حجتالاسلام والمسلمین راستگو، بنیانگذارطرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به پایههای تربیت دینی کودکان اشاره و عنوان کرد: تربیت کودک از دوران انعقاد نطفه آغاز میشود و این خیال باطلی است که برخی خانوادهها سن خاصی را برای آغاز تربیت کودکانشان در نظر میگیرند.
وی حتی تربیت کودک را فراتر از انعقاد نطفه و مرتبط با نوع انتخاب همسر دانست و گفت: مرد یا زن مسلمان اگر خواهان این هستند که کودکی داشته باشند که با اخلاق دینی عجین شده و خلق و خوی وی با مرامهای انسانی مطابقت داشته باشد باید در انتخاب همسر خود به فرهنگ خانواده مقابل و باورها و اعتقادات آنان توجه جدی داشته باشند.
اهمیت انتخاب همسر در تربیت فرزند
حجتالاسلام راستگو ادامه داد: انتخاب همسر از خانواده بدکاره یا دزد که پایبندی به تعالیم دینی ندارند مانعی در برابر تربیت دینی کودک میشود، هر چند که یکی از زوجین پایبندی عمیقی به معارف اسلامی داشته باشد، این دوگانگی ارزشهای والدین سبب گمراهی فرزند و افراط و تفریط در رفتار میشود. سلامت روان والدین تاثیر مستقیم بر تربیت کودک دارد.
وی به دستورات خاص اسلام در زمان انعقاد نطفه و دوران بارداری اشاره و عنوان کرد: تعالیمی که آموزههای دین برای نوع رفتار مادر در دوران بارداری در نظر گرفتهاند تأثیر مستقیم بر شکلگیری خلق و خوی کودک دارد. از این حیث والدین میتوانند با رعایت دستورات اسلامی در دوران بارداری مرحله اول تربیت فرزند خود را آغاز کنند.
وی کسب روزی حلال و خوش رفتاری از سوی مرد با همسر خود را به ویژه در دوران باردرای دارای تأثیرات مهمی بر تربیت فرزند دانست و گفت: خواندن اذان و اقامه در هنگام تولد در گوش نوزاد، آشنا کردن کام کودک با تربت امام حسین(ع)، عقیقه کردن، ولیمه دادن و انتخاب نام نیکو نیز از دیگر سفارشاتی است در رابطه با تربیت کودک باید از دوران نوزادی در نظر گرفت.
حجتالاسلام راستگو با بیان اینکه حضور بانوان در نوع مجالس و میهمانیها و رعایت گوش، چشم و زبان نیز باید مدنظر یک مادرشیرده قرار گیرد، گفت: هفت سال اول زندگی کودکان باید دارای شرایط خاصی باشد.
بدترین روش برای آموزش تعالیم دینی به کودکان یک تا 7 سال
وی اختیار و آزادی را مهمترین اصل تربیتی در نظر گرفته شده برای کودک یک تا هفت ساله برشمرد و اظهار کرد: حتی آموزش قرآن، حدیث و تعالیم دینی نیز در این هفت سال نباید جنبه اجباری داشته باشد. اجبار در فراگیری علوم دینی برای کودکان عواقب جبران ناپذیری در جوانی دارد.
این کارشناس دینی کودک ادامه داد: بازتاب منفی این اجبار در دوره جوانی بروز و ظهور پیدا کرده و به صورت عقده جلوه گری میکند. همچنین این اجبار و خشونت در یادگیری تعالیم دینی اثرات جسمانی نامطلوبی همچون سردرد، بی حوصلگی، پرخاشگری نیز در دوره جوانی در پی دارد.
بهترین روشهای آموزش تعالیم دینی به کودک
وی نحوه صحیح آموزش علوم دینی به کودکان یک تا هفت سال را ارائه تعالیم در حین بازی و ورزش و به صورت غیرمستقیم دانست و گفت: والدین میتوانند در ساعاتی از روز آیات قرآن را در منزل طنینانداز کنند تا گوش کودک به شنیدن آیات وحی عادت و به دنبال آن حافظ این آیات شود اما اجبار کودک به نشستن در مهدهای قرآن برای ساعات طولانی به منظور حفظ قرآن میتواند اثرات نامطلوبی در آینده کودک داشته باشد.
حجتالاسلام راستگو آموزش علوم دینی به کودک را نیازمند استفاده از روشهای غیرمستقیم و تشویقی دانست و گفت: اجبار کودک به فراگیری علوم دینی منجر به دوری وی از این تعالیم در سنین جوانی میشود.