گزارش ایکنا از آغاز به کار هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان مسلمان جهان اسلام در مشهد + عکس
کد خبر: 3337015
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶

گزارش ایکنا از آغاز به کار هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان مسلمان جهان اسلام در مشهد + عکس

گروه اجتماعی: هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان مسلمان جهان اسلام از امروز، هشتم مردادماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در تالار شورای اسلامی شهر مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان مسلمان جهان اسلام صبح امروز، هشتم مردادماه در تالار شورای اسلامی شهر مشهد با حضور بیش از 300 پزشک جهان اسلام از کشورهای مختلف در شهر مشهد برگزار شد.

در این مراسم علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد و دکتر محسن رضا حیدری، دبیر کنگره جهانی پزشکان جهان اسلامی حضور داشتند.

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در ابتدای این کنگره با بیان اینکه دستاوردهای زیادی به واسطه انقلاب در جمهوری اسلامی داریم، گفت: از همین رو در این زمان می‌توان با قدرت گفت که ما روی پای خود ایستاده‌ و استقلال داریم.

وی اضافه کرد: بیگانگان ایران را در بحث تسلیحاتی تحریم کردند ولی امروز ما آن را در ایران تولید کردیم که برای تحقق این امر تلاش فراوانی شده است زیرا مهم‌ترین موضوعی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، بحث قدرت دفاعی است.

راه‌اندازی درمانگاه در کشورهای مختلف و فعالیت‌های بشردوستانه

در ادامه پروفسور ارشد علی قیومی، رییس سابق سازمان بین‌المللی پزشکان جهان اسلام نیز با ابراز امیدواری از اینکه این گردهمایی بتواند تجربیات مفیدی را به پزشکان جهان اسلام منتقل کند، افزود: از جمله فعالیت‌های این سازمان می‌توان به حمایت از بیماران، راه‌اندازی درمانگاه در کشورهای مختلف، انجام فعالیت‌های بشردوستانه در کشورها و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: جامعه پزشکان از محبوبیت ویژه‌ای در بین افکار عمومی برخوردار هستند که این محبوبیت ظرفیت خوبی است تا پزشکان مسلمان از آن استفاده کرده و برای تبلیغ اسلام در بین مسلمانان و غیرمسلمانان از آن بهره‌مند شوند.

مراجعت بیماران کشورهای همسایه به ایران جهت درمان

همچنین علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با اشاره به حضور کشورهای همسایه برای پیگیری موضوع درمان در ایران اسلامی، ابراز کرد: به دلیل وجود مراکز درمانی پیشرفته و بین‌المللی بسیاری از بیماران کشورهای همسایه به ایران مراجعت می‌کنند تا مسائل خود را در این مراکز درمانی پیگیری کنند.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: توفیقات کسب شده در نتیجه خدمات جهادگرانه پزشکان مسلمان و اتکا به ارزش‌های اسلامی است که مایه خیر و برکت را فراهم آورده است.

پزشکان جهان اسلام به دنبال رفع آلام بیماران با تلاش جهادگرانه هستند

وی تلفیق تخصص‌های پزشکی با ارزش های عمیق اسلامی، اخلاقی و انسانی را از ویژگی‌های بارز پزشکان مسلمان ایران دانست و گفت: این حکیمان و پزشکان اسلامی خدمت خود را فراتر از شغل و حرف می‌دانند و به دنبال رفع آلام و دردهای بیماران و تلاش جهادگرانه هستند.

رشیدیان گفت: خوشبختانه برخلاف تمامی توطئه‌ها که بر علیه ایران شده است، با این وجود کشورمان روز به روز قوی‌تر شده است زیرا مردم ایران در این راه خون خود را نثار کرده‌اند و شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد نیز با اشاره به اینکه امروز جامعه اسلامی در دو لبه قیچی تحجر و تزویر قرار گرفته است، بیان کرد: محور تزویر، استکبار جهانی و محور تحجر، انسان‌های نا آگاهی هستند که در پی یافتن آب، دچار سراب شده‌اند.

وی افزود: اکنون زنان، کودکان، خردسالان، پیرزنان و پیرمردان در یمن مظلوم آماج حملات متحجران واقع شده‌اند که باید سعی کنیم با الگو قرار دادن این بیت از سعدی، «بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک پیکرند» به این موضوع توجه کنیم.

عدنان موسوی، نماینده عتبات عباسی نیز در این مراسم اظهار کرد: با همفکری و همکاری پزشکان حاضر در این همایش می‌توان به نقاط بسیار خوبی در عرصه‌های درمانی و پزشکی برای بهبود وضعیت مردم رسید.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان مسلمان جهان در مشهد ابراز کرد: کشور ایران و شهر مشهد، جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام دارد و برگزاری چنین همایشی در این منطقه از هوشمندی برگزارکنندگان آن به حساب می‌آید.

ارائه خدمات‌مناسب درمانی به زائران حسینی در اربعین

موسوی با بیان اینکه در اربعین سال گذشته شاهد خدمات‌رسانی مناسب درمانی به زائران حسینی در شهر کربلا بودیم که نشان‌دهنده ظرفیت بالای پزشکی جهان اسلام است، گفت: این مانور خدمت، هرساله با فرارسیدن چهلم عزای امام حسین(ع) انجام می‌شود و اقدامات درمانی و پزشکی نیز جزء این خدمت به حساب می‌آید.

در ادامه شیخ بشیر نجفی، فرزند آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید عراق نیز با اشاره به جایگاه والای علمی اهل بیت(ع)، اظهار کرد: در حال حاضر دنیای اسلام با دارا بودن ظرفیت‌های بسیار عظیم علمی و در عرصه های پزشکی، می‌تواند تأثیر عمده‌ای را در جریان‌های مختلف بر جای گذارد لذا باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

وی با بیان اینکه ضرورت توجه به سلامت و علم پزشکی بر هیچ کس پوشیده نیست، ابراز کرد: بهداشت و سلامت برای ادامه حیات انسان امری اجتناب ناپذیر است لذا باید در این زمینه بحث و بررسی‌های بیشتری در جهت ارتقای آن صورت پذیرد.

شیخ بشیر نجفی ادامه داد: همچنین سلامت نفس از سلامت بدن نشأت می‌گیرد زیرا وجود بیماری می‌تواند باعث ایجاد خلل در امر عبودیت و بندگی نیز شود.

حضور بهترین متخصص‌های علوم پزشکی در هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان جهان اسلام

وی اضافه کرد: امروز این کنفرانس با حضور بهترین متخصص‌های علوم پزشکی در دنیای اسلام برگزار شده و امید می‌رود تأثیرات عمده‌ای را در عرصه سلامت و درمان داشته باشد.

همچنین در این مراسم ریاست جدید سازمان بین‌المللی پزشکان جهان اسلام به مدت یک سال از پروفسور ارشد علی قیومی به شبیه حیدر زیدی منتقل شد.

یادآور می شود، هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان جهان اسلام از هشتم تا 19 مردادماه در کشور برگزار می‌شود که بعد از اتمام این همایش در مشهد از 12 مردادماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز می‌شود.

captcha