گزارشی از متن و حاشیه چهارمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن/ از تلاوت شورانگیز قاری ایرانی تا ...
کد خبر: 3305747
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

گزارشی از متن و حاشیه چهارمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن/ از تلاوت شورانگیز قاری ایرانی تا ...

گروه فعالیت‌های قرآنی: در متن و حاشیه چهارمین روز مسابقات بین‌المللی رویدادهایی رخ داد که شاید مهم‌ترین آن را بتوان تلاوت شورانگیز قاری ایرانی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در چهارمین روز برگزاری خود شاهد رقابت 11 قاری و سه حافظ کل قرآن بود.
مسابقات این روز با تلاوت عباس هاشمی، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد و در ادامه آن نیز شرکت کنندگانی از کشورهای برونئی، اوگاندا، تانزانیا، سریلانکا، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، سنگال، آذربایجان، صربستان، آرژانتین، گابن، تاجیکستان و مقدونیه رقابت خود را برگزار کردند.
در این روز علاوه بر برگزاری مسابقات،‌ مراسم تجلیل از برگزیدگان طرح ملی حفظ قرآن کریم نیز برگزار شد، در این مراسم که رأس ساعت 19 برگزار شد، از 14 حافظ قرآن کریم از استان های مختلف تجلیل شد.


بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم رونمایی از نرم‌افزار اندرویدی حفظ موضوعی قرآن کریم بود،‌ این نرم افزار قابلیت نصب بر روی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و تبلت را دارد.
در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران به دستور تأکید شده در قرآن یعنی نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری به خوبی عمل کرده است، از لزوم شکل‌گیری گفتمان انس با قرآن در جامعه سخن گفت.
در ادامه برنامه‌های چهارمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن گروه مدیحه‌سرایی «طارق» از تبریز به اجرای برنامه پرداخت و پس از آن نیز ابتهال زیبایی توسط «محمود لطفی‌نیا»، قاری بین‌المللی کشورمان اجرا شد.


بخش دیگری از برنامه‌های این روز که در خلال رقابت‌ها برگزار می‌شد مربوط به تلاوت اذانگاهی بود که توسط امین پویا، یکی دیگر از قاریان بین‌المللی کشورمان اجرا شد پس از آن نیز اذان مغرب به افق تهران توسط محمود لطفی‌نیا در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی به صورت زنده پخش شد.
قرائت پایانی این روز را سیدجواد حسینی، ‌قاری بین‌المللی کشورمان انجام داد، ‌تلاوتی که فضای ملکوتی و معنوی سالن اجلاس سران را دو چندان کرد و به قاریان حاضر در این مسابقات راه و رسم هیجان دادن به سالن را آموزش داد.


با پایان یافتن این مسابقات در روز چهارم تنها یک روز به برگزاری فینال مسابقات و رقم زدن شبی به یادماندنی برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی باقی مانده است،‌ شبی که تلاوت‌های زیبای قاریان فینالیست تا سال‌ها در اذهان باقی خواهد ماند.
اما در متن چهارمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن حواشی مختلفی نیز در جریان بود که اشاره‌ای گذرا به آنها خالی از لطف نخواهد بود.
در روز چهارم این مسابقات برخی چهره‌های سیاسی، ‌ورزشی و ... برای لحظاتی در سالن برگزاری مسابقات حضور یافتند، از جمله این چهره‌ها می‌توان به محمدرضا طالقانی،‌ رئیس سابق فدراسیون کشتی، حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و جمع دیگری از مسئولان اشاره کرد، ‌البته در این روز حضور مسئولان کم‌رنگ تر از روز سوم بود.
همانطور که حضور مسئولان کشوری در سالن اجلاس در این روز کم بود، حضور فعالان و پیشکسوتان قرآنی نیز چندان به چشم نیامد،‌ در این روز برخی از پیشکسوتان قرآنی در سالن حضور یافتند و به تلاوت‌های متسابقان گوش دادند که از جمله آنها می‌توان به سیدمحسن موسوی بلده، حسین اخوان اقدم، محمود لطفی‌نیا، سیدعلی سرابی، مهدی قره‌شیخلو، رحیم خاکی، یوسف افراش و ... اشاره کرد.


حضور جمعی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس در سالن برگزاری مسابقات یکی دیگر از حاشیه‌های جالب چهارمین روز مسابقات بود این جانبازان سرافراز که همه ویلچرنشین بودند برای لحظاتی در ردیف اول سالن اجلاس سران قرار گرفته و به تلاوت گوش فرا دادند.
جمعی از مهمانان همایش بانوان فعال قرآنی که امروز 30 اردیبهشت‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود نیز شب گذشته برای ساعاتی مهمان مسابقات بودند، یکی از این بانوان که از یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر دعوت شده بود اجازه گرفتن عکس توسط خبرنگاران را نداد، در توجیه این عمل خود نیز به کارمند دولت بودن خود و ایجاد مشکل برای او در بازگشت به کشورش اشاره کرد.
هرچقدر که این بانوی خزرنشین از دوربین‌ها فراری بود، اما یکی از بانوان دعوت شده از کشور عراق علاقه زیادی به گفت‌وگو و گرفتن عکس داشت.
بخشی از حواشی چهارمین روز مسابقات به نامهربانی برخی از عوامل اجرایی مسابقات با اصحاب رسانه برمی‌‌گشت، این نامهربانی از جابجایی محل استقرار برخی رسانه‌ها در لابی سالن اجلاس سران تا معطلی‌های طولانی مدت جهت مراجعه خبرنگاران و ... به محل سکونت خود را شامل می‌شد.
شب گذشته جمعیت زیادی دور یکی از مانیتورهای تعبیه شده در لابی سالن اجلاس سران که فوتبال نماینده ایران با عربستان را پخش می‌کرد،‌ حلقه زده بودند، هیجان این افراد بعد از زدن گل پیروزی‌بخش، باعث شد که تهیه برنامه‌ توسط برخی رسانه‌ها در سالن اجلاس سران مختل شود.
پایان بخش چهارمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن، تلاوت شورانگیز سیدجواد حسینی بود، تلاوت که مشق عشقی بود برای قاریان شرکت کننده در این مسابقات تا راه قرائت‌های هیجان انگیز را بهتر یاد بگیرند.

مطالب مرتبط
captcha