به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، جلسه نقد و بررسی طرح تشکیل سازمان قرآن کریم با حضور اعضای فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، کارشناسان، مسئولان و پیشکسوتان قرآنی، امروز، 24 شهریورماه، 7 صبح بدون دعوت از خبرنگاران دیگر رسانهها در اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور برگزار شد.
به گزارش اتقان(اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور) در این جلسه لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس، سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه، محمدحسین فریدونی، عضو هیئت مدیره اتحادیه حضور داشتند.
همچنین مجتبی رحماندوست، سیدمحمدحسین میرمحمدی، احمد آریایینژاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش سازمان دارالقرآن، عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، محمد بنیادی، مدرس قرائت قرآن کریم و رضا سلامتپناه، معاون برنامهریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این جلسه حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه سیدعلی سرابی در خصوص طرح تشکیل سازمان قرآن کریم و همچنین در خصوص شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیونهای تخصصی شورای توسعه توضیحاتی را ارائه کرد. سرابی در ادامه وظایف و ساختار شورای توسعه و نیز کمیسیون های شورا را تشریح کرد.
لاله افتخاری نیز در خصوص پیشینه تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضرورت تشکیل و اعضای این شورا، توضیحاتی ارائه کرد.
در ادامه جلسه هر یک از اعضا به بیان نظرات موافق و مخالف در خصوص تشکیل این سازمان پرداختند.
محمدحسین فریدونی با اشاره به اهمیت موضوعاتی از این دست، پیشنهاد داد: این جلسات بصورت مستمر ادامه داشته باشد و به وفاق در فعالیتهای قرآنی منجر شود.
مجتبی رحماندوست با بیان نظر مخالف خود در خصوص تشکیل سازمان قرآنی، گفت: این طرح بیش از آنکه برای فعالیتهای قرآنی دارای آثار و فواید مثبت باشد، نقش منفی در این حوزه ایفا خواهد کرد.
همچنین آریایینژاد با اعلام نظر موافق خود در خصوص تشکیل چنین سازمانی، دغدغه نمایندگان مجلس در خصوص کمرنگ بودن مفاهیم قرآنی در کشور را انگیزه مطرح شدن چنین طرحی دانست و گفت: به نظر میرسد، دلیل طرح این سازمان احساس کمبود مفاهیم قرآنی در مقابل فرهنگ غربی در بین مردم و نمایندگان مجلس میباشد.
عباس سلیمی نیز با تاکید بر دغدغه دیرینه جامعه قرآنی در خصوص هدایت و حمایت جامعه قرآنی توسط مسئولین، خاطرنشان کرد: فعالیت های قرآنی نباید رنگ و بوی دولتی پیدا کند و باید از طریق فعالیتهای مردمی و داوطلبانه ادامه پیدا کند.
وی در ادامه با اعلام نظر مخالف خود در خصوص تشکیل این سازمان گفت: فعالیتهای داوطلبانه مردمی، بدون چشم داشت و توقع در حوزه حمایت و بودجه صورت میگیرد و اگر قرار بود فعالیتهای قرآنی توسط دولت و حاکمیت صورت بگیرد، اکنون در چنین جایگاهی نبود و قطعا ضعیف تر صورت میگرفت.
محمد بنیادی دیگر عضو این جلسه به عنوان موافق اجرای این طرح تصریح کرد: شاید یکی از مهمترین فواید و آثار مثبت این طرح، تشکیل جلسات کارشناسی و جمعی است که هم باعث حساس شدن طراحان این طرح و هم باعث انسجام نیروهای کارشناس قرآنی شود.
وی با اشاره به اینکه این سازمان می تواند پل ارتباطی میان مجلس و شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشد، گفت: این سازمان میتواند موجبات پاسخگویی دستگاههای قرآنی در ارتباط با وظایف و فعالیتها را فراهم کند. این مدرس قرآن کریم، تاکید کرد که نظام پاسخگویی دستگاهها باید اصلاح شود.
میرمحمدی نیز با بیان اینکه همیشه در کشور دچار دو مقوله تمرکززدایی و تمرکزگرایی بودهایم، گفت: ما باید دلایل طرح موضوعات را احصاء کنیم و مطالعات تطبیقی در مورد فعالیتها داشته باشیم.
وی افزود: از سوی دیگر باید بدنه اجرایی با سیاستگذاری قرآنی هماهنگ شود، اگر اولویت نظام فعالیتهای فرهنگی باشد ولی در بدنه دولت اعتقادی به آن وجود نداشته باشد، امور به سرانجام نخواهد رسید.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با علام نظر مخالف خود در خصوص این طرح تصریح کرد: تشکیل این سازمان هماکنون ضرورتی ندارد، بلکه ارتقای سطح فعالیتهای شورا و فعالتر شدن شورا برای ایجاد اولویت ترویج فرهنگ قرآنی در کشور ضرورت دارد.
مجتبی رحماندوست نیز با اشاره به نقش نظارتی مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال نقش نظارتی جزء وظایف اصلی نمایندگان است که از شیوه های مختلفی از جمله نطق نمایندگان، صدور بیانیه، تحقیق و تفحص و ... که همین شیوه ها میتواند به نوعی نظارت بر شورای توسعه فرهنگ قرآنی را به دنبال داشته باشد.
بحرالعلوم با بیان اینکه باید از شتابزدگی در این طرح جلوگیری شود، گفت: این طرح شتابزده مطرح شده و بنابر این نباید شتابزده رد شود.
محمد حسین فریدونی، دیگر عضو حاضر در این جلسه، با تاکید بر عدم شتابزدگی در بررسی این طرح، گفت: این جلسات باید بصورت مستمر ادامه داشته باشد تا معضلات عدم هماهنگی و انسجام جامعه قرآنی حل شود.
رضا سلامتپناه نیز با اشاره به ضرورت پاسخگویی دستگاهها با نهادهای ناظر، عنوان کرد: در طرح تشکیل سازمان قرآنی، باید موضوع عاملیت و ساختار را مجزا ببینیم، نباید فکر کنیم اگر ما در موضوع عاملیت دچار مشکل هستیم، تغییر در ساختار میتواند این مشکل را حل کند.
وی افزود: بنابراین به نظر میرسد، باید این گونه طرحها مورد اجماع نظر کارشناسان و تحلیل خبرگان قرار بگیرد تا مشخص شود که بر هم زدن ساختارهای موجود در قبال ایجاد یک ساختار جدید به صرفه هست یا خیر.
کارشناس قرآنی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با ارائه پیشنهادی، مخالفت خود را با تشکیل این سازمان اعلام و گفت: سیاستگذاری باید به صورت واحد و توسط یک دستگاه صورت بگیرد، اما نهادهای مختلف باید در حوزه اجرا و عملیات در حوزه قرآن وارد شوند و نباید این کار موجب سکولار شدن دستگاه های دولتی بشود.
سلامت پناه با تاکید بر حضور دستگاههای مختلف در حوزه وظایف ساختاری خود، دیدگاه شبکهای را در فعالیتهای قرآنی مناسب دانست و گفت: نگاه سنتی متمرکزگرایانه و نگاه هرمی، نگاه دقیق و صحیحی نیست، بلکه باید نگاه شبکهای به حوزه اجرای فعالیتهای قرآنی داشته باشیم.
سید علی سرابی نیز در ادامه با تاکید بر نقش چشمگیر شورای توسعه در روند رو به گسترش فعالیتهای قرآنی یک دهه اخیر کشور، گفت: قبل از تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورای عالی قرآن به دلایل مختلف در حوزههای مختلف قرآنی ورود داشت، اما از زمانی که شورای توسعه تشکیل شده، تحولات چشمگیری در حوزه قرآن اتفاق افتاده است که در مقایسه با گذشته بسیار چشمگیر است، هر چند در مقایسه با چشمانداز تشکیل این شورا و نقشی که از شورا در ترویج فرهنگ قرآنی انتظار میرود، فاصلهای بسیار وجود دارد.
وی با ذکر مثالی نقش شورای توسعه را در ترویج قرآن کریم و ساماندهی حوزههای ساختاری پررنگ خواند و گفت: در عرصه ارتقای ساختارها، بعد از تشکیل شورای توسعه، اتفاقات خوشایندی رخ داده است، از جمله ارتقای مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی به معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد، ارتقای مرکز برگزاری مسابقات قرآن به مرکز امور قرآنی در سازمان اوقاف و همچنین در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم که همه اینها براساس تدابیر شورای توسعه بوده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور افزود: در عرصه بودجه فعالیت های قرآنی، اختصاص بودجه نیم درصدی به فعالیت های قرآنی، برای نخستین بار در تاریخ، پس از تشکیل این شورا و پیگیری ها و اقدامات اعضای این شورا، به فعالیت های قرآنی اختصاص یافت، بنابر این شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بسیاری از مسائل موفق بوده است.
در ادامه این جلسه نیز محمد بنیادی در واکنش به سخنان قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: به هر حال نقد دوستانه و دلسوزانه به شورای توسعه وارد است و در این زمینه پیشنهاد میشود نامه ای از مجلس به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر لزوم پاسخگویی شورای توسعه ارسال شود. همچنین حضور نمایندگان این شورا در جلسات فراکسیون قرآن و عترت مجلس ضروری است.
در پایان این جلسه، لاله افتخاری به جمعبندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: با مطرح شدن تشکیل این طرح، مجلس با مسئلهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشتر با تشکیل شورای توسعه با آن مواجه شده، رو به رو است و این موضوع برخلاف قانون است.
وی با اشاره به نادرستی طرح ادغام وزارتخانه ها، تصریح کرد: تشکیل این سازمان در حوزه اجرا نیز باعث تجمیع و ادغام دستگاه های فعال این حوزه خواهد شد که با توجه به تجربه نادرست ادغام وزارتخانهها، این مسئله نیز به صلاح فعالیتهای قرآنی نیست.
میرمحمدی نیز در پایان پیشنهاد داد: جلسات فراکسیون قرآن و عترت جهت تعامل و هم افزایی جامعه قرآنی، در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شود. وی همچنین خواستار برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور موسسات و تشکلهای مردمی در خصوص این طرح شد.
عباس سلیمی نیز افزود: نباید کشورهای دیگر را در فعالیتهای قرآنی الگوی خود قرار دهیم، فعالیتهای ما در اغلب حوزههای قرآنی بسیار جلوتر و پیشرفته تر از سایر کشورهاست.
در پایان نیز مقرر شد این جلسات با حضور مستمر و مداوم تشکلهای مردمی ادامه یابد.