به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)،
حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 19 خرداد، در جلسه تفسیر خود در
حرم حضرت معصومه(س) گفت: قرآن کتاب درک و فهم است و اگرچه قول ثقیل است ولی
فرمود ما آن را برای تذکر و یادآوری آسان کردیم.
وی ادامه داد: قرآن
برای قشر خاصی نیست بلکه هدایت برای همه مردم است اگرچه فهم سطوح و
لایههایی از آن تنها در اختیار اولیاء و انبیاء است ولی خدا قابل فهم برای
همه قرار داده است.
ضرورت بیان تفسیر روانوی
با اشاره به گلایه قرآن که چرا در آن تدبر نمیکنید اظهار کرد: راه تدبر
فهم آیات است بنابراین ما به دوستان توصیه میکنیم تفسیر روان برای مردم
بگویید زیرا کسانی مانند علامه طباطبایی و شیخ طوسی و ملاصدرا هم تفسیر
دارند ولی تفسیر روان برای مردم مطلوب است.
وی با اشاره به آیه 45 سوره
نور با موضوع منشا حیات در زمین گفت: آغاز حیات یکی از مباحث پیچیده است؛
برخی مانند داروین اعتقاد به تکامل دارند، برخی قائل به ثبات انواع هستند
که کسانی مانند آیتالله سبحانی به آن پرداختهاند و قرآن نیز به صورت
اشارات علمی به این مسائل پرداخته است.
وی افزود: در آیه فرموده که
خداوند همه جنبندگان را از آب آفریده است که دابه به هر موجودی که تکان
میخورد غیر از درختان ولو اینکه دیده نشوند گفته می شود؛ سه تفسیر برای
این آیه شده اول اینکه همه موجودات از نطفه آفریده شدهاند؛ یعنی نوع
موجودات از نطفه است، تفسیر علامه طباطبایی این است که نخستین موجود خلق
شده در عالم، آب بوده است و اولین موجوادت از کنار آب شکل گرفته اند و
تفسیر سوم میگوید بیشتر بدن موجودات را آب تشکیل میدهد که به نظر میرسد
معنای اول درستتر باشد یعنی منشا پیدایش همه موجودات نطفه است.
رفیعی
بیان کرد: در ادامه آیه موجودات از جهت راه رفتن تقسیمبندی شدند که برخی
روی شکمشان، برخی روی دو تا پا و برخی روی چهار تا پا راه میروند.
رفیعی
با طرح این سؤال که در وسط سوره نور چرا این آیه مطرح میشود گفت: دو نکته
مهم در اینجا قابل برداشت است اول بحث توحید و خداشناسی است یعنی خدایی که
همه حیات را از آب قرار داده چرا برخی قدرت و عظمت خدا را منکر میشوند،
خدا می خواهد از این راه بشر را به توحید سوق دهد.
استاد حوزه علمیه با
بیان اینکه یکی از مهمترین راههای خداشناسی تفکر در خلایق است، اظهار
کرد: آیت الله سیدرضا صدر کتابی با عنوان «نشانههایی از او» را نوشته که
وی 200 مورد از شگفتیهای موجودات را بیان کرده است.
وی افزود: امروز
جریاناتی دنبال لائیک و بی دینی و انکار خدا هستند مثلا حاجتی از آنها
مستجاب نمیشود و در مسئلهای مثلا قضا و قدر و حکمت تحریم شراب و ... درک و
فهم و تحلیل لازم را ندارند و منکر خدا می شوند اما ماندن در تحلیل نباید
سبب انکار خداوند شود.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) تصریح کرد: مگر
عقل و روح دیدنی و شنیدنی است که برخی میگویند خدایی که دیده نمیشود و
صدایش را نمیشنویم پس نیست؛ این استدلال بسیار باطلی است.
رفیعی با
بیان اینکه خدا را باید از طریق خلائق شناخت ادامه داد: مثلا مورچه در
زمستان برای جلوگیری از یخزدگی ضد یخ تولید میکند و یا در بدن شترمرغ
سنگهای بسیار محکمی مانند گرانیت وجود دارد که غذا را هضم میکند، چون این
موجود دندان ندارد و یا موریانه چوب میخورد و از چوب سیمان تولید میکند
آیا اینها خداشناسی و تبیین قدرت خدا نیست. نیازی نیست خدا را حتما با
برهان صدیقین و ... ثابت کنیم.
وجه ممیزه انسان بر موجوداتاین
نویسنده و استاد حوزه اظهار کرد: خدا انسان را در این آیه کنار سایر
موجودات گذاشت و فرقی هم میان آنان قایل نشد و فرمود برخی روی شکم و برخی
رو دو تا و برخی روی چهارتا پا راه میروند؛ آنها غذا و آب می خورند و نفس
میکشند و ما هم همینطور. پس امتیاز انسان در عقل، دین و حیا است اگر کسی
عقل و دین و حیا ندارد با حیوان مساوی بلکه پستتر است زیرا حیوان عقل و
دین و حیا نداشته است که کنار بگذارد ولی انسان داشته و آن را از بین برده
است زیرا درندگی انسان اگر رها شود بیشتر از حیوان خسارت دارد.
وی تاکید
کرد: امام صادق(ع) به مفضل فرمود به انسان نگاه کن این انسان را خدا
امتیازاتی داده که یکی شرم و حیاست و از نعمتهای الهی است؛ اگر انسان از
این سه استفاده نکرد و در زندگیش این مسایل نبود خدا علیه او شعار میدهد
که مرگ بر انسان که چقدر نمکنشناس و ظلوم و جهول و کفور است.