بازگشت رئیس جمهور از نیویورک/ واکنش لاریجانی به کامرون
کد خبر: 1456294
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

بازگشت رئیس جمهور از نیویورک/ واکنش لاریجانی به کامرون

گروه سیاسی: بازگشت رئیس جمهور از نیویورک، واکنش لاریجانی به سخنان کامرون، ناکامی «بی بی سی» در سرقت اسناد هنری، تاریخی و فرهنگی ایران و حضور روحانی در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر از مهم‎ترین رویدادهای سیاسی هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است:

سخنرانی روحانی در جمع اساتید و دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، صبح شنبه به وقت نیویورک در جمع اساتید، دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی مقیم آمریکا، با اشاره به استقرار ثبات و آرامش در فضای اقتصادی ایران طی یکسال گذشته، افزود: جامعه امیدوار و با نشاطی ایجاد شده است؛ مردم ایران دارند خوب تلاش می کنند و در بسیاری موارد، دولت دنباله رو مردم ایران است؛ دولت وظیفه دارد ضمن حفظ امید مردم، نسبت به ایجاد فرصت برای حرکت سریع مردم اقدام کند.
روحانی در بخش دیگر سخنانش، مبارزه با ایران هراسی را وظیفه همه ایرانیان داخل و خارج از جمله دانشجویان و اساتید ایرانی مقیم خارج کشور دانست و گفت: مبارزه با ایران هراسی تنها وظیفه رسانه ها و وزیر امور خارجه و دولت نیست بلکه ایرانیان فرهیخته و اهل علم و دانش در خارج کشور نیز لازم است به سهم خود در این زمینه تلاش کنند.
رییس جمهوری با اشاره به ایستادگی مردم ایران در برابر فشارهای تحریم، به قدم های دولت یازدهم برای عبور دادن زندگی مردم از مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: این گام ها در شرایطی برداشته شده که هنوز نه توافقی نهایی شده و نه تحریمی برداشته شده است.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه کشور ظرف یکسال گذشته از بسیاری مشکلات عبور کرده است، به گام های استوار ایران در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: باید در چارچوب منافع ملی خود با دنیا تعامل کنیم. مردم ایران اهل دعوا و درگیری و تجاوز نیستند و هرگز آغازگر تخاصم نبوده ایم.

واکنش لاریجانی به سخنان دیوید کامرون

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل را حرف‌های عجیب و غریبی توصیف کرد و گفت: در سخنان دیوید کامرون نوعی تفرعن ویژه‌ در بخش مربوط به ایران وجود داشت، وی دستور داد که ایران این کار را باید بکند و این کار را نباید بکند.
لاریجانی ادامه داد: شما چه کسی هستید که این گونه حرف می‌زنید و این بایدها از کجا آمده است؟ آیا قدرت شما بیشتر شده است که احساس قدرت می‌کنید؟ چند روز پیش قسمتی از کشورتان را جدا می‌کردند.
وی افزود: این که شما از جریان داعش اضطراب دارید این اضطراب درستی است خودتان به هر دلیل به داعش کمک کردید و حال مشکل پیش آمده است، شما نیازمند هستید و باید از بسترهای عقلانی استفاده کنید.
رییس مجلس تاکید کرد: شما از جریان‌های تروریستی ترسیده‌اید و این فریاد ظاهر آن تفرعن است اما باطن آن ترس است شما برای مقابله با تروریست‌ها نیازمند هستید. نمی‌توانید زرنگی کنید و نیاز خود را به عنوان امتیاز به طرف مقابل بفروشید. این قابل تفکیک و دریافت است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: شما نیاز به مبارزه با تروریست‌ها دارید به جای آن که اشتباهات گذشته خود را که در طول سال‌ها از تروریست‌ها حمایت کرده‌اید، بپذیرید حال از زبانی استفاده می‌کنید که منجر به نتیجه نخواهد شد. 

تشکر 224 نماینده مجلس از مواضع حق طلبانه رئیس جمهوری در نیویورک

تمامی نمایندگان حاضر در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از مواضع متین و حق‌طلبانه رییس جمهوری در دفاع از حقوق ملت ایران به وی‍ژه حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته ای تشکر کردند.

در بخشی از بیانیه نمایندگان مجلس آمده است: اکنون که سفر جناب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری محترم برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به پایان رسیده است، جا دارد از مواضع متین وحق‌طلبانه ایشان در دفاع از حقوق ملت ایران به ویژه حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای سپاسگزاری کنیم.
در ادامه این بیانیه همچنین نمایندگان از مواضع رییس جمهوری نسبت به مداخلات ناروای آمریکایی ها تحت عنوان ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق و نمایش مضحک مبارزه با تروریسم قدردانی کردند.
نمایندگان مجلس در این بیانیه خاطرنشان کردند: اظهارات سخیف نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد که روباه پیر انگلیس که مدت‌هاست در مسیر استعمارگری، دنباله‌روی اراده آمریکا و صهیونیست شده است، هنوز واقعیت انقلاب اسلامی را درک نکرده و به میزان نفرت ملت ایران از انگلیس و به تعبیر دقیق و درست رهبر معظم انقلاب اسلامی، «انگلیس خبیث» پی نبرده است.

شرکت رئیس جمهور در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر

رئیس جمهوری عصر یکشنبه وارد آستاراخان در روسیه شد تا در چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت کند.
حجت‌الاسلام روحانی در بدو ورود به روسیه گفت: در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر مباحث متنوعی با سران کشورهای ساحلی دریای خزر خواهیم داشت و انشاءالله به نتایج قابل قبولی خواهیم رسید.

ناکامی «بی بی سی» در سرقت اسناد هنری، تاریخی و فرهنگی ایران

روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد: تلاش شبکه بی بی سی فارسی برای سرقت اسناد هنری، تاریخی و فرهنگی ایران ناکام ماند.
شبکه معاند بی بی سی برای جبران ناکامی های خود با استفاده از عناصر وابسته داخلی، بر خلاف عرف و قوانین حاکم بر رسانه‌ها و حقوق بین‌الملل اقدام به سرقت اسناد تاریخی از مراکز اسناد آرشیوی رسمی نمود که این عملیات توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و اقدام لازم صورت پذیرفت.

اخذ کارمزد از کارت‌خوان‌ها منوط به تصویب شورای پول و اعتبار شد

هیئت دولت در جلسه یکشنبه شب خود به بانک مرکزی دستور داد تمام جوانب موضوع اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان را بررسی کرده و پیشنهادات لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد را به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در شورای مذکور، اقدام کند.
بانک مرکزی چندی پیش تصمیم گرفت تا از ابتدای آبان ماه سال جاری به ازای هر تراکنش در دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی مبلغ 100 تا 120 تومان از دارندگان این دستگاه‌ها کارمزد دریافت شود که این کارمزد از حساب بانکی آنها کسر خواهد شد.
براساس تصمیم هیئت دولت، اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان فعلا اجرایی نخواهد شد تا در آینده در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

امضای 4 سند همکاری توسط کشورهای ساحلی دریای خزر

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از پایان مراسم امضای 4 سند همکاری توسط کشورهای ساحلی دریای خزر افزود: امضای این اسناد مهم در یک روز، نشان‌دهنده اراده کشورهای ساحلی دریای خزر برای همکاری بیشتر در خصوص مسایل مرتبط با این دریاست.
رییس جمهوری با بیان اینکه کشورهای ساحلی دریای خزر علاوه بر منافع خود باید به منافع مشترک و تعامل با یکدیگر بیاندیشند، گفت: منافع ملت‌ها و همکاری‌های مشترک می‌تواند اتحاد میان کشورهای ساحلی دریای خزر را تقویت کند.
وی تصریح کرد: کشورهای ساحلی دریای خزر همه متفق القول هستند که می توانند امنیت دریای خزر را خودشان برقرار کنند و نیروی نظامی هیچ کشور خارجی نباید در این دریا قدم بگذارد.

سه‌شنبه هفته آینده؛ برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: بر اساس تصمیم هیأت رئیسه مجلس، نشست مشترک مجلس و دولت سه شنبه هفته آینده در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
نعمتی افزود: همچنین تعیین شد که دو هفته یکبار، یک روز از صحن علنی هفتگی مجلس برای بررسی سؤالات نمایندگان از وزرا اختصاص یابد، از این رو احتمالا روز سه شنبه برای این موضوع در نظر گرفته شود.

تشریح سفر به نیویورک و استراخان از سوی رئیس جمهور

حجت الاسلام والمسلمین روحانی که به منظور شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر به نیویورک و استراخان سفر کرده بود، دوشنبه شب به تهران بازگشت.
وی در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران در مورد دیدار نخست وزیر انگلیس گفت: نخست وزیر انگلیس درخواست ملاقات کرده بود و ما هم پذیرفتیم و با وی دیدار و عمدتا راجع به سه موضوع بحث کردیم؛ بحث هسته ای که بحث خوبی بود و طبق معمول اختلافاتی وجود داشت؛ موضوع خشونت و مسئله منطقه و بی ثباتی منطقه بحث مفصلی انجام شد که ما تذکر دادیم که چه شیوه هایی غرب در پیش گرفته که باید تصحیح کند.
رییس جمهوری عنوان کرد: این ملاقات خوبی بود و مسائل خوبی مطرح شد؛ به طور طبیعی در این ملاقات ها برخی اختلاف نظرها وجود دارد. این که بعدا ایشان در نطقش جمله ای گفت که به نظر من این جمله نادرست بود و وزارت خارجه ما نیز همان موقع واکنش نشان داد.
روحانی گفت : اما من می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم اولا این که همه ما باید بدانیم این قرن٬ قرن بیست و یکم است و هر کسی بخواهد در فضای قرن نوزدهم فکر کند ضرر خواهد کرد و ضررش شامل حال خودش می شود٬ ما باید فضای امروز را در نظر بگیریم.
رئیس جمهوری اظهار کرد: نکته دوم این است که مردم ایران فرصت جدیدی را برای جهان به وجود آورده و تصمیم گرفتند به تعامل سازنده با دنیا رای دهند و هرکسی از این فضا به درستی استفاده کند به نفع آن است و اگر کسی از این فرصت استفاده نکند ضرر خواهد کرد.
روحانی همچنین به سفر خود به استراخان اشاره کرد و گفت: آستراخان٬ چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی بود که امروز در این اجلاس چهار توافق به امضاء رسید که مهمترین توافق‌ها بین کشورهای ساحلی راجع به بحث مقدار حاکمیتی دریای خزر و قسمت‌هایی که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم و مدت‌ها در این زمینه بحث بود پیشنهاد ایران به تصویب رسید.

سفر شمخانی به لبنان و سوریه

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دوشنبه شب، در رأس یک هیئت عالی رتبه سیاسی و امنیتی برای دیدار و گفت‌‌وگو با مقاومات سوری و لبنانی وارد بیروت شد.
شمخانی در دیدار با تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان، با اشاره به تهدیدات مشترکی که پیش روی ایران و لبنان قرار دارد ، لزوم تقویت دانش مقابله و تامین تجهیزات مرود نیاز ارتش لبنان برا دفع تهدید تروریسم تکفیری را مورد تاکید قرار داد.
وی اظهار کرد: با توجه به درخواست لبنان ، تامین تجهیزات نظامی ایرانی ارتش لبنان ویژه مبارزه با تروریسم بزودی آغاز خواهد شد.
همچنین شمخانی در دیدار با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، با تجلیل از نقش ارزنده حزب الله در دفاع از امنیت و ثبات در لبنان اظهار کرد: بی شک جامعه لبنان همواره مدیون مجاهدت کم نظیر وقهرمانانه جوانان رشید حزب الله در مبارزه پیشگیرانه با تهدید تروریسم تکفیری خواهد بود.
وی هوشمندی و رویکرد راهبردی حزب الله در مشارکت و مدیریت تهدیدات پیش روی جامعه لبنان را در نفوذ و موفقیت رو به افزایش حزب الله در تحولات این کشور، تعیین کننده دانست.
سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله نیز در این ملاقات با اشاره به تهدیدات کم سابقه و پیچیده‌ای که موجودیت و ثبات منطقه را مورد هجوم قرار داده است، اظهار کرد: اولویت حزب الله در حوزه مقابله با تهدیدات، تروریسم تکفیری و جلوگیری از انتقال بحران و ناامنی به جامعه لبنان وحفظ و تقویت ثبات و وحدت ملی این کشوراست.
وی با قدردانی از حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از جریان مقاومت و مبارزه با تروریسم افزود: مقابله با تهدیدات فزاینده تروریسم تکفیری نیازمند اقدامات غیرنمایشی و همچنین اجتناب از رفتارهای دوگانه و مشکوک است.
دبیر شورای عالی امنیت عصر سه‌شنبه نیز با ورود به سوریه در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از مقاومت کم نظیر دولت و ملت سوریه در مبارزه همه جانبه با تروریسم تکفیری تجلیل کرد.
وی تاکید کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت همه جانبه از کشور دوست و برادر سوریه که در خط اول مبارزه با تروریسم قرار دارد، با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز با قدردانی از حمایت‌های رهبری، دولت و مردم ایران از کشور سوریه، تاکید کرد که رشته‌های مؤدت و دوستی میان دو کشورغیرقابل گسست است.

پاسخ نمایندگی ایران در سازمان ملل به ادعاهای نتانیاهو

کارشناس دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سخنان بی‌اساس نخست وزیر رژیم صهیونیستی این سخنان را اتهاماتی بی‌اساس به منظور انحراف اذهان عمومی نسبت به جنایات اخیر این رژیم در مورد شهروندان غیر نظامی فلسطینی خواند.
وی افزود: نخست وزیر رژیم صهیونیستی با این سخنان خود مذبوحانه تلاش نمود تا دستان این رژیم را از حمام خونی که اخیرا در پیش چشم جهانیان به وجود آورد، بشوید.
کارشناس نمایندگی کشورمان افزود: اظهارات نخست وزیر این رژیم، تمسخر و مضحکه افراد حاضر در این جلسه را موجب شد چرا که امروز فردی از قساوت و بی‌رحمی سخن می‌گوید که در تهاجم اخیر خود به غزه و با نادیده گرفتن کلیه حقوق و موازین بین‌المللی دو هزار غیر نظامی فلسطینی را که بیشتر آنان زنان و کودکان و سالخوردگان این سرزمین بودند به خاک و خون کشید و علاوه بر مجروح نمودن شمار زیاد دیگری، مناطق مسکونی بسیاری را ویران نمود و موجب آوارگی بیش از500 هزار فلسطینی که در 8 سال گذشته در محاصره این رژیم قرار داشته‌اند، شد.
کارشناس نمایندگی کشورمان در پایان گفت: اظهارات نخست وزیر این رژیم در حقیقت ادامه سیاست‌های شناخته شده آن در جهت کارشکنی و تخریب روند مذاکرات جدی جمهوری اسلامی ایران است و تردیدی نیست که هرگونه پیشرفتی در این مذاکرات به پریشانی و اضطراب بیشتر این رژیم خواهد افزود... بر همین اساس آنچه ما امروز از سخنران جلسه شنیدیم چیزی جز مشتی دروغ نبود.

حجت‌الاسلام خاتمی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در دانشگاه تهران اقامه می‌شود.

حسن رحیم‌پور ازغدی نیز سخنران پیش از خطبه‌ها خواهد بود.

اظهارنظر سخنگوی دولت درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک

محمدباقر نوبخت، روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیان فاخر و حقوقی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل، نشست وضعیت آب و هوا و جلسات متعدد با رؤسای جمهوری و مقامات بلندپایه خارجی بیانگر مواضع حق طلبانه ملت بزرگ ایران بود.
وی با بیان اینکه مواضع رییس جمهوری قاطع بود، تصریح کرد: در این سفر نشان داده شد که می‌شود از همه حقوق یک ملت با قاطعیت دفاع کرد بدون این که واکنش منفی که در برخی سال‌ها در برابر برخی مواضع پیش می‌آمد، شاهد باشیم.

توصیه لاریجانی به کشورهای همراه با امریکا در ائتلاف ضد داعش

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با مخاطب قرار دادن سران کشورهایی که با آمریکا ائتلافی تشکیل داده‌اند، گفت: حواستان باشد صدام تفاله شد و آمریکا روزی شما را نیز مانند تفاله به دور خواهد انداخت.
وی با توصیه به کشورهای عربی که در ائتلاف ساختگی توسط آمریکا حضور دارند، گفت: صدام هدفش این بود که قهرمان عرب شود و کشورهای دیگری نیز که به دنبال این هدف هستند و آرزوهای دیگری دارند و شانه‌های خود را زیر بار آمریکا قرار می‌دهند، بدانند آمریکا بعد از رسیدن به هدف لگدی به آنها خواهد زد.
وی درادامه در تشریح شرایط کشور در زمان جنگ و قبل از آن پرداخت و گفت: صدام می‌دانست که اگر به ایران در پیش از انقلاب حمله کند ، شکست خواهد خورد و زمانی به ایران حمله کرد که مطمئن بود نیروهای مسلح داخلی در ضعف به سر می‌برند.
لاریجانی ادامه داد: این نیز درست است و باید بدانیم که هر زمان نیروهای مسلح از قدرت کافی برخوردار نباشند یا جلوه آنها ضعیف باشد، برای دشمنان وسوسه کننده است و اگر قدرتمند باشند باعث بازدارندگی می شوند.
رییس قوه مقننه تاکید کرد: گاهی می‌گوییم پول نداریم و نمی‌توانیم کاری برای نیروهای مسلح انجام دهیم اما باید بدانیم که اگر برای نیروهای مسلح هزینه نکنیم، آن زمان باعث می‌شود تا هزینه‌های سنگین‌تری به کشور وارد شود.
وی با تاکید بر این که سپاه یکی از بخش‌های مهم نظامی در منطقه و ارتش نیز قدرتی برازنده در خاورمیانه هستند، اظهار کرد: باید به نیروهای مسلح توجه کرد و آنها را در بخش‌های مختلف کمک کرد و قدرت نیروهای مسلح ما نشان می‌دهد که دشمنان جرئت تجاوز به کشورمان را ندارند البته آنها گاهی غرش می کنند اما خودشان می‌دانند که نمی‌توانند با ملت ایران مقابله کنند که باید قدر این قدرت را بدانیم.

captcha