فردگرایی و اومانیسم مهمترین ویژگی حقوق بشر غرب است/ لزوم بازنگری در اسناد حقوق بشری
کد خبر: 3519522
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر:

فردگرایی و اومانیسم مهمترین ویژگی حقوق بشر غرب است/ لزوم بازنگری در اسناد حقوق بشری

گروه حوزه‌های علمیه: معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر اسلامی تاکید کرد: فردگرایی، دیدگاه اومانیستی، اعطای حقوق به صورت قرار دادی در حقوق بشر غربی کاملا مشهود است و آثار آن را امروز در دنیا شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر و دبیر همایش امروز 12 مردادماه در سمینار حقوق بشر اسلامی در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: حقوق بشر مدرن بعد از دو جنگ جهانی اول و دوم و بعد از کشته شدن ده‌ها میلیون انسان ایجاد شد و خود غربی‌ها بعد از این همه کشتار به این نتیجه رسیدند که باید حقوق انسان محترم شمرده شود و مبانی برای آن تدوین کنند.
وی ادامه داد: کشورهای اسلامی و در حال توسعه در آن شرایط چون در پیدایش این اسناد سهیم نبودند و چون منشا این اسناد اومانیستی و غربی است لذا جای فرهنگ‌های مختلف بشری از جمله حقوق بشر اسلامی در آن خالی است  از این رو فردگرایی، ویژگی بارز این اسناد است.
وی افزود: دیدگاه اومانیستی، اعطای حقوق به صورت قرار دادی در این اسناد نیز کاملا مشهود است در حالی که اسلام بیش از 14 قرن قبل توجه حداکثری به حقوق بشر کرده است و ما هم باید این نوع نگاه را ترویج کنیم که بنیاد آن خدامحوری و توحید و کرامت انسانی است.
معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر اسلامی گفت: متاسفانه در میان کشورهای اسلامی اهتمام جدی به تولید و پیدایش اسناد حقوق بشری نداریم و تنها بیانیه حقوق بشر قاهره است.
وی افزود: فلسفه این سیمنار تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی است تا مدقمه برای برگزاری نشست‌های مشابه در کشورهای دیگر باشد زیرا با جنایات آمریکا و غرب جای حقوق بشر اسلامی خالی است و اگر بتوانیم به تبیین حقوق بشر اسلامی بپردازیم جلوی بسیاری از جنایات گرفته خواهد شد.
دبیر همایش بیان کرد: امروز جنایاتی که در حق مردم بحرین و یمن صورت می‌گیرد نقض حتی حقوق بشر مورد نظر غرب است که متاسفانه از سوی برخی کشورهای اسلامی هم صورت گرفته است.
captcha