راه‌اندازی سایت‌های مقابله با افراط‌گرایی دینی در قرقیزستان
کد خبر: 3312557
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
پروفسور آلمانی پیشنهاد داد؛

راه‌اندازی سایت‌های مقابله با افراط‌گرایی دینی در قرقیزستان

شعب خارجی: ماتیاس روخه تأکید کرد: به جای مسدود‌کردن سایت‌های مبلغ افراط‌گرایی دینی باید سایت‌های خوبی را با کمک اداره مفتیات و دولت قرقیزستان طراحی و مسائل صلح‌آمیز اسلام را تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آسیای مرکزی، ماتیاس روخه، پروفسور آلمانی که برای سفر کاری به بیشکک آمده، مشغول به تحقیق درباره نقش اسلام در جهان معاصر است و علاقه‌ دارد وضعیت دینی در قرقیزستان را بررسی کند.
وی در مصاحبه با روزنامه «وچرنی بیشکک» مبارزه با افراط‌گرایی دینی در کشورهای اروپای مرکزی و آسیای مرکزی را بررسی کرد.
روخه در رابطه با مسدود‌کردن سایت‌های اینترنتی افراط‌گرایی دینی که برخی از نمایندگان پارلمان قرقیزستان و تحلیلگران مطرح کرده‌اند، گفت: «این رویدادها را می‌توان با آسیاب‌های بادی مقایسه کرد که وقتی سایتی مسدود می‌ گردد، سایت دیگری باز می‌شود و طراحان سایت اینترنتی در هر جای دنیا می‌توانند به این کار دست بزنند.»
وی تأکید کرد: به جای مسدود‌کردن این سایت‌ها باید سایت‌های خوبی را با کمک اداره مفتیات و دولت طراحی کرده و مسائل صلح‌آمیز اسلام را توضیح داد.
ماتیاس روخه در مورد عملکرد دولت در ورود به مسائل دینی اظهار کرد: یک کشور سکولار نمی‎تواند به مسائل عمیق دینی وارد شود و آنها را کنترل کند، بنابراین باید چارچوبی را تعیین کند.
روخه ادامه داد: اتباع این کشور برای جلوگیری از افراط‌گرایی باید در کشورهایی مانند ترکیه، بوسنی‌و‌هرزگوین و آذربایجان که در آنجا اسلام سنتی میانه‌رو را آموزش می‌دهند، درس بخوانند.

captcha