محمدرضا پورمعین، فعال قرآنی کشور، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران با رویکرد، اهداف و شعائر مذهبی و با رهبری شخصیتی همچون امام خمینی(ره) که مرجع عالیقدر بود شکل گرفت، گفت: در چنین حرکتی که ارزشها و شاخصهای مذهبی مورد توجه قرار گرفته است، طبیعتاً نقش کسانی که در این ارزشها صاحب ارزش و ارزشمند بودند از جمله جامعه قرآنی، بر کسی پوشیده نیست.
رئیس جمعیت قرآنی استان تهران افزود: افرادی همچون فعالان قرآنی و جامعه روحانیت نقش مؤثری در شکل گیری و فضاسازی انقلاب داشتند و اساساً مخاطبان پیامها، اعلامیهها و دستورات امام خمینی(ره) بعد از حلقه اول کسانی که مبارز و فجرآفرین بودند و در طول سالیان دراز با امام بودند، در حلقه دوم شخصیتهای برجسته مذهبی بودند که در بین آنها اساتید قرآنی نقش مهمی داشتند؛ چرا که نهضت به مساجد مربوط بود و جایگاه قرآنیها در مساجد، حسینیهها و منازلی بود که بوی عطر قرآن و اهل بیت را میدادند.
امروزه جامعه قرآنی پاسدار فرهنگ قرآنی نظام است
دبیر انجمن خادمان قرآن تصریح کرد: علاوه بر استمرار این راه، ادامه آن هم توسط شخصیتهای برجسته ارزشمند و دینمدار قرآنی طبعاً بر کسی پوشیده نیست و امروز جامعه قرآنی به عنوان پاسداران در نظام اسلامی جزء پرچمداران این نهضت قرآنی هستند.
حضور مؤثر جامعه قرآنی در دو دهه اول پس از انقلاب
پورمعین در مورد نقش فعالان قرآنی در شکل گیری انقلاب و نیز سالهای بعد از آن نیز بیان کرد: در این زمینه باید خود مردم حرف بزنند اما با توجه به بازخوردهایی که از جامعه قرآنی دارم، میتوان گفت که در دو دهه اول نقش قرآنیان در این فضا موثر بوده است اما از دهه سوم به بعد این نقش مقداری کم رنگ شد.
دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی خاطرنشان کرد: بعد از پایان جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بیشتر جامعه قرآنی به سمت گرایشات نوین و ساختارسازی حرکت کردند و مقداری از مردم فاصله گرفت و این به نوعی نقش فعالان قرآنی برای تأثیرگذاری در نزد مردم را کمرنگ کرد.
حضور همیشگی در صحنه
رئیس جمعیت قرآنی استان تهران یادآور شد: در مواقع حساس و در مواقعی که نیاز به حضور کمی و کیفی و... بوده است، با آمادگی لازم به جلو آمدهاند. وجود شهدای قرآنی بسیار زیاد در خیل شهدای انقلاب و دفاع مقدس نشاندهنده پیشگامی فعالان قرآنی در عرصههای مختلف است. وجود این سرمایههای معنوی در بین جامعه قرآنی مایه مباهات است و همه ما به چنین جامعهای افتخار میکنیم.
پورمیعن در ادامه گفتوگوی خود با ایکنا به ذکر خاطراتی از آن دوران پرداخت و گفت: در سال 1357 ساکن تهران بودم و نزدیک به 18 یا 19 سال سن داشتم که در حال تحصیل در دوره دبیرستان بودم و از نزدیک در جریان تغییرات انقلاب بودیم.
دیوارنوشتههای یک قرآنی انقلابی
این پیشکسوت قرآنی کشورمان افزود: در آن سالها در بیشتر تظاهراتها شرکت میکردم، با دوچرخهای که داشتم خیابانهای انقلاب و آزادی و ... را گشت میزدیم و مردم را در جریان اتفاقات قرار میدادیم، با توجه به اینکه خط خوبی هم داشتم یک پیستوله به من میدادند تا چند خیابان را با دیوارنوشتههای انقلابی پر کنم.
وی تصریح کرد: آن موقع فروش پیستوله رنگ با توجه به شعارهایی که بر روی دیوارها نوشته میشد، با محدودیت فروش مواجه بود و البته با هر ترفندی که بود یک پیستوله تهیه کرده و شروع به نوشتن میکردم به صورتی که همیشه دستهای من رنگی بود و بوی رنگ از چند متری حس میشد.
پورمعین با بیان اینکه در سال 57 تقریباً تمام روزها را در خیابان بودم و مبادرت به شعار نوشتن و آتش زدن لاستیک بودم، بیان کرد: معروفترین شعاری که نوشتم شعار مرگ بر شاه در حالی که شاه آن را بر عکس مینوشتم بود و به حدی به مهارت رسیده بودم در نوشتن این شعار که ظرف چند ثانیه آن را مینوشتم. با توجه به اینکه صدای رسا و خوبی داشتم در راهپیماییها نیز معمولاً بلندگو به دست مشغول شعار دادن بودم.
قدردان فضای معنوی حاکم بر جامعه بعد از انقلاب باشیم
رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در پایان به بازداشت شدن چند روزه پدرش به اتهام برپایی جلسه قرآن کریم در منزل اشاره و اظهار کرد: امیدوارم مردم و جامعه قرآنی قدردان این فضای معنوی که ایجاد شده است باشند، باید از فضای ایجاد شده استفاده کنیم و اجازه ندهیم که دشمنان این مرز و بوم ما را در کوران مشکلات اقتصادی و معیشتی به ناامیدی برسانند.