رابطه ژئودینامیک و دحوالارض/ دو کلمه قرآنی دحو و طحو؛ مؤلفه‌های دینامیک زمین
کد خبر: 3360700
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
محمدحسن اسدیان فلاحیه:

رابطه ژئودینامیک و دحوالارض/ دو کلمه قرآنی دحو و طحو؛ مؤلفه‌های دینامیک زمین

گروه دانشگاه: عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه دو کلمه قرآنی دحو و طحو مؤلفه‌های دینامیک زمین هستند، به شرح شواهد علمی اثبات دحوالارض پرداخت.

محمدحسن اسدیان فلاحیه، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و دانشگاه پیام نور مرکز اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در اثبات شواهد علمی دحوالارض اظهار کرد: در دوره دکتری کار روی پیچان‌رودها را شروع کردم. از ابتدا بحث قرآن نبوده منتهی در اواسط دوره به بحث قرآن رسیدم. چون تقریباً با مفاهیم و کلمات قرآن آشنا هستم، در قرآن مواردی را دیدم که از نظر زمین‌شناسی خیلی برای من جالب بود. به مقوله ارتباط زمین‌شناسی و قرآن جذب شدم که در نهایت منجر به ارائه یک مدل جدید درباره دینامیک زمین شد که مدل تازه‌ای است.

وی افزود: با اینکه حدود 10، 12 سال است که روی این مدل کار می‌کنم ولی آنقدر مسئله پیچیده‌ای است که احساس می‌کنم در ابتدای راه هستم. ولی همین ابتدای راه هم در واقع اگر کمک خود قرآن نبود شاید به همین مقدار کمی هم که الان رسیده‌ام، نمی‌رسیدم. سعی می‌کردم به کمک مدل موجود تکتونیک، پیچان رودها را توجیه کنم. بحثی در رابطه با تز دکترایم بود در این رابطه که چرا رودها می‌پیچند.

«دحو» و «طحو»؛ خلاصه‌ای از دینامیک زمین

اسدیان اظهار کرد: بعد از چهار سال متوجه شدم چیزی که الان تحت عنوان دینامیک زمین مطرح است، چه نیرویی است. الان دنیا دنبال این هستند که بفهمند موتور زمین چگونه و با چه انرژی کار می‌کند. متوجه شدم که خلاصه ژئودینامیک یا دینامیک زمین دو کلمه است، دو کلمه‌ای که در قرآن آمده است؛ یکی کلمه «دحو»، (نازعات/۳۰) است به معنی غلتش و یا پیچش، و یکی هم کلمه «طحو»، (شمس/۶) است به معنای گسترش.

اثبات علمی دحوالارض

وی گفت: بعد از 10، 12 سال کار پژوهشی به جرئت می‌توانم بگویم که بهتر از این دو کلمه، کلمه‌ای وجود ندارد که بتواند ژئودینامیک را که خیلی بحث گسترده‌ای است را در دو کلمه خلاصه کند؛ این دو کلمه مؤلفه‌های دینامیک زمین هستند. همان طور که در فیزیک در بحث خیلی گسترده‌ و پیچیده‌ای در رابطه با بحث الکترومغناطیس دو مؤلفه الکتریکی و مغناطیسی را داریم، در ژئودینامیک این دو مؤلفه هستند که کار می‌کنند که یکی پیچش و یکی گسترش است. چون با کلمات «دحو» و «طحو» آشنا بودم و به زبان عربی مسلط هستم این خیلی به من کمک کرد. این یک چراغ و راهنما برای من بود، به کمک این دو کلمه شروع کردم و دیدم آن چیزی که تحت عنوان دحوالارض مطرح می‌شود واقعیت علمی دارد و این نیست که صرفاً یک روایت مذهبی باشد و یا مثلاً آن چیزی باشد که صرفاً در قرآن آمده است؛ این مسئله تا الان مشهود نبوده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار کرد: علمای دینی در رابطه با گسترش زمین بحث خیلی ساده‌ای از قضیه می‌کنند، ولی این خیلی بیشتر است، مبنای دینامیک زمین دحوالارض است. دحو به معنی پیچش است و بحث آن خیلی مفصل و تخصصی است. کاملاً به یقین رسیده‌ام که اولین نقطه‌ای که دچار تکتونیک شده و در واقع همان جایی که پیچش شروع شده مکه بوده است.

وی گفت: این را در تز دکترایم در مقاله چاپ کردیم، مقاله انگلیسی بود که در ژورنال ISI هم چاپ شده است، عنوان آن را هم دحو و طحو گذاشتیم و شاید اولین بار بوده که در جهان اسلام این دو کلمه قرآنی در تیتر مقاله آورده شده است. شواهد من زمین‌شناسی است ولی یکی از منابع من قرآن است، این دو کلمه طحو و دحو به من کمک کرده و در شناخت مفهوم دینامیک زمین، یکی از منابعم قرآن است ولی شواهد من زمین‌شناسی است، کلاً زمین‌شناسی و چیزهای تخصصی و بالاخره چاپ شد. این منجر به ارائه یک مدل جدید از دینامیک زمین شد و عنوان این مدل را هم Spiral tectonics گذاشته‌ام، یعنی تکتونیک پیچشی، این مدل در مقابل مدل Plate tectonics قرار می‌گیرد، بهرحال سایتی هم در این زمینه دارم تحت عنوان SpiralTectonic.com که مرتب به روز می‌شود و مطالبی در آن درج می‌شود چون همچنان مطلب را دنبال می‌کنم و هر وقت به یک شواهد جدیدی برسم آن را منعکس می‌کنم. احساس می‌کنم به علم، شناخت و دریچه جدید و نویی در رابطه با زمین‌شناسی رسیده‌ایم و این هم به برکت قرآن بوده است.

شواهد علمی دحو و طحو

وی به توضیح این نظریه پرداخت و گفت: اینکه شروع گسترش زمین از مکه بوده است را با استفاده از مورفولوژی (ریخت‌شناسی) و چهره زمین رسیده‌ایم. چهره زمین برخلاف چهره انسان، چهره خیلی خیلی پیچیده‌ای است. همیشه دنبال این سؤال بودم که در پشت این چهره پیچیده آیا نظمی وجود دارد، بالاخره صورت انسان هم نظم دارد. بعد از سال‌ها دیدم که نظم دارد. اگر از دور به شکل و مورفولوژی زمین نگاه کنید، یک شکل تقریباً شش وجهی دارد، مانند یک polygon (چند ضلعی) شش وجهی می‌ماند و آفریقا و نزدیکی‌های مکه تقریباً در وسط این polygon قرار می‌گیرد. مجموعه قاره‌ها را با یک تقریب خیلی خیلی بزرگ، در یک مقیاس بزرگ در نظر بگیرید. انتظار نداشته باشید این polygon کاملاً شارپ و مستقیم باشد، ولی از دور که نگاه کنید به شکل قاره‌ها همه را در داخل یک polygon شش وجهی می‌بینید و مکه وسط آن قرار گرفته است و این خیلی جالب است.

اسدیان عنوان کرد: از سوی دیگر بزرگترین پهنه آبی که همان اقیانوس آرام است نیز دلیل دیگر ماست. محیط اقیانوس آرام به اندازه محیط کره زمین است، درست در مقابل مکه است و این بیخود ایجاد نشده. این نظم بخصوص مجموعه قاره‌ها با یک شکل پلیگونی (چند ضلعی) در یک سمت و اقیانوس آرام به‌عنوان بزرگترین پهنه آبی در یک سمت دیگر، نشان می‌دهد که از یک منطقه دحو صورت گرفته و از منطقه عکس طحو رخ داده است. این است که اولین نقطه‌ای که دچار دحو شده کاملاً مشخص است که به شکل خیلی خیلی ساده است و این به‌عنوان اولین شاهد است ولی شواهد زیادی وجود دارد از جمله اینکه مثلاً فرض کنید موقعیت مکه مثل ناف انسان می‌ماند. ناف انسان در مقایسه با بدن انسان، موقعیتی دارد و در رابطه فیبوناچی و در رابطه اعداد فیبوناچی و سری فیبوناچی صدق می‌کند موقعیت مکه هم در رابطه با زمین در معادله فیبوناچی و در آن تحت عنوان عدد طلایی صدق می‌کند، موقعیت مکه نسبت به قطب شمال و جنوب و نسبت به نصف‌النهاری که از وسط آرام می‌گذرد، نصف‌النهاری که از وسط اقیانوس آرام می‌گذرد بسیار مهم است، چون آنجا شدیدترین فعالیت‌های آتش‌فشانی و زلزله‌‌ها صورت می‌گیرد. در طول جغرافیایی و نسبت به طول جغرافیایی اگر مبدأ را از وسط اقیانوس آرام در نظر بگیریم و نسبت به شمال و جنوب، مکه جای خاصی دارد و در این عدد طلایی و رابطه فیبوناچی صدق می‌کند. به همین شکلی که اعضا و جوارح انسان همه دارای حساب هستند، دارای یک نظم خاصی هستند و این نظم کاملاً در آن اعداد طلایی صدق می‌کند.

از پیچان‌رودها به پیچان زمین‌ها رسیدم

وی گفت: در قرآن دو جنبه خیلی مهم بوده است؛ یکی مسئله زوجیت و یکی هم مسئله تقارن و نظم، این دو به من خیلی کمک کرد. قاره‌ها یک نوع قطبش خاصی دارند، اقیانوس آرام یک قطبش، این در مقابل آن مثل زوج می‌ماند، این در مقیاس خیلی خیلی بزرگ است و در مقیاس‌های ریز هم به همین شکل این نظم وجود دارد و همه چیز انگار نوشته شده است از ریز تا درشت و در رابطه با هم هستند. همین طور که در اول بحث هم گفتم که از پیچان رودها به پیچان زمین‌ها رسیدم و این یک مطلب بسیار مهم است. شاید این را خیلی‌ها باور نکنند، ولی همان طور که در قرآن آمده است «وَکُلُّ صَغِیرٍ وَکَبِیرٍ مُسْتَطَرٌ»، (قمر/53) یعنی همه چیز ریز و درشت به نظم درآمده و به هم ارتباط دارند. پیچان‌رودها و این پیچ‌های خیلی ریز، در واقع می‌توان گفت که یک مؤلفه‌های ریز و مؤلفه‌های فراکتالی است از پیچ‌های عظیمی که در زمین اتفاق می‌افتد در واقع همان دحو و پیچش. اینها واقعاً به هم ربط دارند و مثل زنجیر به هم مربوط هستند و این را واقعاً باید جزئی از اعجاز قرآن باید دانست.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
rahim hamidi
|
-
|
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ - ۲۲:۰۹
0
2
باسلام وتشکرازجناب آقای دکتراسدیان ، تحقیق بسیار جالب وبی نظیر است.
حسين
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۱۰:۱۶
0
3
تحقيق بسيار مهم ،جالب و جديد مي باشد
captcha