کد خبر: 2827039
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی:

رسانه‌ها اقتصاد مقاومتی را بین مردم رواج دهند

گروه اقتصاد: شقاقی اظهار کرد: رسانه‌های جمعی نقش مهمی در کنترل تهدیدات بر روی اقتصاد ملی دارند و باید فضای اقتصاد مقاومتی را میان مردم رواج دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از کنگره ملی اقتصاد مقاومتی، وحید شقاقی، مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش رسانه‌های جمعی در فرهنگ‌سازی عمومی و ایجاد عزم ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: یکی از نهادها یا مولفه‌هایی که می‌تواند در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نقش حائز اهمیتی داشته باشد، رسانه‌های جمعی است.
وی افزود: درواقع تبیین ضرورت این سیاست‌ها در بین آحاد مردم و مسئولان برعهده رسانه‌های جمعی است.
تنظیم پیوست فرهنگی و آموزشی برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
شقاقی با بیان اینکه اگر رسانه‌ها عملکرد خوبی در این حوزه نداشته باشند، برداشت مردم، مسئولان و حتی روابط آنها سلیقه ای می‌شود، خاطرنشان کرد: قطعا بدون فرهنگ‌سازی و ایجاد اغناء در بین مردم و مسئولان امکان پیش برد سیاست‌ها و عملیاتی کردن آنها و اتخاذ اصلاحات ساختاری در تحقق اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد.
وی ادامه داد: در راستای عملیاتی شدن این مهم باید پیوست فرهنگی و آموزشی تنظیم شود و رسانه‌های جمعی نقش خود را در گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی بین آحاد مردم و مسئولان به درستی اجرا کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی، مخاطب‌سازی و اجماع‌سازی رسانه‌ای را در خنثی‌سازی مخاطرات و کنترل تهدیدات اقتصاد ملی موثر دانست و تصریح کرد: رسانه‌های جمعی باید وضعیت پیش رو در اقتصاد ایران و همچنین مخاطراتی که اقتصاد ایران را آسیب پذیر نموده و آن را تهدید می‌کند مورد بررسی و کنترل قرار دهند.
وی افزود: باید این موضوع به صورت مشخص برای همگان تبیین شود تا مردم و مسئولان با نگرش درست نسبت به وضعیت پیش رو و مخاطرات درونی و بین‌المللی سبک زندگی و سیاست‌گذاری خود را تطبیق دهند و در جهت همسان‌سازی شرایط گام بردارند.
شقاقی ادامه داد: دست اندرکاران رسانه ای باید بدانند که فرهنگ سازی در این زمینه برعهده رسانه‌های جمعی است و آنها نقش مهم و حائز اهمیتی در کنترل تهدیدات بر روی اقتصاد ملی دارند و باید با فضاسازی مناسب در جامعه، اقتصاد مقاومتی را میان مردم رواج داده و نهادینه کنند.
نیاز به عزم و اتحاد ملی برای مقابله با تهدیدات درونی و بیرونی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در پاسخ به این پرسش که کاربست معنویت، سرمایه مذهبی و سرمایه اجتماعی در پیاده سازی و تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟ اظهار کرد: بدون عزم و اجماع ملی و بدون سرمایه اجتماعی اصلاحات ساختاری و مقابله با تهدیدات درونی و بیرونی، مقدور نیست.
وی افزود: از این منظر تقویت سرمایه اجتماعی برای پیشبرد اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نقش حیاتی دارد.
شقاقی ادامه داد: اجرای صحیح برنامه‌هایی درباره کاربست معنویت، اجماع سازی سرمایه‌های معنوی و سرمایه‌های اجتماعی الزامی است تا به اهداف پیش بینی شده در زمینه پیشبرد اقتصادی برسیم و بحران اقتصادی را از ایران دور کنیم.
وی به نقش مردم با پیشینه قوی معنویت و اتحاد ملی که بارها در صحنه های گوناگون آن را نمایش داده اند اشاره کرد و گفت: اگر مردم درست هدایت و راهنمایی شوند بهترین‌ها را خلق می‌کنند و به نحوی شایسته از نظام و رهبری پشتیبانی می‌کنند.
مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش مدیریت جهادی در پیاده سازی و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: مدیریت جهادی نقش کلیدی در رسیدن به اقتصاد مقاومتی دارد. سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاحات بنیادی است و حتی در برخی موارد نیازمند جراحی‌های بزرگ بر پیکره و کالبد اقتصاد است که  با درک شرایط، عزمی جزم لازم دارد.
شقاقی به رویکرد جهادگونه اقتصادی نسبت به این سیاست ها که باید پیاده شود اشاره و بر انجام اصلاحات بنیادین و اساسی برای پیشبرد اهداف متعالی تأکید کرد.
امکان اصلاحات با فرهنگ حاکم وجود ندارد
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در ادامه به ترویج فرهنگ بسیجی به کارآفرینی و تولید ثروت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: با فرهنگ فعلی و حاکم بر فضای اقتصادی ایران امکان اصلاحات بنیادی در الگوی مصرف مردم و امکان رواج آیین صحیح مصرف درست وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: امکان انجام این کار با تقویت روحیه فرهنگ بسیجی مردم در بخش کارآفرینی و خلق ثروت و از طرف دیگر ارتقای بهره‌وری و ورود به عرصه‌های مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و رهایی از وابستگی به منابع نفت خام و گاز ، بدون تغییر در الگوی مصرف از مصرف گرایی به فرهنگ بسیجی مقدور نیست.
شقاقی تاکید داشت: شرایط فعلی ما در ایران به مراتب سخت‌تر و مشقت‌بار تر از شرایط مردم و اقتصاد در دوران جنگ تحمیلی نیست؛ در آن دوران شرایط وخیم‌تری داشتیم اما با گسترش فرهنگ بسیجی در میان  مردم بر بحران های آن روزها غالب و پیروز شدیم.
وی گفت: اکنون هم که اقتصاد ایران توسط کانال های غربی و اروپایی به واسطه  استعمارگران جهانی در فشار است لازمه گذر از این موقعیت و جدایی از این شرایط  تنها بازگشت و تمسک به فرهنگ بسیجی در جامعه است.
وی با اشاره به اهمیت ترویج هم‌دلی و یک رنگی در میان آحاد جامعه، عنوان کرد: اگر اراده و عزم ملی و مقاومتی در میان مردم و مسئولان فراگیر شود دیگر هیچ یک از عوامل بیرونی و درونی نمی‌توانند تاثیر بسزایی در شرایط اقتصاد ایران بگذارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی افزود: مردم ما بارها اثبات کرده‌اند که با مقاومت در هر زمینه‌ای می‌توانند بر مشکلات پیروز شوند.

captcha