توجه ویژه دولت به حفظ دانش هسته‌ای/ خروج از رکود؛ مهم‌ترین اولویت اقتصادی
کد خبر: 1439571
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
محمد صالح جوکار از عملکرد یکساله دولت می‌گوید:

توجه ویژه دولت به حفظ دانش هسته‌ای/ خروج از رکود؛ مهم‌ترین اولویت اقتصادی

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در بیان ارزیابی خود از عملکرد یکساله دولت، توجه ویژه به حفظ دانش هسته‌ای و چرخه غنی‌سازی در حوزه دیپلماسی را از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از عملکرد یکساله دولت، در تشریح وضعیت حوزه سیاست خارجی کشور در این یکسال گفت: دیپلماسی و سیاست خارجی کشور در یکسال اخیر بیشتر متمرکز بر پیگیری احقاق حقوق ملت در برخورداری و حفظ دانش هسته‌ای و چرخه غنی‌سازی بود و دولت یازدهم توجه ویژه‌ای بر روی این مسئله داشته است.

وی ادامه داد: البته بحث‌هایی نیز در این میان وجود داشت که ما بایستی ضمن گام برداشتن در جهت حفظ عزت ملی و تأمین حقوق و پاسداری از دستاوردهای هسته‌ای بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که طرف مقابل خود را نیز خلع سلاح کنیم. در طی مذاکرات اخیر ایران و 5+1 نشست‌های زیادی برگزار شده است اما با توجه به مواضع سرسختانه آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است.

جوکار اظهار کرد: در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز باید جدیت بیشتری در تعامل با سایر کشورها داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان وزارت امور خارجه خط قرمز در زمینه روابط با سایر کشورها را رژیم صهیونیستی و امریکا بیان کردند زیرا ما اساسا اسرائیل را رژیمی نامشروع می‌دانیم و آمریکا را نیز ماهیتا نظامی سلطه‌جو می‌دانیم که قابل اعتماد نیست، اما با بقیه دنیا می‌توانیم تعاملات جدی در عرصه ‌‌های مختلف داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: حتی می‌توانیم در حیات خلوت آمریکا یعنی آمریکای لاتین حضور گسترده‌تری داشته باشیم. زیرا می‌توانیم مسائل و مشکلات منطقه‌ای را نیز با کمک این ارتباطات حل کنیم و از ظرفیت عظیم کشورهای غیر متعهد استفاده کنیم.

جوکار افزود: امروز در عراق و سوریه با مشکلاتی مواجه هستیم و الیته نتیجه مدیریت خوب خود در سوریه را دیدیم و در عراق نیز باید جدی‌تر حضور داشته باشیم تا بتوانیم آمریکا را خلع سلاح کنیم و اجازه ندهیم که آمریکایی‌ها بتوانند با ایجاد اختلاف بین امت اسلامی در راستای حفظ منافع خودشان عمل کنند.

منتخب مردم یزد و صدوق در مجلس اظهار کرد: در حوزه مسائل داخلی مهم‌ترین مسئله امروز کشور مسائل اقتصادی است و گرانی‌ها، تورم و رکود بزرگترین دغدغه مردم است. دولت در بخش کنترل تورم و بالاخص تورم نقطه به نقطه توفیقاتی داشته است اما با توجه به رکود حاکم بر بازار کسب و کار، واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

وی ابراز کرد: بنابراین دولت باید با برنامه‌های دقیق، اقتصاد کشور را از این رکود خارج کند. باقی ماندن در این رکود آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت و نهایتا حمایت مطلوب از بخش تولید را به همراه نخواهد داشت. امروز یکی از مشکلات واحدهای تولیدی ما مرتبط با نظام بانکی کشور است و در این زمینه باید ساختار و نظامات بانک‌ها به گونه‌ای تغییر کند که اولویت آنها حمایت از تولید و حرکت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

جوکار تأکید کرد: در عرصه فرهنگ هم دل‌نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی به خصوص در حوزه نشر و سینما وجود دارد. زیرا فرهنگ اساس و زیربنای جامعه و انقلاب ماست. به همین دلیل باید در مدل سبک زندگی اسلامی اقدامات عمیق‌تری صورت گیرد تا به فرهنگ شایسته و در طراز ملت عزیز ایران برسیم.

جوکار درباره نحوه تعامل میان قوا در یکسال اخیر گفت: روابط میان قوا باید دارای عمق لازم باشد  و اینکه تعامل بین قوا به صورت سطحی و روبنایی باشد کافی نیست. برای تحقق این امرهم باید چارچوب کار را برنامه‌ها و سیاست‌های بالادستی نظام و رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری قرار داد وهمگی نیز باید در این راستا حرکت کنند.

وی در پایان عنوان کرد: سیاسی‌کاری در بخشی از حوزه‌ها آسیب‌های جدی به روابط قوا می‌رساند. زیرا مهم‌ترین مطالبه امروز مردم هم از مجلس و هم از دولت حل مشکلات اقتصادی است و لذا هر گونه گفتار و رفتاری که به پیگیری و حل این مسائل آسیب وارد کند یک خطر جدی است و حاشیه‌ها را وارد متن می‌کند. بنابراین باید سیاست‌ها و برنامه‌های کلان نظام را چه در کلام و چه در عمل دنبال کنیم.

captcha