بی‌برنامگی معاونت قرآن ارشاد در اجرای نمایش‌های قرآنی
کد خبر: 3511017
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳

بی‌برنامگی معاونت قرآن ارشاد در اجرای نمایش‌های قرآنی

گروه هنر: بخش هنری نمایشگاه قرآن امسال فاقد اجراهای مؤثر و خلاقانه نمایش‌های قرآنی بود و این در حالی است که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به پیشنهاد برخی از گروه‌های نمایشی که آثار قرآنی آماده اجرا داشتند ترتیب اثر نداد که از آن جمله «توبه» بود که داستان یک جوان شرکت‌کننده در سرقت قرآنی قدیمی را روایت می‌کرد.

میثم سرآبادانی، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال و ویژه ایام ماه مبارک رمضان با کارگردانی نمایش «توبه» در محفل «مهر و ماه» ویژه اجرای نمایش‌های خیابانی ماه مبارک رمضان که از عصر امروز سه‌شنبه، 8 تیر در محوطه تئاتر شهر برگزار می‌شود حضور دارم.

وی گفت: از بروز این اتفاق تئاتری هر چند دیر و در هفته پایانی ماه مبارک رمضان خرسندم و به شخصه از کانون تئاتر خیابانی برای ایجاد چنین فرصتی که گروهی از فعالان تئاتر خیابانی به اجرای نمایش‌هایی با موضوع قرآن بپردازند تشکر و قدردانی می‌کنم.

سرآبادانی در مورد داستان نمایش «توبه» به ایکنا گفت: «توبه» روایتگر جوانی است که با یکی از دوستان تصمیم به سرقت قرآنی قدیمی از یک مکان که قرآن وقف آنجاست می‌گیرند و... که متأسفانه علیرغم آنکه تأکید داشتیم تعداد بیشتری اجرا ویژه این ایام در محوطه تئاتر شهر داشته باشیم، اما به دلیل فشردگی برنامه، 4 نوبت اجرا به این نمایش داده شد.

این فعال تئاتر خیابانی تصریح کرد: متأسفانه علیرغم آنکه ماه مبارک رمضان فرصت و مجال فراوانی را در اختیار گروه‌های نمایشی قرار می‌دهد که با رجوع به منابع قرآنی که همگی آنها بسیار مناسب روایت نمایشی هستند، اما نه از سوی مسئولان و نه از جانب هنرمندان اهتمام و توجه درخوری درباره چنین رویکرد و پرداختی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: شخصاً دو هفته مانده به آغاز به کار نمایشگاه قرآن که یکی از بخش‌های جذاب آن اجراهای تئاتری در بخش هنری است به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کردم و به ایشان گفتم که دو طرح نمایشی قرآنی دارم که اگر موافقت کنند در نمایشگاه امسال اجرا شوند، اما مسئول مربوطه نسبت به این پیشنهاد بی‌اعتنا بود و گفت که برنامه‌ای برای نمایشگاه امسال در حوزه اجراهای نمایشی ندارند.

سرآبادانی افزود: نکته جالب توجه اینکه به محض شروع نمایشگاه، شاهد اجرای چند نمایش معدود در کل بخش هنری این رویداد بزرگ قرآنی بودیم که هر روز اجرا می‌شدند و البته کارگردان دو نمایش از این مجموعه شخص مسئولی است که نسبت به پیشنهاد ما برای حضور در نمایشگاه بی‌اعتنا بود که البته در مجموع باید گفت اجراهای نمایشی امسال نمایشگاه در فضای خنثی و بدون تأثیرگذاری مناسب در حال برگزاری است.

وی در پایان گفت: باید مجدداً از مسئولان کانون تئاتر خیابانی تشکر کنم که هر چند محدود و در زمانی نه چندان مناسب فضایی را برای اجرای نمایش‌های قرآنی ویژه این ماه پدید آوردند و در شرایطی که ما و بسیاری از دوستان فعال در حوزه تئاتر خیابانی می‌توانستیم در نمایشگاه قران و با اجرای آثار نمایشی خلاق مؤثر باشیم و این موقعیت از ما سلب شد، حداقل فضا و زمانی به بروز دغدغه‌های فعالان تئاتر خیابانی در زمینه پرداختن به موضوعات دینی و قرآنی در محوطه تئاتر شهر داده شد.  

امیرسجاد دبیریان

captcha