به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاونان آموزشی دانشگاههای استان تهران با بیان اینکه شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده اجرا میشود، گفت : بر اساس این شیوه، دانشگاهها پس از برگزاری آزمون سراسری، حد نصاب و رتبه مصوب خود را اعلام میکنند و از میان داوطلبان واجد شرایط، دانشجویان را بر اساس سوابق آموزشی و پژوهشی، مصاحبه تخصصی یا آزمون تخصصی پذیرش میکنند.
وی افزود: از دیگر تغییرات شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری در سال آینده تجمیع رشتههای مشابه در یک گروه است بطوری که تعداد گروههای درسی آزمون از 272 به کمتر از 70 گروه کاهش پیدا خواهد کرد.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: تفویض اختیار به دانشگاهها و افزایش اختیارات آنها برنامه محوری وزارت علوم است که این برنامه در راستای افزایش استقلال دانشگاهها صورت میگیرد و واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری و تدوین برنامههای درسی دانشگاه از محورهای شاخص این برنامه است.
وی افزود: دانشگاههای گروه یک میتوانند نسبت به بازنگری و تدوین برنامههای درسی تمام رشتههای دایر خود اقدام کنند و سایر دانشگاهها نیز میتوانند این برنامهها را در دانشگاه خود پیاده کنند.
شریعتی نیاسر افزود: از سایر دانشگاهها نیز خواسته شده است تا استادان شاخص خود را به معاونت آموزشی وزارت علوم معرفی کنند تا در کمیتههای برنامهریزی این معاونت وظیفه تدوین برنامههای کلان آموزشی را برعهده گیرند.
وی رصد وضعیت علم و فناوری دنیا، بررسی ایجاد رشتههای جدید بر اساس پیشرفتهای علمی دنیا و نیاز جامعه، ایجاد رشتههای میان رشتهای، ارزیابی مقاطع تحصیلی موجود در ایران و امکان کاهش یا افزایش آن و تعیین مأموریت خاص هر دانشگاه را از جمله فعالیتهای کمیتههای شورای برنامهریزی وزارت علوم اعلام کرد.
شریعتی نیاسر عنوان کرد: بهزودی آییننامه گسترش همکاریهای علمی بینالمللی به دانشگاهها ابلاغ میشود و دانشگاههایی که زیرساختهای لازم را دارند میتوانند در قالب این آییننامه، همکاریهای علمی بینالمللی خود را گسترش داده، دانشجوی خارجی پذیرش و دورههای مشترک برگزار کنند.
در ادامه این نشست محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران با استقبال از برنامه وزارت علوم برای افزایش اختیارات دانشگاهها گفت: دانشگاهها در قبال اختیاراتی که به آنها واگذار میشود مسئولیتپذیر و پاسخگو هستند.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری برنامههای درسی و اهمیت آن در کیفیسازی آموزش گفت: مهمترین وجه غالب دانشگاهها و عنصر متمایزکننده آنها از نهادهای دیگر جامعه، آموزش است .
رئیس دانشگاه تهران گفت: آموزش پایه و اساس پژوهش و فناوری است و ضرورت دارد بخش آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به سرعت به تحولات و نیازهای جامعه پاسخ دهد، برنامههای خود را به روز کند و از حالت درونگرایی و در خود بودن خارج شود.
در ادامه این نشست پیشنویس آییننامه جدید دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته و نحوه مشارکت دانشگاهها در تدوین برنامههای درسی توسط معاونان آموزشی منطقه 4 مورد تبادل نظر قرار گفت.