کد خبر: 3505515
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶

انتقاد آیت‌الله‌العظمی سبحانی به ورود کالای قاچاق و بی‌حجابی

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی سبحانی با بیان اینکه امانتداری نشانه ایمان است به انتقاد از بدحجابی و ورود کالای قاچاق پرداخت و گفت: ورود این همه کالای قاچاق به کشور به این دلیل است که برخی سوداگری و سود شخصی را در خیانت به کشور و تولید و نظام اسلامی مرجح کرده‎اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، ظهر امروز 20 خرداد در درس تفسیر سوره مومنون در مجتمع عالی فقه گفت: اسلام دین فطرت و قوانین آن بر مبنای روح و فطرت بشری است و تا زمانی که بشر در روی زمین وجود دارد این قوانین نیز برای او وجود خواهد داشت.
وی افزود: یکی از اشکالاتی که به اسلام وارد شده این است که چگونه جامعه‎ای که 1400 سال بعد ظهور کرده است و ابعاد تمدنی آن دچار تغییرات بنیادین شده است با احکام اسلام اداره می‎شود؟ اما جواب این است که اسلام دارای دو نوع قوانین ثابت و متغیر است که این دو مکمل هم هستند.
این مرجع تقلید بیان کرد: احکام و قوانین ثابت از آنجا ناشی می‎شود که آفرینش و فطرت انسان ثابت است و تغییر نمی‎کند و به همین دلیل نیز این فطرت ثابت قوانین ثابتی نیز به خود می‎گیرد و از آن تبعیت می‎کند و در هر زمانی این قوانین ثابت خواهد بود.
وی گفت: برخی دیگر از قوانین هستند که با توجه به شرایط جامعه و دگرگونی‎های جوامع تغییر می‎کند؛ به عنوان مثال مسئله جنگ و صلح کشور اسلامی با کفر مسئله‎ای است که با توجه به مصالح روز کشور اسلامی تعیین می‎شود.
وی اظهارکرد: برخی اوقات پیامبر اکرم(ص) با کفار می‎جنگیدند و برخی اوقات دیگر با آنها مثل صلح حدیبیه صلح می‎کردند که در هر دو زمان نیز پیامبر حکم دینی داشتند زیرا مصالح حکم می‎کرد که چگونه رفتار کنند.
قوانین ثابت و متغیر
این مرجع تقلید بیان کرد: قوانین ثابت و متغیر اسلام هستند که باعث می‎شود که اسلام به آیینی مبدل شود که بتواند تا روز قیامت بشر را مدیریت کند؛ اسلام دارای قوانینی ثابت و قوانینی نرم است که انسان را مدیریت می‎کند که یکی از این قوانین ثابت، اصل امانتداری و وفای به عهده است.
وی گفت: متاسفانه بسیاری از مشکلات کشور از آنجا نشئت می‎‌گیرد که اصل امانتداری رعایت نمی‎شود؛ مثلا ورود این همه کالای قاچاق به کشور به این دلیل است که برخی سوداگری و سود شخصی را در خیانت به کشور و تولید و نظام اسلامی مرجح کرده‎اند در حالی که ما باید برای حفظ این نظام اسلامی جان دهیم.
نظام اسلامی؛ بزرگترین امانت
آیت‎الله سبحانی تصریح کرد: یکی از مهمترین و بزرگترین امانتی که در بین مسلمانان به ودیعه نهاده شده است، دین و اسلام است زیرا امانت تنها در امانات مالی نیست؛ از ذیگر امانات مهم نزد ما، انقلاب اسلامی است که همه ما باید سعی کنیم که این امانت را نیز به صاحب اصلی آن یعنی امام زمان(عج) برسانیم؛ امام نیز بر این مسئله تاکید داشتند که این انقلاب را به سان یک امانت الهی حفظ کنیم.
انتقاد از بدحجابی
وی با انتقاد از وضعیت حجاب در کشور گفت: این وضعیت با قانون اسلامی و دین منطبق نیست؛ حجاب مقدمه عفاف است و اگر حجاب رعایت نشود عفاف نیز تهدید خواهد شد؛ اسلام با احکام ناب خود دو فضای خارج و داخل منزل را مجزا کرده است که این حدود و حریم‎ها دست نخورده و پاک باقی بمانند.
وی افزود: از جمله امانات مهمی الهی به مسلمانان، فرزندان آنها هستند؛ اگر هر فرد این امانت الهی را قدر بداند و در تربیت او کوشا باشد جامعه نیز سالم خواهد بود؛ مثلا باید از هفت سالگی فرزندان را به نماز و روزه و مسجد واداشت و آنها را در مسیر بندگی خدا قرار دهیم.
آیت‎الله سبحانی برلزوم عمل به پیمان و قرادادها در زندگی اجتماعی تاکید کرد و گفت: برخی تصور می‎کنند که اگر قرارداد آنها با شخص دیگر در محضر ثبت نشود مسئولیتی در قبال آن ندارند در حالی که مسئولیت آنها در قبال این قرارداد به محض امضای طرفین ایجاد می‎شوند و باید به آن وفادار باشند.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی دشمنی خوارج با امام علی(ع) به دلیل پایبندی ایشان به همین عهد و پیمان بود زیرا آنها امام را مجبور به امضای پیمان کردند و وقتی متوجه شدند که اشتباه کرده‎اند از امام خواستند که امضا را پس بگیرد ولی ایشان حاضر به عهدشکنی نشدند.
وی گفت: اگر امروز شاهد این همه کاغذبازی و مصرف بالای کاغذ در جامعه هستیم و در یک قراراداد چندین کاغذ باید امضا و باطل شود به این دلیل است که اعتماد و امانتداری و وفای به عهد در جامعه کاهش پیدا کرده است.
قحطی در اثر امانتدار نبودن مردم
این مرجع تقلید تصریح کرد: دین مبین اسلام یکی از مهمترین دلایل قحطی را امانتدار نبودن مردم بیان کرده است که این مسئله از پیامبر ذکر شده است و فهم آن نیز فقط در دایره وحی قابل انجام است.
این مرجع تقلید بیان کرد: قوانین عرفی نمی‏‎توانند بین این دو مسئله یک وجه مشترک عینی بیابند و از طرفی این مسئله در آزمایشگاه نیز قابل کشف نیست ولی حکمت الهی چنین اقتضا کرده است و این قانون الهی تنها با وحی قابل شناسایی است؛ از طرف دیگر نیز روایت شده است که گسترش و فراوان شدن رابطه حرام جنسی باعث افزایش مرگ و میر سکته‎ای خواهد شد که این مسئله نیز از فهم قوانین بشری خارج است.
captcha