غفلتی بزرگ در اختتامیه مسابقات ملی قرآن دانش‌آموزان/ مسئولان بازهم خواب ماندند
کد خبر: 3340609
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

غفلتی بزرگ در اختتامیه مسابقات ملی قرآن دانش‌آموزان/ مسئولان بازهم خواب ماندند

گروه فعالیت‌های قرآنی: این روزها تب و تاب سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان، در مشهد به اوج خود رسید، این در حالی است که قرآن در میان مسئولان کشوری و استانی همواره در مهجوریت قرار گرفته و برگزاری اختتامیه این مسابقات، بدون حضور مسئولان، مهر تأییدی بر این امر بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم اختتامیه سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان کشور صبح امروز، 18 مردادماه در ساختمان صبای صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد.

ساعت 9 صبح پیش از زمان مقرر‌ برای حضور در مراسم حاضر می‌شوم؛ ساختمان صبا همچون بسیاری از سالن‌های همایش که سالی یک بار هم دربشان گشوده نمی‌شود، خالی و فاقد هر نوع بنری برای اطلاع‌رسانی برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات ملی قرآن است.

پس از گذشت 10 دقیقه دانش‌آموزان با لبخندی بر لب از اتوبوس‌ها پیاده می‌شوند و آن‌ها سبکبال و بی‌توجه به بی‌توجهی مسئولان سر را بالا گرفته‌اند، زیرا آنها نه برای پیروزی در مسابقات بلکه تنها و تنها برای رضای خدا است که عده ای قرآن را در سینه محفوظ نگاه داشته، عده ای، دیگران را با صدای زیبای خود به انس با قرآن فرا خوانده، برخی با صدای الله اکبر اذان، انسان را به حی علی خیرالعمل دعوت می کنند و برخی نیز ذاکر اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) هستند.

مشهد؛ فاقد سالن اجتماعات با جمعیت بیش از 800 نفر

دانش آموزان بر روی صندلی ها جای می گیرند، اما تعدادی از نشستن بر روی صندلی محروم می مانند از این رو فردی آنها را به طبقه بالا دعوت می کند و فعالان قرآنی نیز با اکراه مجبور به پذیرفتن این امر می شوند، باز هم گویا مسئولان فراموش کرده اند مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 باید سالن همایشی با ظرفیت بیش از 800 نفر داشته باشد.

صحنه، خالی از دکوری متناسب با مسابقات ملی قرآن

مراسم اختتامیه گویا جزو برنامه ها نبوده است، زیرا در مقایسه با محل برگزاری مسابقات واقع در اردوگاه ثامن الحجج(ع) که با زیباترین و شایسته ترین دکورها تزیین شده بود، دکور صحنه آنگونه که شایسته مراسم اختتامیه برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزان سراسر کشور است، تزیین نشده بود و فضای خالی چشم را خسته می کرد، اما استفاده از رنگ فیروزه ای فضای معنوی قرآن را حفظ کرده بود.

مراسم اختتامیه با قرائت قرآن سیدطاها حسینی، قاری نوجوان دهکده قرآنی روستای چارک از استان بوشهر کلید می‌خورد و همه به احترام قرآن، دقایقی در سکوت فرو می‌روند، پس از آن سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شده و همه به احترام آن به پا خاسته و یک صدا می‌خوانند.

ایجاد فضایی معنوی با قرائت دسته‌جمعی صلوات خاصه امام رضا(ع)

پس از آن مجری، برنامه بعدی که صلوات خاصه امام رضا(ع) بوده را اعلام می کند و دانش آموزان دست ها را بر روی سینه گذاشته و با بغضی که در صدایشان نهفته و اشکی که در گوشه چشمشان چشم نوازی می کند، از راه دور به هشتمین نور و ضامن آهو، ثامن الائمه(ع) عرض سلام و ادب می کنند، این در حالی است که همه یک صدا با هم صلوات خاصه را می خوانند و صدای قاری، رنگ می بازد.

چشمم به در دوخته شده است که کدام یک از مسئولان استان و کشور به احترام قرآن و دانش آموزانی که پا در عرصه فراگیری این کلام الهی گذاشته اند، زمانی از برنامه های روزانه خود را به حضور در این مراسم اختصاص می دهند تا خداقوتی را به متولیان برگزاری این مسابقات کشوری و ملی تقدیم کنند.

در این میان براتعلی منصوریان، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بر روی سن رفته و به ایراد سخنرانی می پردازد و دانش آموزان نیز با سکوت خود، به این مسئول که از تلاش برای برگزاری مسابقات چشم پوشی نکرده است، ادای احترام می کنند.

قیام شاگردان، به احترام استاد سیدمجتبی سادات‌فاطمی

در ادامه مجید یراق‌بافان، مجری شبکه قرآن و معارف سیما از استاد سید مجتبی سادات‌فاطمی برای تقدیر و تجلیل دعوت می‌کند که 800 دانش‌آموز شرکت کننده یکپارچه به پاخاسته و برای سلامتی این استاد، صلوات‌های پیاپی را به حضرت محمد(ص) و خاندان پاکش نثار می‌کنند.

پس از آن نیز کلیپی که از دانش آموزان و داوران در اردوگاه ثامن الحجج(ع) تهیه شده بود، پخش شد و دانش آموزان در میانه آن، بارها و بارها دوستان و اساتید خود را تشویق کردند و صدای خنده ها و تشویق های پیاپی آنها نشانی از رضایتشان از کیفیت برگزاری مسابقات و برخورد خوش داوران و اساتید قرآنی بود.

چشم خبرنگاران به حضور مسئولان خیره مانده، این در حالی است که این روزها تب و تاب سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان، در مشهد به اوج خود رسید. با این وجود قرآن در میان مسئولان کشوری و استانی همواره در مهجوریت قرار گرفته و برگزاری اختتامیه این مسابقات، بدون حضور مسئولان مهر تأییدی بر این امر است.

در این میان مجری برنامه از سید طاها حسینی، قاری نوجوان بوشهری، امید رضا رحمتی، حافظ 26 جزء قرآن کریم، مهدی عباس زاده، مداح و ذاکر خراسانی اهل بیت(ع) و ولید ساری، مؤذن نوجوان از شهرستان خوزستان را بر روی سن دعوت می کند.

سید طاها حسینی به سبک مصطفی اسماعیل به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه امیدرضا رحمتی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کدام آیات بر دل او تأثیر بیشتری داشته است، آیة الکرسی را معرفی می کند، همچنین ولید ساری نیز آوای الله اکبر را بر ساختمان صبا طنین انداز کرد.

متسابقان از جوار بارگاه رضوی، راهی کربلا شدند

در این میان هنگام معرفی مهدی عباس زاده، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) از استان خراسان رضوی، وی بیتی در مدح امام حسین(ع) قرائت کرد و یراق‌بافان، مجری برنامه اختتامیه به بیان خاطراتی از زیارت کربلای معلا پرداخت و پس از آن این مداح اهل بیت(ع) با صوتی گیرا و شیوا حاضران را از جوار بارگاه منور امام رضا(ع) راهی شش گوشه کربلا کرد.

فضایی معنوی بر مراسم حکم فرما شده بود، از هر گوشه‌ای صدای ناله دانش آموزانی به گوش می رسید که امروز، آخرین روز دیدار با یار را تجربه می کنند، از هر گوشه ای صدای یا حسین(ع) و یا رضا(ع) شنیده می‌شد و روح را صیقل می داد، دست ها را رو به آسمان بلند کرده و در میان اشک ها و ناله هایشان، امام حسین(ع) را به آبروی هشتیمن نور قسم می دادند که دعوتنامه تک تک آنها را امضا کند.

در پایان نیز از افراد برگزیده تجلیل و قدردانی شد، اما جای خالی بسیاری از مدیران و مسئولان استان و کشور، در میان دانش آموزان محسوس بود. باشد که مسئولان در زمان برگزای سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان کشور بخش دختران که 20 مردادماه برگزار می شود، از خواب غفلت برخیزند.

captcha