سوگواری‌های حسینی؛ تجلی تعظیم شعائر الهی/ پرهیز از غلو و خودنمایی در عزاداری‌ها
کد خبر: 1464610
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
امام جمعه موقت شیراز عنوان کرد:

سوگواری‌های حسینی؛ تجلی تعظیم شعائر الهی/ پرهیز از غلو و خودنمایی در عزاداری‌ها

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام رضوی اردکانی با بیان اینکه تجلی تعظیم شعائر الهی در برگزاری مراسم‌های عزاداری حسینی است، گفت: نتیجه تعظیم شعائر الهی، تحکیم عقاید مردم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابوفاضل رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیراز امروز، 5 آبان در سوگواره بصیرت عاشورایی در شیراز گفت: تجلی تعظیم شعائر که در قرآن کریم آمده، در برگزاری همین مراسم‌های عزاداری است و نتیجه تعظیم شعائر الهی، تحکیم عقاید مردم است.
وی با بیان اینکه قیام مقدس ابا عبدالله‌الحسین(ع) در حقیقت زنده کننده دین خدا بود، افزود: اگر نهضت عظیم آن بزرگوار نبود، اسلام محو می‌شد.
حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی ادامه داد: بدعت‌هایی که بعد از رحلت پیامبر(ص) در دین پیدا شد هم در اصول و هم در فروع دین کار را به جایی رساند که با وجود گذشت نیم قرن از تاریخ اسلام، فساد همه جا را فرا گرفته بود و امت اسلامی به راهی رفتند که راه جاهلیت بود و در چنین فضایی امام حسین(ع) با قیام خونینش دین جدش را زنده کرد.
امام جمعه موقت شیراز، اصل در برپایی خیمه عزای حسینی را اخلاص و پرهیز از خودنمایی دانست و گفت: عزاداری و سوگواری شیعیان باید از روی اخلاص و برای خداوند متعال باشد و آفت اخلاص، خودنمایی است، پس این مراسم‌های عزاداری و سوگواری که تعظیم شعائر است باید فقط برای رضای خدا باشد و در این صورت می‌توانیم مبانی اعتقادی را تحکیم کنیم.
وی با اشاره به اهمیت محتوای مداحی و روضه حضرت سیدالشهدا(ع) گفت: یکی از اهدافی که باید حتماً در این مجالس به آن توجه شد، شأن و مقام امام معصوم است و هدف ما شناخت امام باشد زیرا مهم‌ترین مسئله بعد از توحید و نبوت، امامت است لذا باید امام‌شناس باشیم.
حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی با تأکید بر اینکه باید  عزت، عظمت و جایگاه اهل بیت(ع) را حفظ کنیم، گفت: امام حسین(ع) حجت خداوند است که حضرت خودشان در نامه به مردم عراق این مسئله را صریحاً بیان می‌کنند. پس شئون امام را باید حتما در روضه‌خوانی‌ها رعایت کنیم و تمامی مطالبی که وعاظ بیان می‌کنند باید صحیح باشد و از نقل امام حسین(ع) استفاده شود.
این پژوهشگر دینی با تاکید بر پرهیز از غلو در عزاداری‌ها ابراز کرد: ائمه معصومین(ع) عبد صالح خداوند هستند لذا در مرثیه‌سرایی باید به این مسئله مهم توجه داشت و مقام و منزلت این بزرگواران را حفظ کرد.
وی از مداحان و ذاکران خواست تا در مراثی و شعرهایی که برای اهل بیت(ع) خوانده می‌شود، متانت را رعایت کنند و در اشعار مورد استفاده غلو و مطالب بی‌ارزش نباشد.

captcha