معماری اسلامی دستخوش تمدن غربی شده است
کد خبر: 2892657
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
گودرزی عنوان کرد:

معماری اسلامی دستخوش تمدن غربی شده است

گروه هنر: رئیس مرکز هنرهای تجسمی کشور با بیان اینکه معماری هر شهر یا کشور، سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد، عنوان کرد: متأسفانه معماری اسلامی در جامعه ما دچار مشکلاتی است به گونه‌ای که مهندسانی که ساخت بسیاری از پروژه‌های عظیم را در دست می‌گیرند با الگوبرداری از فرهنگ غرب به احداث ساختمان‌ها می‌پردازند.

مرتضی گودرزی دیباج، رئیس مرکز هنرهای تجسمی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به تغییر سبک زندگی در جامعه ایرانی اظهار کرد: هر اثر هنری با نگاه و جهان‌بینی خاصی اجرایی می‌شود به عنوان مثال، معماری به عنوان یک هنر گسترده، تنها هنری است که فرهنگ و اصالت یک جامعه را به تصویر می‌کشد.

معماری اسلامی دستخوش تمدن غربی شده است

گودرزی با بیان اینکه معماری هر شهر یا کشور، سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد، عنوان کرد: متأسفانه معماری اسلامی در جامعه ما دچار مشکلاتی است به گونه‌ای که مهندسانی که ساخت بسیاری از پروژه‌های عظیم را در دست می‌گیرند با الگوبرداری از فرهنگ غرب به احداث ساختمان‌ها می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه معماری در کشورهای عربی مطابق با اصالت و تمدنشان ساخته شده است، بیان کرد: در کشوری همانند دبی اگر نگاهی به ساختمان‌های در حال ساختش بیندازیم، می‌بینیم که معماری آن مطابق با فرهنگ و آداب و رسوم اهالی عرب‌نشین ساخته شده است.

رئیس مرکز هنرهای تجسمی کشور افزود: در صورتی میدان امام حسین(ع) تهران توسط یک مهندس آلمانی طراحی شده است، که می‌توانست این پروژه توسط یکی از معماران بومی همراه با اصالت ایرانی طراحی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلویزیون نیز تأثیرگذارترین ابزار است که نگرش هنری و جهان‌بینی ما را عوض می‌کند، عنوان کرد: تلویزیون مهم‌ترین عامل و تاثیرگذار بر سطح زندگی و فرهنگ جامعه است به گونه‌ای که سینما بدون پشتوانه تلویزیون کاری از پیش نخواهد برد.

تلویزیون عامل اصلی تجمل در جامعه

گودرزی با بیان اینکه بیشتر افراد جامعه از تلویزیون برای تماشای برنامه‌ها استفاده می‌کنند، افزود: ذهن انسان با دیدن تلویزیون به سمت تجمل و مصرف‌گرایی می‌رود لذا می‌توان گفت تلویزیون ذائقه و سبک زندگی افراد را تغییر داده است نه سینما.

به گفته وی این در حالی است که در صداوسیمای ما منازل مجلل با معماری غربی بیشتر مشاهده می‌شود و این امر تغییر سبک زندگی ایرانیان به سمت سبک زندگی غربی را به همراه داشته است.

captcha