به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، 16 اسفندماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه جاثیه گفت: در سوره مبارکه ابراهیم(ع) سخن از تسخیری است که مقابل تسخیر آیه محل بحث در سوره جاثیه است؛ در سوره ابراهیم فرمود «وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ »(32 ابراهیم(ع)» اما در این آیه میفرماید «اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ»(12 جاثیه) هم نهر و هم بحر را برای قایقرانی و بلمهای کوچک و کشتیهای بزرگ برای شما مسخر گردانیده است.
وی با اشاره به مشی اسلام در برخورد با کفار و مشرکانی که آزار زیادی برای مسلمین ندارند، اظهار کرد: بسیاری از مشرکان نسبت به پیامبر بی ادبی و خشونت داشتند که خداوند فرمود چون می خواهید با اینها زندگی کنید قدری عفو و گذشت داشته باشید، شاید فرمایش پیامبر را گوش کنند که در اینجا برخی فکر کرده اند این آیه با آیه جهاد نسخ شده، در حالی که این دو آیه سر جای خود محفوظ است.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه ایامالله منحصر در سه روز مشهور نیست، بیان کرد:ایامالله سه روز بیان شده است، روز قیامت، رجعت و ظهور که مصداق کامل ایامالله است، ولی منحصر در آن نیست و هر وقت فیض الهی برای مومنان ظهور یابد ایامالله است، خواه به صورت پیروزی مومنان و یا شکست دشمنان؛ از این رو مومنین به ایام خدا امیدوار هستند، ولی کافر به ایامالله امیدوار نیستند.
این مفسر قرآن با اشاره به آیه 14 جاثیه «قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُون أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِما كَانُوا يَكْسِبُون»،عنوان کرد:در عالم موجود معطل بیکار نداریم و هر چیزی که موجود شد آثار و لوازمی دارد؛ اگر کسی حرفی زد و کاری کرد در 10 سال یا 20 سال قبل چون موجود است در خط تولید میافتد و چون در خط تولید است لوازم و مقارناتی دارد و بعد از گذشت مدتی باعث رسوایی آن فرد میشود؛ مگر میشود چیزی در عالم موجود باشد و بیکار؛ بنابراین هرکسی کاری کرد از بین نمیرود و رابطه میان عمل و عامل نیز از بین رفتنی نیست، البته اگر کسی توبه کند خدا آن را میپوشاند.
وی افزود: این همه مشرکان در صدر اسلام توبه کردند و سلمان و ابوذر شدند؛ اینها از بهشت نیامدند و مومن هم نبودند ولی با توبه به اصحاب پیامبر تبدیل شدند؛ لذا انسان مادامی که در عالم طبیعت است میتواند تغییر کند و خدا نیز مبدل السیئات است.
این مفسر قرآن عنوان کرد: عمل اگر خوب باشد در خدمت عامل و اگر بد باشد مانند مار گزنده دامنگیر او میشود، در قرآن دو مطلب یعنی پیوند عمل با عامل و اثرات آن بحث شده، ولی دومی مفصل تر مورد بحث قرار گرفته است. بنابراین انسان هرگز با دشمن خلق نشده است، بلکه خود او برای خودش، دشمن میسازد، وگرنه خداوند برای انسان فطرتی پاک قرار داده است.
علمآموزی باید در راستای فطرت باشد
این مرجع تقلید گفت: اگر وارد حوزه و دانشگاه شدید باید درسی بخوانید که با صاحبخانه درگیر نباشید، با فطرت سالم زندگی کنید یا مانند مومنان عادی باشید، ولی اگر وارد حوزه و دانشگاه می شوید درسی بخوانید که با فطرت بسازد، درس شکآور و غرورآفرین نخوانید، وگرنه مشکل برای انسان درست میکند.
استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: محال است کسی به کسی بدی و یا خوبی کند و نتیجه آن را نبیند؛ زیرا آنچه از عمل خوب و بد ما به دیگران می رسد سایه عملمان است و صدها برابر آن خوبی و یا بدی به خود انسان می رسد، همین که تصمیم گرفت کار بدی بکند صدها غده چرکین در وجود خودش ایجاد کرده است و در خوبی نیز قربت و تصمیم او، روح و ریحان است و سایه آن به دیگری می رسد و بالعرض خیر، نصیب دیگری می شود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه بشر نیازمند شریعت است عنوان کرد: شریعت و حکمت در متن قرآن است و عزیز حکیم آن را فرستاده، این برای آن است که بشر راه درست را پیدا کند و در مسیر توحید قدم بردارد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: خیلی از انسانها، فرعون عصر هستند، ولی به صراحت نمیگویند؛ هر کشوری یک مواد قانونی دارد مانند قوانین مجلس که امر مشترک میان مومنان و کفار است، این مواد حقوقی از مبانی گرفته می شود مانند عدم دخالت در شئون دیگری، مواسات، دستگیری نیازمندان، بهداشت و ... و کلید همه این مبانی، عدل است که آن هم مشترک میان مومنون و کافران است و معنای آن نیز مشخص است، اما اختلاف از اینجا به بعد است که جای اشیاء و اشخاص را چه کسی باید معین کند، در اینجا مومن میگوید خدا و کافر میگوید من جای اشیاء و اشخاص را تعیین میکنم.
وی افزود: اینجاست که روشن میشود حقوق سازمان ملل پایه علمی ندارد، حزب الله را معاذالله تروریست می گویند و روزی که نخواهند این نام را از او بر می دارند و داعش را منافق می گویند؛ اینها واقعا فرعون هستند و خود را الله می دانند زیرا منبع ندارند. جای اشیاء و مصداق عدل چیست و کجاست؟ اینها نمی دانند که فرعون و انا ربکم الاعلی هستند، ولی خود را این طور می دانند؛ قرآن می فرماید شما درباره ارث دختر و پسر حرفی نزنید ما مصالح آنها را می دانیم، اما اینها نه اهل کتاب هستند و نه اهل قرآن و عترت، فرمود اینها در گذشته عامداً در مقابل موسی ایستادند و امروز نیز در برابر احکام خدا ایستادهاند با اینکه آن همه معجزه از موسی(ع) دیدند.
این مفسر افزود: در درون اینها تفکر فرعونی وجود دارد حتی اگر به زبان نیاورند؛ می گویند ما هستیم که می گوییم چه کسی تروریست و چه کسی مدافع است؛ این تفرعن است و عقل نیز می گوید عقلآفرین باید عدل را روشن کند و اشیاءآفرین جای اشیاء را مشخص کند.
شرک؛ منشأ گناه
وی اظهار کرد: صدرالدین قولوی، فرمود هیچکس گناه نمی کند مگر اینکه مشرک است، اگر نسیانا و خطیئتا بود که گناه نیست، اما اگر کسی عاملاً و عامداً گناه می کند، معنایش این است که خدایا تو گفتی نکن، اما من نظرم این است و نظر خود را بر خدا ترجیح میدهد.