کاشت 11 هزار اصله درخت در محلات مشهد با هدف پاسداشت یاد شهدا
کد خبر: 3479388
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
در نشست خبری هفته درختکاری عنوان شد؛

کاشت 11 هزار اصله درخت در محلات مشهد با هدف پاسداشت یاد شهدا

گروه اجتماعی: معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد با اشاره به توزیع 110 هزار اصله درخت در مناطق شهرداری مشهد برای توزیع رایگان در هفته درختکاری میان شهروندان گفت: 11 هزار اصله درخت به صورت نمادین توسط خانواده شهدا و با هدف پاسداشت یاد شهدا در مناطق شهرداری مشهد کاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد در نشست خبری هفته درختکاری که صبح امروز، دهم اسفندماه در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، عنوان کرد: 110 هزار اصله درخت در مناطق شهرداری مشهد برای توزیع رایگان در هفته درختکاری میان شهروندان آماده شده است، همچنین 11 هزار اصله درخت نیز به صورت نمادین توسط خانواده شهدا و با هدف پاسداشت یاد شهدا در مناطق شهرداری مشهد کاشته خواهد شد.
کاظمی با اشاره به سرانه فضای سبز شهر مشهد افزود: در سرانه فضای سبز که به صورت استاندارد تعریف شده است، باغات و فضای سبز خانگی را به عنوان سرانه فضای سبز مورد استفاده تمامی شهروندان به حساب نمی‌آوریم و با همین دید پایه برنامه‌های خود را بر توسعه سرانه فضای سبز شهری بنا نهاده‌ایم.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد ادامه داد: در حوزه اجرایی برای توسعه سرانه فضای سبز مشهد تلاش بسیاری صورت گرفته است که به عنوان نمونه پروژه کمربند سبز مشهد تاکنون بالغ بر 2500 هکتار آن اجرا شده است، همچنین با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی تلاش داریم سرانه فضای سبز مشهد را افزایش دهیم.
وی به مشکلات موجود در مناطق مرکزی شهر مشهد برای توسعه فضای سبز اشاره کرد و گفت: راهکار توسعه فضای سبز شهری در مناطق مرکزی شهر مشهد مانند منطقه ثامن، ایجاد باغ‌بام‌هاست که برای این امر ساختمان‌های بزرگ مکلف به ایجاد باغ‌بام شده‌اند و در دیگر مناطق شهر نیز به ازای ایجاد هر متر باغ‌بام دویست هزار تومان یارانه از سوی شهرداری مشهد به متقاضیان پرداخت خواهد شد.
کاظمی ضمن تشریح هزینه نگهداری از فضای سبز مشهد عنوان کرد: در مشهد 3300 هکتار فضای سبز وجود دارد که برای حفظ و نگهداری این میزان فضای سبز، سالانه 130 میلیارد تومان هزینه می‌شود، پروژه‌هایی مانند پروژه توسعه کمربند سبز مشهد که در ابتدا طرح‌هایی ملی بودن که با مشارکت شهرداری‌ها اجرا می‌شدند ولی در حاظر به دلیل عدم تامین ردیف‌های بودجه‌ای از سوی دولت در زمان مقرر، بار هزینه‌ای این پروژه‌ها بر دوش شهرداری قرار گرفته است که این مسئله موجب کند شدن اجرای پروژه‌ها می‌شود.
همچنین در این نشست هادی باقری، مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به تعاملات و همکاری‌های مشترک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با شهرداری مشهد، تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌هایی که داشته‌ایم سطح همکاری‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با شهرداری مشهد رتبه اول در کل کشور را داراست و این امری طبیعی است چرا که مشهد صرفا یک مرکز استان معمولی نیست بلکه یک شهر ملی و بین‌المللی است.
باقری ضمن تشریح وضعیت اقلیم استان خراسان رضوی، گفت: وضعیت اقلیم استان مناسب نیست و باید همه تلاش کنیم تا این وضعیت را بهبود بخشیم. برای احقاق این مهم در سه بخش جنگل‌ها، جنگل‌بانی و مراتع استان اقداماتی صورت گرفته است که کاشت گونه‌هایی همچون پسته، سماق، بادام و زرشک از جمله این اقدامات است، همچنین در هفته جاری یک میلیون اصله نهال در جنگل‌های استان کشت خواهد شد.
اجرای برنامه‌های هفته درختکاری به صورت مشارکتی و توسط مردم
در ادامه نشست خبری هفته درختکاری، احمدرضا سلامی، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ضمن تشریح برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته درختکاری گفت: شهرداری مشهد تلاش کرده است تا برنامه‌های هفته درختکاری به صورت مشارکتی و توسط مردم برگزار شود، بر همین اساس ایستگاه‌هایی در سطح شهر برای توزیع رایگان نهال شناسنامه‌دار و با کیفیت میان مردم آماده شده است و مراسم کاشت نهال نیز در هر محله با حضور خانواده شهدا و اهالی همان محل برگزار خواهد شد.
سلامی از تعیین مکان‌هایی در مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد برای تحویل نهال رایگان به مردم خبر داد و عنوان کرد: سه مکان در هر منطقه از شهرداری مشهد برای تحویل نهال رایگان به مردم در نظر گرفته شده است و هر خانواده می‌تواند با ارائه کد ملی و نشانی محل زندگی چهار تا پنج نهال تحویل بگیرد.
یادآور می‌شود، مراسم روز درختکاری با هدف احیا و ترویج فرهنگ درختکاری با حضور خلیل الله کاظمی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد و هادی باقری، مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، ساعت 9 صبح 13 اسفندماه در بولوار امامت، امامت 49 برگزار خواهد شد.

captcha