رمضان و روزه‌داری؛ فرصتی برای رسیدن به عالی‌ترین درجات خودسازی
کد خبر: 3317355
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
گوهری مطرح کرد:

رمضان و روزه‌داری؛ فرصتی برای رسیدن به عالی‌ترین درجات خودسازی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس عقیدتی نیروی انتظامی خرم‌آباد در تفسیر دعای روز نهم رمضان گفت: رمضان و روزه‌داری زمینه‌های برای رسیدن به تکامل هستند که هرکس می‌تواند با استفاده از آن‌ها به عالی‌ترین درجات خودسازی برسد.

حجت‌الاسلام یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: قبل از شروع شرحی کوتاه بر دعای روز نهم ماه مبارک رمضان باید بدانیم که نماز شب نهم این ماه شامل شش رکعت میان نماز مغرب و عشاء است که در هر رکعت سوره حمد و هفت مرتبه آیةالکرسى و پس از اتمام نماز، پنجاه مرتبه اَللّهمّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد گفته می‌شود.
وی، با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) هر روز از ماه مبارک رمضان دعای مخصوصی را می‌خواندند، ادامه داد: در این ادعیه در دعای روز نهم ماه مبارک رمضان چنین می‌خوانیم که؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَى مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ؛ خدایا براى من در این ماه بهره‌‏اى از رحمت گسترده‌‏ات قرار ده، و به جانب دلایل‏ درخشانت راهنمایى کن، و به‌سوى خشنودى فراگیرت متوجه کن، به مهرت اى آرزوى مشتاقان.»
حجت‌الاسلام گوهری، با بیان این‌که حکومت و فرمانروایی خدا وسیع است و رحمت او نیز وسیع و گسترده است، عنوان کرد: لذا در فراز اول دعای روز نهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ؛ خدایا براى من در این ماه بهره‌‏اى از رحمت گسترده‌‏ات قرار ده.»
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با اشاره به این‌که خودسازی و عبادت نیز مراحلی دارد، اظهار کرد: همان‌گونه که رحمت خداوند واسع میدان تکامل نیز برای همه انسان‌ها همچنان باز است.
وی، ادامه داد: همان‌گونه که حکومت و سرزمین خداوند وسیع است، میدان رحمت او نیز وسیع است و میدان تکامل برای همه انسان‌ها باز است لذا رمضان و روزه‌داری زمینه‌های برای رسیدن به تکامل هستند که هرکس می‌تواند با استفاده از آن‌ها به عالی‌ترین درجات خودسازی برسد.
حجت‌الاسلام گوهری، افزود: امام علی(ع) در این رابطه می‌فرماید: روزه دل بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، تأکید کرد: کنترل دهان از خوردن، زبان از زیاده‌گویی و گناه و قلب از زنگار زدن مراحل مختلف تکامل روزه‌داران است که هر کس در مرحله‌ای قرار دارد.
وی، با بیان این‌که در حدیثی از امام علی(ع) نقل شده است که می‌فرماید: روزه نفس و از لذات دنیوی برترین روزه‌هاست، عنوان کرد: این یعنی دوری انسان از لذات دنیوی برترین روزه‌هاست.
حجت‌الاسلام گوهری، با اشاره به این‌که در فراز دیگر دعای روز نهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم که؛ «وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ؛ خدایا براى من در این ماه بهره‌‏اى از رحمت گسترده‌‏ات قرار ده»، اظهار کرد: دلیل‌های درخشانی که ما از خداوند می‌خواهیم اهل‌بیت(ع) و قرآن است.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با بیان این‌که در این دعا از خداوند رحمت واسعه را طلب می‌کنیم چراکه رحمت خداوند وسیع و گسترده است و هیچ زبان و قلمی قادر به بیان آن نیست، تصریح کرد: همه آن‌چه در آسمان‌ها و زمین است ازآن خداست اما هرکس نمی‌تواند از رحمت واسعه خداوند بهره‌مند شود چراکه رحمت واسعه الهی شامل کسانی است که از فرمان او سرپیچی نکنند.
وی، تأکید کرد: لازمه این که مشمول رحمت واسعه الهی شویم این است که از فرمان او اطاعت کنیم و با انجام واجبات و ترک محرمات بنده مطیع او باشیم تا رحمت واسعه الهی شامل حالمان شود.
حجت‌‎الاسلام گوهری، با اشاره به این‌که در فراز دیگر دعای روی نهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم که «وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ؛ و به جانب دلایل‏ درخشانت راهنمایى کن»، ادامه داد: سؤالی که در این فراز از دعا پیش می‌آید این است که منظور از «براهین ساطئه» چیست؟
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با بیان این‌که خداوند در آیه 213 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَ ....؛ مردم امتى یگانه بودند پس خداوند پیامبران را نویدآور و بیم ‏دهنده برانگیخت و با آنان کتاب خود را به‌حق فرو فرستاد تا میان مردم در آن‌چه با هم اختلاف داشتند داورى کند و......آن‌چه که در آن اختلاف داشتند هدایت کرد و خدا هر که را بخواهد به راه راست هدایت می‌‏کند»، افزود: سؤال دیگر که پیش می‌آید این است که راه راست چیست؟
وی، ادامه داد: می می‌خوانیم پروردگار یگانه رب من و شماست پس او را عبادت کنید، لذا راه راست همان عبادت کردن است و براهین ساطئه همان قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند لذا در این دعا از خداوند می‌خواهیم که ما را به‌وسیله براهین ساطئه که  قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) است، هدایت کند.
حجت‌الاسلام گوهری، با اشاره به این‌که پیامبر گرامی اسلام(ص) در آخرین لحظات عمر خود حدیث ثقلین را نقل می‌کند که در آن کلمه «لن» که در زبان عربی به‌معنای نفی ابد است به‌کار برده شده است، اظهار کرد: این نشان دهنده این است که زمانی‌که به هردو یعنی قرآن و اهل‌بیت(ع) تمسک بجوییم گمراه نمی‌شویم لذا در این فراز از دعای روز نهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم که براهین ساطئه را روزی ما بگرداند.
مسئول  عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با  اشاره به این‌که در فراز  دیگر این دعا می‌خوانیم که؛ «وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَى مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ؛ و به‌سوى خشنودى فراگیرت متوجه کن» عنوان کرد: در این فراز می‌گوییم خداوندا نافرمانی من به‌دلیل ضعف من بوده است و نه به‌دلیل طغیان و سرکشی پس مرا ببخش و به‌سمت خوشنودی و رضایت خودت ببر.
وی، افزود: اگر می‌خواهیم دعا در حق ما اجابت شود باید عیب‌های خود را برطرف  کنیم.
حجت‌الاسلام گوهری، با بیان این‌که رضای خداوند سعادت‌مندی است که انسان آن‌را با قدرت ایمان به‌دست می‌آورد، اظهار کرد: خداوند به بنده خود دستوری داده است و اگر بنده آن‌را اجرا کند تمام وعده‌های الهی در حق او اجابت می‌شود.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با اشاره به این‌که خداوند بندگان خود را دوست دارد و مهر او صد برابر محبت والدین به فرزند است، خاطرنشان کرد: اگر از ته دل خداوند را صدا کنیم او صدای ما را می‌شوند لذا خداوند ماه رمضان و شب‌های قدر را فرصتی برای بخشش گناهان گذاشته است.
وی، با بیان این‌که ما باید زمینه را برای بخشش گناهان فراهم کنیم، اظهار کرد: زمینه بخشش گناهان ترک گناه و درخواست استغفار است که امیدواریم بتوانیم در ماه رمضان زمینه ترک گناه و بخشش آن‌ها را فراهم کنیم.
حجت‌الاسلام گوهری، افزود: در فراز آخر دعای روز نهم ماه مبارک رمضان، می‌خوانیم: «بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ؛ به مهرت اى آرزوى مشتاقان»، و از خداوند که مهربان‌ترین مهربانان است درخواست هدایت و رحمت واسعه را داریم.

captcha