نهمین سوگواره تعزیه شهرستان خلیل‌آباد به کار خود پایان داد
کد خبر: 3459246
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

نهمین سوگواره تعزیه شهرستان خلیل‌آباد به کار خود پایان داد

گروه هنر: نهمین سوگواره تعزیه شهرستان خلیل‌آباد شب گذشته با حضور جمعی از مسئولان و تعزیه‌خوانان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نهمین سوگواره تعزیه شهرستان خلیل‌آباد شب گذشته، 13 آذرماه با حضور جمعی از مسئولان، تعزیه‌خوانان و حضور پرشور مردم در محل میدان مرکزی این شهر به کار خود پایان داد.
 
در حاشیه این مراسم علی توکلی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیل آباد در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه اگر این هنر مذهبی به صورت مکتوب در نیاید، ممکن است با مرور زمان دیگر به نسل‌های بعد انتقال داده نشود بنابراین ایجاد یک رشته دانشگاهی برای انتقال این هنر به نسل‌های بعدی و تعالی و پیشرفت این هنر ضرورت دارد.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان خلیل‌آباد با بیان اینکه تعزیه خوانی در جامعه سنتی ایران جاذبه و پذیرندگی خاص دارد، اظهار کرد: تعزیه‌خوانی یک آئین مذهبی ـ عبادی و ترکیبی از هنر کهن داستان‌سرایی و نقالی و سنت روضه خوانی و نوحه‌سرایی در ایران است.
 
وی افزود: تعزیه‌گردانی و شبیه‌خوانی به عنوان هنر اصیل ایرانی با مضامین مذهبی و آئینی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیام‌رسانی واقعه کربلا جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از عوامل مهم پیوند معنوی نسل جدید با حماسه عاشورا محسوب می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه هنر تعزیه از قدمت دیرینه‌ای در خلیل‌آباد برخوردار است، بیان کرد: هیئت‌های تعزیه‌خوان بیشترین نقش را در زنده نگه داشتن و انتقال فرهنگ عاشورایی بر عهده داشته‌اند اما اجرای تعزیه در این شهرستان فقط محدود به ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر نیست بلکه در تمام طول سال، اجراهای تعزیه با استقبال مردمی مواجه است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه نهمین سوگواره تعزیه شهرستان خلیل‌آباد با شرکت گروه‌های منتخب تعزیه خوان از شهرستان‌های خلیل‌آباد، کاشمر و بردسکن در دهه دوم ماه صفر به مدت شش روز برگزار شد، تصریح کرد: نخستین اجرای نمایش تعزیه، شهادت شاه‌چراغ، کارگروه تعزیه‌خوانی نینوا از شهرستان بردسکن به سرپرستی و معین‌البکائی محمد باقری بود.
 
وی با اشاره به اینکه دومین روز این سوگواره تعزیه شهادت عابس و شوذب، از گروه تعزیه‌خوانی جوانان حسینی از کانون تعزیه خلیل‌آباد به سرپرستی ابوالفضل حیدری و معین البکایی حجت‌الله فلاحتی به اجرا رسید، گفت: سومین اجرا تعزیه شهادت حضرت مسلم به سرپرستی و معین‌البکایی حسن باقری بود که از گروه رهروان حسینی شهرستان کاشمر اجرا شد.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان خلیل‌آباد ادامه داد: چهارمین روز این سوگواره، تعزیه شهادت حربن یزید ریاحی از گروه باب‌الحوائج شهر کندر به سرپرستی محمد عباسپور و معین‌البکایی حاج علی شهسوار بود.
 
وی با اعلام اینکه در پنجمین روز، تعزیه ذبح حضرت اسماعیل(ع) از گروه مسلم بن عقیل ارغا که به سرپرستی غلامحسین فلاحتی و معین‌البکایی سید محمد رضازاده به مرحله اجرا رسید، گفت: در ششمین روز و آخرین اجرا تعزیه شهادت حضرت ابوالفضل(ع) کار گروه تعزیه‌خوانی نینوای نصرآباد به سرپرستی ابوالقاسم اسکندری و معین البکایی مجتبی اسکندری به اجرا در آمد.
 
یادآور می‌شود، اختتامیه این سوگواره با حضور گسترده مردم و مسئولان شهرستان برگزار شد و در پایان از گروه‌های تعزیه‌خوانی تجلیل به عمل آمد.
captcha