حادثه منا نباید به سادگی فراموش شود/ گزارش قاضی‌عسکر از حج در دیدار با مراجع
کد خبر: 3391627
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
آیت‌الله العظمی نوری همدانی:

حادثه منا نباید به سادگی فراموش شود/ گزارش قاضی‌عسکر از حج در دیدار با مراجع

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه عربستان سعودی دنیای اسلام را به جان هم انداخته است گفت: حادثه منا نباید به سادگی فراموش شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‏ الله ‎العظمی حسین نوری همدانی، امروز 30 مهر در دیدار با حجت‎الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شایستگی مدیران حج کشور گفت: خوشبختانه با این مدیریت قوی شاهد هستیم که این مراسم هر ساله برای زائران ایرانی با شکوه تر و آسانتر برگزار می‎شود.

وی افزود: در کنار همه این ویژگی‎های مثبت نباید از فاجعه دردناک منا نیز به راحتی گذشت؛ این فاجعه فاحعه بسیار بزرگی است که شاید در تاریخ کمتر، چنین فاجعه‎ای رخ داده باشد.

این مرجع تقلید بیان کرد: امروز این حکومت آل سعود یک فاجعه‎ای برای عالم اسلام است؛ باید بدانیم که این حکومت بزرگترین دشمن ماست زیرا دشمنان دیگر، سیاسی هستند ولی آل سعود دشمن معنوی و دینی ماست که قطعا این دشمنی با چیزی از بین نخواهد رفت.

وی گفت: آل سعود با این رویکرد باعث شد که وهابیت و تکفیری‎گری در جامعه تعمیق شود؛ آنها با پول وثروت خود مردم و حکام دیگر کشورها را خریده‎اند و آنها را از دشمن به دوستان خود تبدیل کرده‎اند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید بدانیم که این حکومت یکی از بلاهای بزرگ عالم اسلام است؛ این حکومت دو عنصر مال و جاه  را برای بستن دهان مردم دیگر کشورها به کار می‏ برد حتی دولتی مثل پاکستان نیز به خاطر آنها می‎خواست دست به حمله نظامی بزند.

سرسپردگی برای اسرائیل

نوری همدانی عنوان کرد: ارتباط با صهیونیست و آمریکا و کشورهای ایادی آنها را مغرور کرده است وقتی وزیر خارجه آنها می‎گوید که رفتن اسد برای ما مهمتر از قضیه فلسطین است نشان می‎دهد که آنها می‎خواهند که اسد برود تا اسراییل راحت‎تر نفس بکشد.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم حقیقت‎یابی در مسئله منا گفت: متاسفانه باید گفت که ما در این مسیر تنها هستیم و بسیاری از کشورها به خاطر پول‎های عربستان از شکایت خود گذشتند و عربستان را ناراحت نکردند.

این مرجع تقلید گفت: اما هدف ما مقدس است و باید علیه آنهامتحد شویم و از آنها با ادله و مستنداتی که داریم در مجامع بین‎المللی شکایت کنیم؛ خوشبختانه قلوب مردم با ماست و ما را درک می‎کنند.

نوری همدانی با ذکر این مطلب که بسیاری از مردم در سطح جهان چشم امید به مواضع جمهوری اسلامی ایران دوخته‎اند تصریح کرد: در خصوص افرادی که در حرم الله دفن شده‎اند باید سعی کرد که بازماندگان آنها را در یابیم و با دعوت از آنها برای حضور در این مکان مایه تسلی آنها را فراهم کنیم.

حجی موفق که تلخ شد

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در سخنانی با بیان اینکه حج امسال را باید به دو قسمت تقسیم کرد گفت: بخش اول، سیر طبیعی حج بود که امسال حج بسیار آرام و موفق تر ازسال های گذشته را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: امسال همه برنامه‌های معنوی و روحانی و دیپلماسی ما به بهترین شکل انجام شد و امسال تمام ادعیه خوانی‌های کمیل و عرفه و.. مراسم برائت از مشرکین به بهترین شکل ممکن برگزار شد.
وی عنوان کرد: در بخش دیپلماسی حج نیز امسال سال موفقی بود و بنده با مدیران حج و اوقاف و امور فرهنگی 30 کشور ملاقات‌های دوستانه‌ای داشتیم و بهترین شرایط برای افزایش همکاری‌ها ایجاد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: در این زمینه این مدیران فرهنگی از ما می خواستند که تجربیات خود را در امر توسعه فعالیت‌های حج و زیارت و همچنین حمایت از کاروان های زیارتی در اختیار آنها قرار دهیم که این تجربیات در چند سال اخیر به آنها کمک بسیاری کرده است.
کاهش خرید جنس از سعودی

وی گفت: خوشبختانه امسال مردم ما در امور معنوی و اجتماعی هوشیاری بالایی داشتند و با عمل به دستور مقام معظم رهبری در خصوص پرهیز از بازارگردی شاهد بودیم که 14 درصد از بارهای مسافران در هواپیما کاهش یافته بود.

قاضی عسکر بیان کرد: بخش دوم، این دو حادثه دلخراش بود که در اولین گام در حادثه جرثقیل 13 زائر ایرانی جان خود را از دست دادند و در دومین حادثه نیز در حادثه منا 460 نفر را از دست دادیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: متاسفانه 22 نفر از زائران از سوی سعودی دفن شدند و 36 نفر مفقود شدند.

دفن بدون اجازه 22 زائر

وی گفت: دولت سعودی در ابتدا به هیچ عنوان با ما همکاری نداشت ولی پس از بیانات و تاکیدات رهبری آنها مرعوب شده و همکاری بهتری کردند ولی دوباره برای پنهان ماندن ابعاد دیگر این کار، 22 نفر از زائران ما را بدون اجازه ما خاک کردند.
وی اظهارکرد: امسال در این مراسم متاسفانه 7 روحانی، 13 نفر از بعثه رهبری و 17 مدیر کاروان جان خود را از دست دادند که باید پیگیر این مسئله بود.

یادآور می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر که به منظور دیدارهایی با مراجع عظام تقلید در قم حضور یافته است صبح امروز 30 مهر در روضه آیت‎الله العظمی سبحانی حاضر و دیداری خصوصی با وی داشت.

وی سپس در دیدار با آیت‎الله‎‎العظمی نوری همدانی به تشریح ما وقع صورت گرفته در فاجعه منا و اقدامات کاروان مدیریتی حج در این زمینه پرداخت.

پس از این دیدار وی با حضور در دفتر آیت‌الله‏‎العظمی حسین وحیدخراسانی، با این مرجع تقلید دیدار کرد و ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‎های حج امسال از رهنمودهای این مرجع تقلید شیعیان بهره‏‌مند شد.

دیدار با آیت‎الله‎ العظمی موسوی اردبیلی و همچنین حضور در نماز جماعت موسسه اسراء و دیدار با آیت‌الله العظمی جوادی‌ آملی از دیگر برنامه‎های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بود.

مراجع معظم تقلید در این دیدارها بر لزوم فراموش نشدن و پیگیری فاجعه منا در مجامع بین‌المللی و حقوقی تاکید کردند.

captcha