نظریه‎های راهبردی زیارت تولید شود
کد خبر: 3539395
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
آیت‌الله مبلغی:

نظریه‎های راهبردی زیارت تولید شود

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه نظریه‌پردازی در عرصه زیارت تاکید کرد و گفت: کمیته زیارت در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم با همین هدف تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز اطلاع رسانی حوزه علمیه قم، آیت‌الله احمد مبلغی پیش از ظهر امروز 29 مهر ماه در اولین نشست کمیته زیارت کشور در دانشگاه قم، گفت: زیارت حاوی سه عنصر اساسی است که شامل سفر و سیاحت، عشق‌ورزی به اهل‌بیت(ع) و گردهم آمدن‎های دائمی و همیشگی است.
وی افزود: سفر در دیدگاه اسلامی جایگاه خاصی دارد که دارای بعد دانشی و اقتصادی و فرهنگی و... است؛ اقتصاد و سفر دو امر مرتبط دانسته شده است؛ در سفر، مباحثی چون آمدن رزق و روزی به شهر و تامین عیش گوارا برای مردم، منافع عمومی، اکتساب معیشت و... از منظر اسلامی بیان شده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سفر در زمینه دانش، به عنوان یک عامل محسوب می‎شود و امام علی(ع) سفر را در راستای ایجاد علم وآگاهی معرفی کرده است.
وی گفت: سفر از یک سو می‎تواند در عرصه اقتصاد، از دیگر سوی در عرصه فرهنگ و همچنین در عرصه‎های دانشی اثر گذار باشد همچنین سفر دارای برکاتی چون بهداشت روحی و جسمی و... است.
مبلغی اظهار کرد: باید بپذیریم که بر اساس منطق دین، نسبت به سفر، برنامه ریزی و نظریه پردازی نکرده‎ایم؛ فرصت‎ها، قابلیت‎ها و ظرفیت‎های سفر، هنور در عرصه برنامه‌ریزی و نظریه‌پردازی مورد توجه واقع نشده است.
وی افزود: عشق ورزی به اهل‌بیت(ع) به صرف ابراز علاقه خلاصه نمی‎شود بلکه مکتبی است که به نیازهای فرهنگی و فکری و اعتقادی و... ما پاسخ می‎دهد و اخلاق و انسانیت و سیاست و تدبیر و فرهنگ و اقتصاد و....همگی از اهل بیت(ع) صادر می‎شود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرصت‎ها و قابلیت‎های زیارت، هنوز استحصال نشده است و آنچه رخ می‏‌دهد عمدتا به صورت خودجوش و بدون برنامه است و اگر برنامه‎ای نیز وجود دارد بدون در نظر گرفتن راهبردها است.
وی گفت: کمیته زیارت در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با همکاری نهادهای مختلف در قم به لحاظ ارزشمندی این شهر در عرصه‎های معرفتی و علمی و فقهی تشکیل شده است تا در قم فضلا را نسبت به ارایه نظریه‎های کلان زیارت سوق دهیم.
captcha