به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آگهی فروش پایاننامه به یک سایت رسمی رسیده است؛ گونهای دیگر از تبلیغ خلاف فرهنگ و اخلاق علمی که چشم دانشگاهیان را روشن کرده است.
سایتی رسمی که خود، بعضاً گزارشهایی در نقد فروش پایاننامه میدهد، اینک خودش ابزار دست سود و طمع افرادی شده است و به خاطر دریافت تبلیغ، اقدام به انجام کاری غیر فرهنگی میکند.
بعد از کلیک روی تبلیغی که در این سایت با عنوان «پذیرش مقالات ISI و ISC» درج شده است، با اولین مطلبی که مواجه میشوید «فروش پایاننامه» است!
در توضیح آگهی مندرج در سایت عصر ایران، این جمله ذکر شده است که «مؤسسه علمی، پژوهشی ... از میان هر یک از پایان نامه های انجام شده مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، مقالات ISI و علمی پژوهشی تهیه کرده و ضمانت پذیرش و تایید دارد».
اما بعد از ورود به سایت تبلیغات مربوطه با این نوشتهها مواجه میشویم: «قیمت انجام پایاننامه/ انجام پایاننامه تمامی دانشگاههای سراسری و آزاد و پیام نور و علمی کاربری و غیرانتفاعی و.../ مشاوره پایاننامه/ انجام پایاننامه کارشناسی ارشد».
جالب اینجاست که در پایین صفحه تبلیغات، فهرستی از دانشگاههای معتبر وجود دارند و این امکان وجود دارد که برای هر دانشگاهی پایاننامه مختص به آن سفارش داده شود، حال باید سنجید با این گستردگی و فعالیتی که برای فروش پایاننامه ممکن است، آیا دستگاههای نظارتی عزمی برای مقابله با این پدیده دارند؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قاعدتاً باید از فضای جامعه در جنبههای مختلف مطلع باشد و بهویژه فضای فرهنگی را بشناسد و سؤال این است که چطور یک سایت رسمی خود را محق به انجام چنین کاری تلقی میکند. آیا این کار از ناآگاهی و ندانستن سرچشمه میگیرد یا مقصودی دیگر وجود دارد؟
به نظر میرسد وزارت ارشاد که وظیفه و مسئولیت اعطای مجوز به سایتهای خبری را دارد، خود مرجعی برای نظارت عملکرد آنها هم هست. پرسش اینجاست که آیا نظارت کافی بر تبلیغات سایتهای دارای مجوز صورت گرفته است و آییننامهای برای جلوگیری از تبلیغات غیرفرهنگی وجود دارد؟