کد خبر: 2536462
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲

منشور اخلاق انتخاباتی با ابتناء بر قرآن تدوين شود

گروه حوزه‎های علميه: مدير مدرسه عالی تفسير بر لزوم تدوين منشور اخلاق انتخاباتی بر اساس آموزه‎های قرآنی تاكيد كرد.

حجت‎الاسلام والمسلمين سيدمرتضی ميركتولی، مدير مدرسه عالی تفسير در گفت‎وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) گفت: قرآن به عنوان صحيفه هدايت و كتاب نور، شرايط مستقيم تمام شئونات و برنامه‎های زندگی ما را به صورت زندگی كلی و جزيی بيان كرده است.
وی افزود: برخی عنوان می‎كنند كه در قرآن، صرفا كلی‎گويی شده است و به جزييات پرداخته نشده كه اين مسئله با مراجعه به آيات الهی رد می‎شود زير در قرآن هم به مسايل جزيی و هم مسايل كلی، نگاه دقيقی صورت گرفته است.
مدير مدرسه عالی تفسير حوزه با اشاره به اين مطلب كه نگاه قرآن به بحث انتخابات وانتخاب يك رهبر در گروه اجتماعی و سياسی، نگاهی شفاف است، عنوان كرد: قرآن كريم در اين بخش نيز به كلی‎گويی روی نياورده است و به بيان ويژگی‏‎های يك انتخاب خوب اشاره كرده؛ ضمن اينكه در قصص قرآنی نيز به شكل جزيی وارد امور مرتبط با شرايط رهبران شده است.
وی تصريح كرد: قرآن به انتخاب احسن و بهترين گزينه برای رهبری يك اجتماع اشاره می‎‌كند؛ همچنين اسلام بيان می‎دارد كه اگر كسی بداند كه كسی از وی در اداره يك مركز يا جامعه اصلح‎تر است بايد جای خود را به او بدهد و در اين زمينه منيت‎ها را كنار بگذارد.
ميركتولی عنوان كرد: در بحث انتخابات بايد يك منشور اخلاقی قرآنی ترسيم شود و جايگاه آيات الهی در هدايت بشر به خوبی در آن لحاظ شود؛ در دو مقطع در كشور ما در سال‌های اخير مناظراتی بين نامزدهای رياست جمهوری انجام شد كه در برخی از آن‌ها حريم‎های بسياری مورد خدشه واقع شد.
وی گفت: جامعه ما بايد به سمتی برود كه هميشه بر اساس اين منشور اخلاقی در همه عرصه‌ها رفتار كند؛ متاسفانه تا كنون به اندازه‎ای كه مدرنيته در كشور ما رشد كرده و حوزه‎های مختلف را متاثر كرده است، اخلاق و فرهنگ اخلاقی در اين عرصه‎‏ها متناسب با آن رشد نكرده است.
اين استاد تفسير حوزه، عنوان كرد: در عرصه رسيدن به قدرت سياسی دو نظريه كلان وجود دارد كه يكی از آنها ناشی از تفكرات ماكياوليستی است كه بر اين مسئله عقيده دارد كه هدف وسيله را توجيه می‎كند و برای رسيدن به قدرت، می‎توان به هركاری از جمله عوام‌فريبی، دروغ، نيرنگ و... دست زد.
وی گفت: در تفكر ماكياوليستی، وی، 10 فرمان تورات را نيز احكام پير زنان می‎‌داند و بر اين مسئله تاكيد می‎كند كه اگر هدف رسيدن به حكومت و يا استمرار آن باشد انسان حق دارد كه به هر كاری حتی خلاف موازين اخلاقی دست بزند.
مدير مدرسه عالی تفسير حوزه، تصريح كرد: نگاه كلان دوم در اين حوزه، نوع نگاه متعالی است كه در مشی سياسی امام علی(ع) در بالاترين نقطه آن به چشم می‎خورد؛ امام علی(ع) پرچمدار سيره عملی سياسی اصيل اسلامی است.
وی افزود: ايشان در حالی كه در شورای 6 نفره قرار گرفتند از سوی عبدالرحمن‎بن عوف مخاطب واقع شدند و به ايشان گفته شد كه اگر بپذيرد كه به روش خلفای سابق عمل كند، می‎تواند خليفه مسلمين شود ولی ايشان در حالی كه می‎توانستند توريه (اراده كردن خلاف معنای ظاهر) كنند ولی اين مطلب را نپذيرفتند و بازهم خانه‌نشينی را برگزيدند و به جای دروغ و فريب، صادقانه عمل كردند و به رای آنان نيز احترام گذاشتند.
ميركتولی عنوان كرد: امام علی(ع) الگوی بی‎همتای نظم و اخلاق سياسی هستند كه اگر شيعيان سعی كنند از ايشان تبعيت كنند در هيچ زمينه‌ای مشكل پيدا نمی‏‎كنند و جامعه نيز به روی صلاح پيش می‎رود.
ادامه دارد....
captcha