به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آیتاللهالعظمی جواد غروی علیاری، مفسر قرآن کریم، در جلسه تفسیر قرآن این هفته خود به بیان پارهای از معجزات قرآن پرداخت و گفت: در تمام جوامع بشری آن چیزی که جنبه اعجاز تاریخی دارد تنها قرآن است؛ صفات امام گذشته، قصص و حکایات پیامبران، امتهای گذشته و اینکه این امتها دارای چه وضعی از نظر دینی و تربیتی بودهاند، و امور باطلی که حاکم بود همه را قرآن اعلام کرده و آورده است و کتاب دیگری در این زمینه وجود ندارد. برای مثال تورات ساخته اطرافیان حضرت موسی است که آن را به حضرت موسی نسبت دادهاند؛ تورات، انجیل قدیم، اناجیلی که خود اینها درست کردهاند، صحف انبیا نظیر ابراهیم و نوح، زبور حضرت داوود و نه هیچ کتاب مقدسی جز قرآن از جانب خداوند عالم نازل نشده است.
وی افزود: این کتابها که به نام کتب الهی بر پیامبران وقت میگویند نازل شده، هیچکدام حقیقت ندارد و هیچکدام نمیتواند عهدهدار تربیت اسلامی اعتقادات بشری باشد، هر اندازه بخواهید حرفهای ناروا و کذبیات، مخصوصا نسبت ناروا به انبیا، کذب محض، جعلیات بر خلاف عقل و برهان و بشریت هیچ تطبیقی با وضع انسانی نمیکند، چه برسد به وضع نبی و پیغمبر؛ افتراها، نسبتها و اکاذیب و تهمتهای نسبت داده شده به پیامبران که هیچکدام اعتباری ندارد و تنها قرآن است که از جهت اعجاز تاریخی تنها و تمام مسائل آنها را برملا کرده است و مقام شامخ انبیا را بیان و ساحت قدس الهی نسبت به انبیا و انبیا نسبت به ذات باریتعالی و امتهای خودشان آورده است و آن چیزی که مصدر امری و حقیقت و واقعیت بوده است را بیان نموده است.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: اعجاز قرآن از جهت سلامت از تناقض، یکی از اعجازهای قرآن است؛ عقل تناقض را نمیپذیرد، اختلاف در بین انبیا نیست، اختلاف در قوانین الهی نیست. فساد نیست و فلاسفه و حکما فرمودهاند و گفتهاند که در مبانی الهیه و قوانین ربانی فساد و تناقض نمیبینم. تنها کتابی که مشمول به تربیتهای الهیه و قرآن تنها کتابی است که مشتمل به امور و فنون علمی و دقیق بدون اختلاف، تناقضات، افراط و تفریط است و جنبه اعجازی دارد. اعجاز قرآن از لحاظ تشریح احکام الهی، سیاستها، مدل، فنون حربی، تنظیم و اصلاح معاش، اشارتها، ترغیبها، انذارها، تهدیدها، حجت، مواعض، حکم و... همهاش در کتاب الهی قرآن آمده است و کوچکترین تناقض و اختلافات مابین دین اسلام و شریعت خاتم الانبیا و سایر انبیا نمیتوانیم پیدا کنیم.
اخبار غیبیه در قرآن
وی افزود: قرآن از جهت اخبار غیبیه نیز اعجاز دارد؛ هیچ کتابی در بین کتب منزه الهیه پیدا نمیکنید که با این صراحت لهجه از عوالم غیبیه بر دل پاک پیامبر به صورت وحی آمده باشد، و قرآن تمام اموری که مربوط بر پیامبر و خداوند است همه را بیان کرده است و در اختیار پیغمبر است و خداوند در قرآن میفرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ/ اوست کسى که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند هر چند مشرکان را ناخوش آید (صف/۹)
وی اظهار کرد: در جایی دیگر خداوند به رسولش میفرماید: تمام امور غیبیه در اختیار رسول الله است، و این را خداوند در اختیار پیغمبر گداشته است. استهزاء و جسارت و مسخره میکنند و همه را به خاطر دین من باید بپذیری.
دیگر اعجازهای قرآن
آیتاللهالعظمی غروی علیاری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اعجازهای قرآنی مسلح بودن پیامبر بر تمام اموری است که برای مردم بسیار سخت است؛ مانند تکلم با حیوانات و بچههای شیرخوار و نیز تکلم حیوانات با رسولالله و تظلم آنها برای احیا و استمداد. خدای سبحان از نظر اثبات شخصیت پیامبر اینها را در اختیار ایشان قرار داد. موفقیت پیامبر بر تمام دشمنها وعده الهی است؛ و این دشمنان نمیتوانند در برابر شما بایستند.
وی گفت: اموری را که پیامبر اسلام دارا شد، اموری است که خداوند عالم به ایشان عنایت کرد؛ آن قدر این امور زیاد است که حد و حصر ندارد و همه این امور جنبههای اعجازی دارد؛ خبر پیغمبر از شکستن طاق کسری، خشک شدن دریاچه ساوه، خاموشی دهکدهها و خاموشی امور فاسد در فارس و... از امور اعجازی پیغمبر خداست که منحصرا در خدمت ایشان است. هر پیغمبری مدعی رسالت باشد باید دارای عصمت، علم و اعجاز باشد و اگر دارای اعجاز نباشد تمام امور خارقالعادهای که جوامع بشری در عصر او و عصرهای پس از او از آوردن آن اعجاز عاجز باشند تمام اینها در اختیار پیامبران است. دیگر آنکه پیغمبر باید جزء نوابغ عالم بوده و دانشمندان و نوابغ عصر به عالم بودن ایشان معترف باشند و دعوتش را با جان و دل بپذیرند؛ و در برابرش خضوع کنند و بگویند ایشان عالم است و ما غیر عالمیم و نسبت به اعجازهایی که از ایشان میبینیم عاجزیم. معجزات: الهی، معنوی، روحانی، طبیعی، غیر طبیعی، مادی و دخالت در براهین الهیات، محسوسات و امور عقلی و... اموری است که یک پیامبر باید دارا باشد.