کد خبر: 3365274
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
شیخ الا‌سلام از نتایج برائت از مشرکین سال ۶۶ می‌گوید؛

انتفاضه فلسطین؛ اولین ثمره خون حجاج/ ضرورت مطالعه دقیق پیام امام(ره)

گروه سیاسی: دبیرکل دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه و قدس ضمن تشریح دلایل کشتار حجاج در سال ۱۳۶۶ از سوی آل سعود گفت: امام(ره) در سالگرد این فاجعه پیامی صادر کردند که نشان می‌داد انتفاضه نخست فلسطین ریشه در مراسم برائت از مشرکین آن سال داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز مصادف با  واقعه کشتار حجاج در سال 1366 به دست رژیم آل سعود است. در این کشتار که طی مراسم برائت از مشرکین صورت گرفت 402 نفر از حجاج ایرانی و غیرایرانی به شهادت رسیدند که 325 نفر آنان ایرانی بودند و از این جمع 202 نفر را زنان و 123 نفر را مردان تشکیل می‌دادند.

چرا حجاج سایر کشورها به مراسم برائت از مشرکین پیوستند؟

به همین مناسبت حسین شیخ‌الاسلام، دبیرکل دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه و قدس و سفیر اسبق ایران در سوریه، در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح دلایل و زمینه‌های بروز این اتفاق پرداخت و گفت:  در این واقعه حجاج دیگری در کنار حجاج ایرانی از سایر کشورهای اسلامی مانند مراکش، فلسطین، لبنان، مصر، لیبی، تونس، سوریه و ... به شهادت رسیدند. علت این مسئله آن بود که ما وقتی ماکت مسجدالاقصی و قدس را در خیابان‌های مکه حرکت می‌دادیم هر شخصی که در خیابان بود به حجاج ایرانی می‌پیوست.

وی افزود: زیرا امت اسلامی50، 60 سال تحقیر شده بود ووقتی این حرکت از سوی جمهوری اسلامی راه افتاد و شعار مرگ بر امریکا، مرگ بر شوروی و مرگ بر اسرائیل از سوی حجاج ایرانی سر داده شد حجاج سایر کشورها نیز احساس قدرت می‌کردند و حتی برخی از آنان کنار خیابان به گریه افتادند و به همین دلیل به ما می‌پیوستند.

شیخ‌الاسلام اضافه کرد: هما‌ن‌طور که گفتم تعدادی از حجاج سایر کشورهای اسلامی نیز در این واقعه به شهادت رسیدند اما به خاطر نوع رابطه سلطه‌گرانه عربستان با شاهنشاهی‌های آن روز برخی کشورهای اسلامی، آل سعود با اقدامات سیاسی و تبلیغاتی اجازه نداد شهدای آن واقعه به اسم مراسم برائت از مشرکین تشییع شوند بلکه به اسم  اینکه در مراسم رمی جمرات، سعی، طواف و ... از دنیا رفتند تشییع شدند.

«برائت از مشرکین» روش معرفی انقلاب اسلامی به سایر کشورهای اسلامی بود

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب نو و جدید بود و روش ایجاد آن هم جدید بود. روش حضرت امام(ره) این بود که ملت را به هر میزان که امکان داشت به صحنه می‌آورد و ملت با انگیزه الهی و یک رهبری مشخص به مبارزه با نظام شاهنشاهی پرداختند. این روش ابداعی امام(ره) بود که با روش انقلاب‌های دیگر متفاوت بود.

مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل عنوان کرد: در انقلاب‌های پیش از انقلاب اسلامی مثلا در روسیه و چین، یک ارتش از قشر پیشرو انقلاب تشکیل می‌شد که در روسیه کارگران و در چین دهقانان و کشاورزان بودند که اگر ارتش پیشرو بر ارتش نظام حاکم پیروز می‌شد انقلاب نیز به پیروزی رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: در ایران هم منافقین یا سازمان مجاهدین آن زمان به دنبال اجرایی کردن چنین ایده و تئوری بودند و در این راستا حتی کتاب یا جزوه‌ای با عنوان «نبرد مسلحانه؛ هم استراتژی هم تاکتیک» منتشر کردند و حتی امام(ره) نیز تعریف کردند که اینها پیش من نیز آمدند که من را قانع کنند که انقلاب را باید مسلحانه پیش برد که من قبول نکردم. 

شیخ‌الاسلام عنوان کرد: روش امام(ره) آوردن میلیونی مردم به صحنه با انگیزه الهی و دینی با یک رهبری مشخص بود که یک مبارزه تدریجی فرهنگی بود. به محض اینکه شخص از خانه به قصد حضور در تظاهرات بیرون می‌آمد آن تکامل مدنظر امام(ره) به دست آمده بود. زیرا آن فرد می‌دانست که ممکن است شهید شود اما باز وارد صحنه مبارزه می‌شد و چه بسا وضو و غسل شهادت خود را نیز انجام ‌داده بود.

دبیرکل دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه و قدس با بیان اینکه امام(ره) این روش را در طول انقلاب و دفاع مقدس به کارگرفتند، گفت: اولین حرکت امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مسئله فلسطین اعلام روز جهانی قدس در اولین ماه رمضان پس از پیروزی انقلاب بود و با این اقدام، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را به این ایام معنوی انتقال دادند و مردم را به صحنه آوردند.

وی ادامه داد: امام(ره) این مسئله را به مراسم حج نیز انتقال دادند؛ جایی که مسلمانان سایر کشورها نیز در آن حضور دارند تا این روش را به دیگر کشورهای اسلامی هم معرفی کنند. لذا مراسم «برائت از مشرکین» برای معرفی روش انقلاب اسلامی به سایر کشورهای اسلامی بود.

چرا استکبار جهانی «برائت از مشرکین» را متوقف کرد؟

شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه تا چند سال ابتدایی برگزاری این مراسم استکبار جهانی متوجه اهداف و آثار برگزاری آن در حج نشده بود، گفت: استکبار وقتی متوجه ابعاد این قضیه شد به هر قیمتی خواستار توقف آن گردید حتی اگر پایه‌های حکومت سعودی دچار تزلزل می‌شد.

وی تأکید کرد: یکی از پایه‌‌های اصلی حکومت سعودی، حفظ امنیت حرمین است که اتفاقا پس از این کشتار عنوان «خادم الحرمین» بر حکام خبیث سعودی نهاده شد. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها حکام سعودی را تفهیم کردند که با اجرای مراسم برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» به همه کشورهای اسلامی تسری یافته است و مردم با این شعارها به خیابان می‌ریزند و آن موقع فاتحه همه شاهنشاهی‌ها خوانده خواهد شد و به همین دلیل با شدیدترین شکل ممکن این مراسم را متوقف کردند تا به سایر کشورهای اسلامی سرایت نکند.

مطالعه پیام امام(ره) در سالگرد کشتار حجاج و فهم تأثیرات مراسم برائت از مشرکین

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: برای درک عمیق دلیل توقف مراسم برائت از مشرکین، خواندن پیام مهم امام(ره) به مناسبت سالگرد کشتار حجاج در سال 1367 ضروری است و راهنمای خوبی برای فهم این قضیه می‌باشد. امام(ره) در بخشی از این پیام به مسئله فلسطین اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «ملت عزیز و دلاور ایران مطمئن باشند که حادثه مکه منشاء تحولات بزرگی در جهان اسلام و زمینه مناسبی برای ریشه‌کن شدن نظام‌های فاسد کشور‌های اسلامی و طرد  روحانی‌نما‌ها خواهد بود. و با اینکه بیشتر از یک سال از حماسه برائت از مشرکان نگذشته است، عطر خون‌های پاک شهدای عزیز ما در تمامی جهان پیچیده و اثرات آن رادر اقصا نقاط عالم مشاهده می‌کنیم. حماسه مردم فلسطین یک پدیده تصادفی نیست. آیا دنیا تصور می‌کند که این حماسه را چه کسانی سروده‌اند و هم اکنون مردم فلسطین به چه آرمانی تکیه کرده‌اند که بی‌محابا و با دست خالی در برابر حملات وحشیانه صهیونیست‌هامقاومت می‌کنند؟ آیا تنها آوای وطن‌گرایی است که از وجود آنان دنیایی از صلابت آفریده است؟ آیا از درخت سیاست‌بازان خود فروخته است که بر دامن فلسطینیان میوه استقامت و زیتون نور و امید می‌ریزد؟ اگر اینچنین بود، این‌ها که سالهاست در کنارفلسطینیان و به نام ملت فلسطین نان خورده‌اند! شکی نیست که این آوای «الله اکبر» است، این همان فریاد ملت ماست که در ایران شاه را و در بیت المقدس غاصبین را به نومیدی کشاند. و این تحقق همان شعار برائت است که ملت فلسطین در تظاهرات حج دوشادوش خواهران و برادران ایرانی خود فریاد رسای آزادی قدس را سر داد و «مرگ بر امریکا، شوروی و اسرائیل» گفت؛ و بر همان بستر شهادتی که خون عزیزان ما بر آن ریخته شد او نیز با نثار خون و به رسم شهادت آرمید. آری، فلسطینی راه گم‌کرده خود را از راه برائت ما یافت. و دیدیم که در این مبارزه چطور حصار‌های آهنین فروریخت، و چگونه خون بر شمشیر و ایمان بر کفر و فریاد بر گلوله پیروز شد؛ و چطور خواب بنی اسرائیل درتصرف از نیل تا فرات آشفته گشت، و دوباره کوکب دریه فلسطین از شجره مبارکه «لاشرقیه ولاغربیه» ما برافروخت. و امروز به همان گونه که فعالیت‌های وسیعی در سراسر جهان برای به سازش کشیدن ما با کفر و شرک در جریان است، برای خاموش کردن شعله‌های خشم ملت مسلمان فلسطین نیز به همان شکل ادامه دارد. و این تنها یک نمونه از پیشرفت انقلاب است. و حال آنکه معتقدین به اصول انقلاب اسلامی ما در سراسر جهان رو به فزونی نهاده است و ما اینها را سرمایه‌های بالقوه انقلاب خود تلقی می‌کنیم وهم آنهایی که با مرکب خون طومار حمایت از ما را امضا می‌کنند و با سر و جان دعوت انقلاب را لبیک می‌گویند و به یاری خداوند کنترل همه جهان را به دست خواهند گرفت».

وی در تشریح این پیام یادآور شد: در واقعه کشتار حجاج 18 فلسطینی شهید شدند و حتی بعثه فلسطینی‌ها بود که زنان، پیران و کودکان را پناه داد زیرا درگیری نزدیک آنجا بود. پس از این واقعه، شیخ عبدالعزیز عوده، از رهبران جهاد اسلامی، مراسم چهلم شهدای فلسطینی مراسم برائت از مشرکین را در رام‌الله برگزار می‌کند که این مراسم در ادامه به تظاهرات و سپس به انتفاضه اول تبدیل می‌شود.

شیخ‌الاسلام افزود: در ابتدا هم صهیونیست‌ها با این تظاهرات برخورد نمی‌کنند زیرا شعارها علیه خاندان آل سعود بود و مسلمانان فلسطینی عکس خاندان سعودی را پاره می‌کنند و آتش می‌زنند. زمانی که امام(ره) این پیام را خواندند از این مراسم و شروع انتفاضه، که البته هنوز به اسم انتفاضه شناخته نشده بود، حدود 10 ماه گذشته بود و امام اینگونه ثابت می‌کنند که انتفاضه فلسطین ریشه در مراسم برائت از مشرکین داشته است.

سفیر اسبق ایران در سوریه اظهار کرد: برای اینکه عمق این پیام را به خوبی بفهمیم باید به آیه نور سوره نور توجه کنیم که مضامین و عبارت‌های پیام امام(ره) برگرفته از این آیه شریفه است؛ «اللَّـهُ نُورُ‌ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ ۚ مَثَلُ نُورِ‌هِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّ‌یٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَ‌ةٍ مُّبَارَ‌کَةٍ زَیْتُونَةٍ لَّا شَرْ‌قِیَّةٍ وَلَا غَرْ‌بِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ‌ ۚ نُّورٌ‌ عَلَىٰ نُورٍ‌ ۗ یَهْدِی اللَّـهُ لِنُورِ‌هِ مَن یَشَاءُ ۚ وَیَضْرِ‌بُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّـهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ».

عربستان امروز چه تفاوت‌هایی با آن روز پیدا کرده است؟

شیخ‌الاسلام درباره اینکه سیاست‌های امروز عربستان نسبت به ایران اسلامی، موسم حج ... چه تفاوتی با آن روز دارد، گفت: امروز پرده خیلی دریده شده است. امروز همکاری آل سعود و صهیونیست‌ها خیلی واضح‌تر و عیان‌تر شده است، موضع‌گیری عربستان علیه اسلام ناب محمدی بسیار روشن‌تر شده است و اینکه آنها مدافع اسلام آمریکایی هستند برای همه مشخص است و خودشان نیز ابایی از آشکار شدن این مسئله ندارند و نیاز است جدی‌تر به این مسئله پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در آن زمان عربستان همچنان در ظاهر چهره رهبر جهان اسلام قرار داشت و خود را مدافع فلسطینی‌ها و آزادی قدس و ضد اسرائیل معرفی می‌کرد، گفت: آبروریزی آل سعود کم کم از جنگ 33 روزه آغاز شد و اکنون نیز چهره واقعی این رژیم بسیار روشن شده است و نکته‌ای که امام(ره) آن زمان در مورد این رژیم بیان فرمودند و تبیین کردند امروز به اثبات رسیده است.

شیخ‌الاسلام در پایان عنوان کرد: اما اصل قضیه، انتفاضه فلسطین بود که به وقوع پیوست و امام(ره) و ملت ایران وظیفه خود را نسبت به مسئله قدس و فلسطین انجام دادند و همچنان هم انتفاضه تکیه‌گاه نیروهای مقاومت است.

محمود قره‌داغی

captcha