ضرورت بهره‌گیری از کارشناسان خبره برای ترویج مفاهیم قرآنی
کد خبر: 2852701
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
آیت‌الله سیدان به خبرنگاران ایکنا تأکید کرد:

ضرورت بهره‌گیری از کارشناسان خبره برای ترویج مفاهیم قرآنی

گروه اندیشه: استاد برجسته حوزه علمیه خراسان گفت: ایکنا باید از کارشناسان خبره در امر استفاده از مفاهیم قرآنی بهره بگیرد و در این زمینه به سراغ افرادی برود که قرآن را بر اساس خود قرآن و کلام عترت تفسیر می‌کنند نه کسانی که تنها به یکی از این دو عامل تکیه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، مدرس و استاد حوزه علمیه خراسان در دیدار با مسئولان جهاد دانشگاهی و همچنین خبرنگاران ایکنا و ایسنای استان خراسان رضوی که عصر روز گذشته، 25 بهمن‌ماه در دفتر ایشان انجام شد، با اشاره به آیه 9 سوره اسراء «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا، این قرآن به راهی هدایت می‌‏کند که مستقیم‌ترین راه‌هاست، و به مؤمنانی که عمل صالح انجام می‏‌دهند بشارت می‌‏دهد که برای آن‌ها پاداش بزرگی است»، ابراز کرد: برنامه‌ها و اهداف این دور خبرگزاری، بسیار ارزنده است زیرا هر چه بیشتر آحاد مختلف جامعه به مفاهیم دینی و قرآنی توجه کنند، به‌ خصوص مراکز علمی، این عمل بسیار تقدس پیدا می‌کند.

شناخت صحیح؛ مهم‌ترین و نفیس‌ترین گوهر دوران زندگی انسان

آیت‌الله سیدان مهم‌ترین و نفیس‌ترین گوهر دوران زندگی انسان را شناخت صحیح دانست و افزود: این شناخت و همچنین تعهد و پیروی از مشی آن به «هدایت» تعبیر می‌شود چون هر چه انسان در دوران زندگی شخصی و اجتماعی خود به دست می‌آورد، اگر با شناخت درست همراه نباشد، به ضررش تمام خواهد شد اما اگر جامعه از نظر اقتصاد، قدرت و ... قوی باشد ولی حق و باطل یا مسیر و مکتب را نداند، ثروتش تبدیل به فساد و قدرتش تبدیل به طغیان می شود، در صورتی که زمانی که همه این‌ها در جهت حق باشند، قطعاً نتیجه آن هم چیزی جز حق نخواهد بود.

وی با اشاره به آیات سوره «عصر» تأکید کرد: خداوند متعال در این سوره به زمان، یا رسول الله(ص) و یا امام زمان(عج) با تأکید سوگند یاد می‌کند که انسان‌ها ضرر کرده و تمام امکانات‌شان به زیان آن‌ها خواهد بود، مگر افرادی که بر اساس ایمان خود، کار نیک انجام داده باشند و یکدیگر را به حق و استقامت در این راه سفارش کرده باشند، اینها افرادی هستند که قدرت، ثروت، شهرت، سلامت و سایر ملزوماتی که دارند را در مسیر حق به کار بسته‌اند.

این مدرس و استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مطالب و مفاهیم قرآنی همراه با بیانات رسول الله(ص) اساس هدایت هستند، ابراز کرد: مسئله هدایت به قدری مهم است که در سوره حمد پس از ذکر صفات پروردگار، ما از خداوند می‌خواهیم که هدایتمان کند؛ همان‌طور که پیامبر(ص) در حدیث ثقلین آورده است هدایت در مسائل اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و ... فقط با مراجعه به قرآن کریم و بیانات معصومین(ع) میسر است و نه با ارجاع به مکاتب دیگر.

نگارش اخبار به دور از اعمال نظرات شخصی و بر اساس معیار حق باشد

وی با بیان اینکه پوشش اخبار باید متقن و صحیح صورت گیرد، عنوان کرد: گاهی خبر باعث رشد و سعادت یک جامعه و گاهی باعث رشد آفات آن می‌شود لذا نگارش آن‌ها باید به دور از اعمال نظرات شخصی و بر اساس معیار حق باشد زیرا اگر جامعه در جهت فراگیری علم صحیح قرار بگیرد و متعهد باشد آن جامعه آگاه و فهمیده خواهد بود، در غیر این صورت همه امکانات در خدمت فساد خواهد بود.

آیت‌الله سیدان در ادامه با ذکر دو مثال تأکید کرد: اگر ظرفی به زهر آلوده باشد ولو بهترین و لذیذترین غذاها در آن باشد، این خوراکی مسموم است بنابراین اگر امکانات هم در اختیار افراد مسموم باشد، آن وسائل ضررزا می‌شوند.

وی با بیان اینکه شما در مجموعه این دو خبرگزاری ارتباطات اجتماعی را گسترش می‌دهید، گفت: بر این اساس امید است با توجه به زیربنایی که گفته شد و مفاهیم مطرح در مکتب اهل‌بیت(ع) هرچه بهتر این مسیر را طی کنید تا این دو مجموعه بتوانند بر اساس رعایت اعتقادات و دستورات اسلامی به وظایف خود عمل کرده و موفق باشند.

این استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: همچنین می‌توانید از کارشناسان خبره در امر استفاده از مفاهیم قرآنی بهره بگیرید و در این زمینه باید به سراغ افرادی رفت که قرآن را بر اساس خود قرآن و کلام عترت تفسیر می‌کنند نه کسانی که تنها به یکی از این دو عامل تکیه می‌کنند زیرا هر کجا که انسان تنها به یکی از این دو مکتب فرا خوانده شود، گمراهی محض خواهد بود.

به گفته وی افراد مسلط به قرآن و حدیث می‌توانند مسائل علمی را بر اساس انطباق با قرآن و عترت بسنجند و مشکلات موجود در این زمینه را رفع کنند، البته باید توجه داشت که پیدا کردن متخصص در حوزه دین و حدیث نیز نباید از روی هوا و هوس باشد.

وجود دو خطر عمده در مراجعه به قرآن

وی با بیان اینکه در مراجعه به قرآن دو خطر عمده وجود دارد، تأکید کرد: نخست برخی افراد کلام الله مجید را بد برداشت می‌کنند و دوم، برخی هم بر اساس پیش فرض‌ها به این کتاب الهی مراجعه دارند، در این‌گونه موارد اگر فردی برداشتی از قرآن دارد باید به یک متخصص قرآن و حدیث مراجعه کند و آن را با وی در میان بگذارد تا بر اساس قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) سنجیده شود زیرا همان‌طور که حلال و حرام از این دو منبع گرفته می‌شوند، استخراج عقاید نیز باید این چنین باشد؛ چراکه هرگاه افراد به سوی قرآن یا حدیث صرفی دعوت شوند گمراهی محض پدید می‌آید.

این استاد حوزه علمیه خراسان همچنین در مورد مفاهیم فلسفی بیان کرد: ما به هیچ عنوان با مسئله تعقل و خردورزی مخالف نیستیم بلکه از روی تعقل و اندیشه‌‌ورزی به مکتب تفکیک رسیده‌‌ایم و با فلسفه به معنای تعقل نیز مخالفتی نداریم بلکه با آنچه در کتب فلسفه آمده مخالف هستیم که دلایل روشنی هم برای آن داریم.

وی ادامه داد: در حکمت متعالیه گفته می‌‌شود که خداوند تنها می‌تواند عقل درست کند حال آنکه وحی می‌گوید خداوند همواره می‌تواند همه کار را انجام دهد؛ تعقل اساس زندگی انسان است و ما به هیچ روی مخالف آن نیستیم حتی با خواندن فلسفه نیز بر خلاف برخی از علمای دیگر مخالف نیستیم؛ بلکه می‌گوییم فلسفه بخوانید اما بدانید آنچه که نام فلسفه در این کتب آمده است، فلسفه نیست.

captcha