فعالیت 38 پارک علم و فناوری و 168 مرکز رشد فناوری در کشور
کد خبر: 3480154
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸

فعالیت 38 پارک علم و فناوری و 168 مرکز رشد فناوری در کشور

گروه دانشگاه: مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم در نشست مشترک رؤسای پارک‌های علم و فناوری گفت: 38 پارک علم و فناوری و 168 مرکز رشد فناوری در کشور فعالیت می‌کنند که محوریت توسعه فناوری در استان‌ها را بر عهده دارند.

فعالیت 38 پارک علم و فناوری و 168 مرکز رشد فناوری در کشور

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خسرو پیری، مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم در نشست مشترک رؤسای پارک‌های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد فناوری در پارک زیست فناوری خلیج فارس(قشم) اظهار کرد: از تعداد 37 پارک‌های علم و فناوری کشور، 8 پارک مربوط به دانشگاه‌های کشور، 27 پارک مربوط به وزارت علوم، یک پارک در زیر مجموعه ریاست جمهوری و یک پارک هم زیر مجموعه جهاد دانشگاهی است و دو پارک بخش خصوصی در کشور هم در حال تأسیس هستند.
وی افزود: تقویت جریان فناوری در نظام علمی کشور بر عهده  پارک‌های علم و فناوری است و در همین راستا برگزاری کارگاه‌های ارائه ایده‌های نو یا استارت آپ‌ها و المپیاد طرح‌های کسب و کار دانشجویی به این مؤسسات واگذار شده است.
مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: با توجه به برنامه‌های وزارت علوم برای تحول دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های نسل دو و پژوهش محور به دانشگاه‌های کارآفرین، مدل دانشگاه کار آفرین مبتنی بر فناوری با همکاری پارک‌های علم و فناوری به‌صورت آزمایشی در دو دانشگاه کشور اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات پارک‌های علم و فناوری کشور گردآوری شده و در دست انتشار است، گفت: اطلاعات مهم‌ترین دستاوردهای پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور و نگاه تحلیلی به اهمیت آن‌ها نیز به‌زودی گرد آوری و منتشر می‌شود.
پیری گفت: در راستای افزایش توانمندی پارک‌های علم و فناوری و ایجاد همگرایی در داخل با دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور و انجمن علمی این پارک‌ها تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است و در سطح بین‌الملل  نیز با شورای تحقیقات ملی و وزارت آموزش و دانشگاه‌های ایتالیا و بنیاد ملی تحقیقات آفریقای جنوبی تفاهم‌نامه مشترک به امضا رسیده است.
وی اظهار کرد: کارگروه‌های مختلفی در وزارت علوم برای بررسی مسائل پارک‌های علم و فناوری تشکیل شده است و با استفاده از نظرات این کارگروه‌ها، پیش‌نویس تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اعضای هیئت علمی تدوین شده است.
پیری افزود: همچنین تدوین آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این کارگروه‌ها در حال انجام است.
مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم ضمن اشاره به ضرورت ارزیابی و پایش پارک‌های علم و فناوری کشور تأکید کرد: باید میزان اثرگذاری پارک‌های علم و فناوری در افزایش تولید محصولات دانش‌بنیان استان‌ها مشخص شود.
وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم تقویت و توانمندسازی نیروهای انسانی شاغل در پارک‌های علم و فناوری است و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی مختلفی برگزار شده است که پارک‌های علم و فناوری همدان، اصفهان و یزد محوریت و مسئولیت برگزاری این کارگاه‌های آموزشی را برعهده داشته‌اند.
یادآور می‌شود، چهاردهمین نشست مشترک رؤسای پارک‌های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد فناوری سراسر کشور به مدت دو روز  در پارک زیست فناوری خلیج فارس(قشم) در حال برگزاری است و معاون پژوهش و فناووری وزیر علوم، مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری و مدیرکل پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری این وزارتخانه و نیز مسئولانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان مناطق آزاد حضور دارند.
captcha