به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله رضا استادی، امروز، 14 اسفندماه در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی گفت: صرف 15 سال کار برای تدوین 50 جلد کتاب آن هم با این همه امکاناتی که دفتر تبلیغات اسلامی در اختیار دارد و کاری گروهی با حضور محققان انجام شده روند کندی است و باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.
وی افزود: نباید روند اداری و مسایلی از این دست و توقعاتی که بعضی مواقع فراوان و از سیره گذشتگان حوزه به دور است مانع توسعه و تسریع در کارهای علمی شود زیرا با اخلاق تحقیق و روش بزرگان حوزه منطبق نیست.
رعایت حقوق مولفان
استادی تصریح کرد: در تدوین موسوعهها که کاری گروهی است نباید حق و حقوق مؤلفان ضایع شود و باید سهم هر فردی در این آثار به روشنی مطرح شود تا از اخلاص و اخلاق به دور نباشد موضوعی که من در مؤسسه دارالحدیث به آقای ری شهری هم عرض کردم.
استا د حوزه علمیه با اشاره به چرایی تدوین موسوعه علمای گذشته بیان کرد: یکی از سؤالات جدی این است که تدوین این موسوعهها چه ضرورتی دارد که در پاسخ باید گفت سؤالات زیادی درباره بزرگان گذشته و قرون اخیر از شرح حال و سیره علمی و تنگیها و فراخیهای زندگی آنان وجود دارد که بیجواب مانده است.
وی با بیان اینکه شرح حال علما نباید به چند قصه و ... محدود شود ادامه داد: اینکه آیا تبدلی در آراء آنان رخ داده است، اینکه چرا فقها در چند اثر خود حرفهای مختلفی زدهاند. سؤالاتی از طول عمر آنان و پرداختن به تاریخ علوم مختلف از فقه و اصول گرفته تا تفسیر و ... نیازمند تدوین این موسوعهها است که آثار یک نفر در چند جلد در یکجا منسجم و منظم شرح داده شده باشد.
اهتمام به تاریخ علم
استادی با بیان اینکه تاریخ علم رشته جدیدی در دنیاست، گفت: حوزه نباید از این رشته غافل باشد و باید روندعلمی فقه و اصول و تفسیر و کلام و ... به صورت تاریخی و در قرون مختلف بررسی شود.
وی تأکید کرد: نیازمند این هستیم که 20 اثر مانند موسوعه شهید ثانی مربوط به قرون مختلف در حوزه تالیف و تدوین شود و برخی آثار نیز که چاپ شده ولی منقح نیست تنقیح شود.
استادی اخلاص را رمز موفقیت برخی آثار مانند تفسیر مجمعالبیان برشمرد و تصریح کرد: طبرسی 10 سال برای تفسیر زحمت کشید تا ده نفر آن را بخوانند و بنویسند و منتشر شود و باید این اخلاص امروز نیز در حوزه وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: باید از زمان وحید بهبانی و قرون خیر در فقه کار زیادی صورت بگیرد و تاریخ علم آن را یکجا تدوین کنیم.