کد خبر: 2696417
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مدرسه علمیه امام رضا(ع)؛ نماد قرآنی حوزه/ اختصاص یک ساعت از برنامه روزانه به قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: مدرسه علمیه امام رضا(ع) یکی از معدود مدارس یا شاید تنها مدرسه حفظ قرآن در حوزه است؛ مدرسه‌ای که از ابتدای تاسیس تاکنون توانسته است ۱۷۰ حافظ قرآن تربیت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مدرسه علمیه امام رضا(ع) با عنوان مدرسه حافظان قرآن از سال 1379 در قم و با همت حوزه علمیه ایجاد شد؛ جمعی از طلاب حوزه وقتی دیدند جریان نهضت قرآنی در کشور راه افتاده است، تصمیم گرفتند تا حرکتی در حوزه نیز شکل بگیرد و حوزه هم نقش و وظیفه خود را ایفا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سمیعیان، رئیس مدرسه امام رضا(ع) در گفت‌وگو با ایکنا در این باره اظهار کرد: آقایان مقدمی، مولایی و طباطبایی نقش زیادی در راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن داشتند که نام آن مدرسه امام جواد(ع) بود؛ به همین دلیل به مدرسه المهدی که هم اکنون جامعه القرآن کلاس‌های خود را در آنجا برگزار می‌کندT رفتند و بعد از ایجاد مدرسه امام رضا(ع) به این مدرسه آمدند و این مدرسه رسما به عنوان مدرسه علمیه حفظ قرآن تبدیل شد.

وی ادامه داد: این مدرسه به همت امام جمعه دامغان و حمایت‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه ساخته شد و پذیرش حافظان قرآن در این مدرسه از سال 1379 آغاز شد و تاکنون بیش از 500 نفر پذیرش شده‌اند و امسال نیز 18 طلبه جدید در این مدرسه پذیرش شدند و سال قبل هم 40 نفر توانستند به مدرسه بیاند و حفظ خود را آغاز و یا تقویت کنند.

پذیرش 16 حافظ کل در سال 93

سمیعیان با بیان اینکه مدرسان مدرسه از خود فارغ‌التحصیلان هستند، تصریح کرد: طلاب سیکلی که حافظ قرآن هستند و حافظان کل برای حضور در مدرسه اولویت دارند که در سال جدید هم  16 نفر حافظ کل و دو نفر نیز حافظ بخش‌هایی از قرآن وارد مدرسه شدند.

وی عنوان کرد: در این مدرسه علاوه بر دروس تعیین شده از سوی مرکز مدیریت حوزه، بحث حفظ قرآن هم دنبال می‌شود؛ البته در آئین نامه حوزه چیزی برای حفظ قرآن تعریف نشده است و مدارس علمیه ملتزم هستند که در این چارچوب عمل کنند و برنامه های دیگر خارج از آئین نامه است که هزینه و تلاش بیشتری را می‌طلبد و این مدرسه هم تلاش علمی بیشتری صورت می گیرد.

رئیس مدرسه امام رضا(ع) بیان کرد: آنچه در این مدرسه در بحث حفظ اتفاق افتاده است ثمره مدیریت حوزه علمیه استان و حمایت معاونت تهذیب است که مجموعه مدیریتی به این نتیجه رسیده است که این مسئله باید در حوزه گسترش پیدا کند و اهتمام جدی‌تر به آن بشود.

حفظ قرآن مانع تحصیل نیست

سمیعیان با بیان اینکه مدیران مدارس باید بدانند و مطمئن باشند که حفظ قرآن مانع تحصیل نیست، بلکه به دریافت سایر مطالب علمی نیز کمک می‌کند، اظهار کرد: در این مدرسه از ساعت هشت تا 9 صبح همه طلاب در محضر استادان تثبیت و حفظ را می‌گذرانند و یک ساعت را خارج از برنامه‌های مدارس حوزه و مابقی را براساس سرفصل دروس حوزه ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در حوزه برای اجتهاد و فقه است، اما حفظ قرآن بسیار در این زمینه کمک‌کار و صاحب نقش است، عنوان کرد: شهریه حفظ را براساس میزان محفوظات می‌گیرند و در برخی مراکز مانند دفتر تبلیغات اسلامی نیز خدمات و تسهیلاتی به آنان داده می‌شود و تشویقاتی صورت می‌گیرد.

تربیت 170 حافظ قرآن

سمیعیان با اشاره به تعداد حافظان این مدرسه، اظهار کرد: موجودی حافظان کل این مدرسه 50 نفر هستند، ولی بیش از 170 نفر حافظ کل و یا بیشتر قرآن از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده یا در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: دروس قرآنی این مدرسه در سه محور حفظ، تفسیر و قرائت دنبال می‌شود. تفسیر از امسال برای حافظان کل و به دنبال تاکید آقای قرائتی ایجاد کرده‌ایم. همچنین جلسات هفتگی و ماهانه قرائت در این مدرسه دایر است.

سمیعیان به نقش حفظ قرآن در موفقیت بیشتر تبلیغی اشاره و عنوان کرد: 25 نفر از حافظان قرآن مدرسه امسال در ایام محرم به تبلیغ رفتند که بسیار موفق بودند و یکی از رموز موفقیت آنان تسلط بیشتر به قرآن نسبت به دیگران است و من معتقدم با توجه به وضعیت کنونی جهان اسلام و لزوم وحدت قرآن به عنوان کتاب مشترک مسلمانان بهترین محور برای وحدت است و افراد مسلط به قرآن به ویژه برای استان‌های سنی نشین موفق‌تر می‌توانند عمل کنند.

برپایی 17 کلاس قرآنی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین ضیایی، مسئول واحد قرآن مدرسه امام رضا(ع) با اشاره به برنامه‌های قرآنی مدرسه می‌گوید: ما 17 کلاس قرآن روزانه داریم و در هرکلاس هم ده نفر مشغول فراگیری حفظ هستند و از هشت تا نه صبح را به حفظ اختصاص داده‌ایم.

وی به توصیه آقای قرائتی اشاره می کند و می‌افزاید: ما در یک جلسه ای به آقای قرائتی گزارشی از برنامه‌های حفظ مدرسه دادیم و ایشان ضمن قدردانی از فعالیت مدرسه گفت حافظان شما باید به سمت تفسیر بروند و فقط حفظ تنها را نداشته باشند زیرا حافظ قرآنی که به تفسیر آشنا باشد هم بهتر قرآن را حفظ می کند و هم بهتر آموزه های آن را در تبلیغ و در عمل کردن به آن مورد بهره برداری قرار می دهد.

کلاس‌های تفسیر در کنار حفظ

ضیایی بیان کرد: با برنامه ریزی که کردیم برای تعدادی از حافظان کل کلاس‌های تفسیر تشکیل داده ایم و منبع تفسیر را نیز تفسیر نمونه و نور گذاشتیم چون نمونه روایی و تاریخی با رویکرد اجتماعی است و هر دوی این تفاسیر زبانی نرم، شیوا و آسان دارند.

مسئول واحد قرآن مدرسه گریزی به بحث حفظ قرآن در حوزه می‌زند و ادامه می‌دهد که حفظ در حوزه مقداری زنده شده و جان گرفته و فلسفه مدرسه امام رضا(ع) نیز این بود که حافظ قرآن پذیرش کند ولی چون حافظ نداشتیم به سمت تربیت حافظ رفتیم.

حوزه باید طلایه‌دار تحول قرآنی کشور باشد

وی با بیان اینکه تحولات قرآنی بزرگی در کشور صورت گرفته و طبیعتا این انتظار در حوزه نیز وجود دارد که طلایه دار این تحول باشد ولی طلاب حافظ قرآن در مقایسه با طلاب غیرحافظ جمعیت بسیار اندکی هستند.

ضیایی با بیان اینکه در برخی کشورهای عربی آشنایی طلاب با قرآن تعجب آور است گفت: اولین قدم ما برای حرکت در این راستا، جدی گرفتن قرآن است که الان تا پایه سه شاهدیم ترتیل و روان خوانی و ... بسیار جدی است ولی طلاب باید به سمت حفظ تخصصی و تسلط بر مفاهیم نیز در کنار قرائت و ترتیل سوق داده شوند.

وی عنوان کرد: حوزه علمیه باید خود را صرف قرآن کند زیرا قرآن اصل اسلام است و تنها کتاب وحیانی جاودانی برا بشریت است که تحریف نشده لذا باید انقلابی در تفسیر ایجاد کنیم چیزی که آقای قرائتی بر آن تاکید زیادی داشت.

وی افزود: ایشان از چند طلبه حافظ ما سوالات تفسیری پرسید و تعداد کمی برای پاسخ دادن اعلام آمادگی کردند و بعد از آن با همین تلنگر و توصیه ایشان بحث تفسیر در مدرسه جدی گرفته شده و با جدیت بیشتری هم دنبال خواهد شد.

حجت‌الاسلام داوریان از طلاب مدرسه امام رضا(ع) و از کسانی که جزء حافظان قرآن این مدرسه است درباره فعالیت‌های قرآنی مدرسه به ایکنا گفت: بنای مدرسه بر این بوده که قرآن‌محور باشد و ساعت دوم درسی ما بحث حفظ و قرائت کار می‌شود اما معتقدم باید روند حفظ تندتر باشد.

وی افزود: کلاس‌های ما به لحاظ کیفی و کمی تفکیک شده و از استادان به نامی مانند استاد دباغ و نصراللهی و ... استفاده می‌شود که به کار خود مسلط هستند و از مربیان زبده محسوب می‌شوند و از این جهت کمبودی در مدرسه وجود ندارد.

داوریان با بیان اینکه سه سال است که طرح ندای ملکوت در مدرسه اجرا می‌شود و از طرح‌های خوب قرآنی است عنوان کرد: این طرح با محوریت تلاوت مجلسی برگزارمی‌شود که سال اول دوجلسه در هفته داشتیم ولی امسال هفته‌ای یک کرسی تلاوت برگزار می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در آخر هر ماه نیز محافل انس ماهانه با قرآن کریم داریم و مباحث تفسیری نیز ارایه می‌شود ضمن آن تلاوت تدبرگونه نیز وجود دارد تا فرصتی برای تدبر طلاب در حین قرائت فراهم شود.

حفظ در حوزه باید روند شتابانی به خود بگیرد

این حافظ کل قرآن اشاره ای به روند فعالیت های قرآنی در حوزه می‌کند و می‌گوید: حوزه در عرصه‌های مختلف قرآنی فعالیت می‌کنند و در برخی زمینه‌ها هو خوب است اما اگر می‌خواهیم حافظان قرآن بیشتری تربیت کنیم باید روند تندتری را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: البته با این وجود وضعیت حفظ در مدرسه امام رضا(ع) در مقایسه با مدارس دیگر وضعیت بهتری دارد و ما در سال 93 تا شش جزء قرآن را حفظ کرده‌ایم در صورتی که از یکی از مدارس همدان خبر دارم که تا شهریور ماه فقط یک جزء را حفظ کرده‌ بودند.

وی ادامه داد: معتقدم باید حفظ قرآن و طرح‌های مطالعاتی مانند طرح مطالعاتی شهید مطهری به صورت تشویقی و غیرالزام آور برای طلاب دنبال شود تا طلاب جذب شوند.

حفظ قرآن وقت تلف کردن نیست

این حافظ قرآن به انتقاد از کسانی پرداخت که حفظ قرآن را وقت تلف کردن می‌دانند و گفت: این سخن در حالی مطرح می‌شود که برخی بزرگان مانند آیت الله العظمی بروجردی و گلپایگانی و برخی مراجع معاصر تشویق می‌کنند و به طلاب حافظ شهریه بیشتری می‌دهند و باید این تشویقات بیشتر هم بشود زیرا حوزه نماد فرهنگی و دینی نظام است و هر قدر حوزه در عرصه قرآنی پیشگام باشد عزت و افتخار نظام بیشتر خواهد بود.

سیدمجتبی ترابی دامغانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۲۰ - ۱۴:۰۱
0
3
اینجانب باتوجه به اطلاع از وضعیت این مجموعه، آن را محیطی بسیار مناسب جهت پیشرفت ورشد علمی و معنوی دانسته و امیدوارم طلّاب عزیز با کسب علم وعمل به معلومات در راستای امرفرج حضرت صاحب العصروالزّمان، شکر این نعمت بسیار گرانمایه و به ویژه حضور مدیری مجرب، متعهد، والبته مدبّر و روانشناس همچون حجت الاسلام والمسلمین سمیعیان(حفظه الله تعالی) که الحق والانصاف همچون پدری دلسوز،بدون هیچ توقع وچشم داشتی شمع وجودش را وقف این مجموعه نموده، را بجا آورند، ان شاءالله تعالی؛
ومن الله التوفیق_احقرالعباد واضعف الطلبه مجتبی ابن محمد الحسینی الترابی.
captcha