دانشنامه اخلاق قرآنی رونمایی می‌شود
کد خبر: 3551912
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
حجت‌الاسلام لک‌زایی خبر داد:

دانشنامه اخلاق قرآنی رونمایی می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به هفته پژوهش و رونمایی از آثار متعدد در این نمایشگاه گفت: در بخش فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی مهمترین اثری که رونمایی می‌شود جلد اول دانشنامه اخلاق قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم  اسلامی امروز 16 آذرماه در نشست خبری دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: هر جامعه‌ای اگر بخواهد وضعش را از آنچه که هست بهتر کند راه حل آن فقط از مسیر علم و دانش و تحقیق عبور می‌کند تا چه رسد به کشور ما که دنبال ایجاد  تمدن نوین اسلامی هستیم.
وی با اشاره به هفته پژوهش و برپایی نمایشگاه در این زمینه افزود: ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح کشور، تشویق پژوهشگران و محققان به تولید علم، تبیین وضعیت موجود پژوهش و فناوری در دفتر تبلیغات و ارایه افق‌های پیش‌رو که تاکید شده تا برنامه‌های راهبردی هر بخش تدوین شود همچنین شناسایی و عرضه یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشی تولید شده مخصوصا در سال 94 و رونمایی از تولیدات سال 95 از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه است.
لک‌زایی تصریح کرد: تقدیر از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی و مراکز پژوهشی برتر از دیگر اهداف مهم این نمایشگاه است و به لحاظ شرکت‌کنندگان نیز تمامی بخش‌های دفتر تبلیغات در این نمایشگاه حضور دارند.
وی ادامه داد: پژوهشگاه علوم و فرهنگی با 12 مرکز و پژوهشکده در این نمایشگاه حضور دارد همچنین دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این نمایشگاه پایان‌نامه و تحقیقات خود را ارایه خواهد داد همچنین مرکز فرهنگی هنری دفتر، معاونت تبلیغ و موسسه آموزش عالی معصومیه و شعب دفتر در اصفهان و مشهد نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت و به طور خاص مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برنامه‌های خود را معرفی خواهد کرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: برنامه‌های نمایشگاه از 20 آذرماه آغاز و تا 25 آذرماه ادامه دارد و در هر روز از ساعت ده تا 12 برنامه‌های عمومی خواهیم داشت؛ روز 20 آذر افتتاحیه نمایشگاه با حضور آیت‎الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خواهد بود؛ روز یکشنبه 21 آذرماه در همان ساعت معرفی فعالیت‌های دفتر   در حوزه فضای مجازی خواهد بود و کتابخانه دیجیتالی و بخش‌های دیگر معرفی و از محققان برتر تقدیر خواهد شد.
وی با اشاره به رونمایی از 35 اثر مکتوب و 370 اثر دیجیتال در این نمایشگاه ادامه داد: روز دوشنبه 22 آذر به معرفی مجلات و تقدیر از مجلات برتر اختصاص دارد و سردبیران این مجلات سخنرانی خواهند کرد همچنین در روز سه‌شنبه 23 آذرماه نیز از ادارات برتر پژوهشی تجلیل خواهد شد و برنامه روز چهارشنبه 24 آذر نیز به تجلیل از محققان و اعضای هیئت علمی برتر با حضور رئیس دفتر اختصاص دارد و در آخرین روز نمایشگاه نیز از پژوهشکده‌ها و مراکز برتر تقدیر خواهد شد و حجت‌الاسلام ابوترابی سخنرانی می‌کند.
لک‌زایی گفت: در نوبت عصر نیز هر روز دو کرسی نقد برگزار خواهد شد که اولی در ساعت 15 تا 17 و دیگری بعد از نماز مغرب و عشاء است و  در مجموع ده نشست و کرسی علمی در طی 5 روز نمایشگاه برگزار خواهد شد که تبیین فلسفه غیبت با رویکرد تاریخی بشر، نادرستی سقط جنین بر مبنای هدیه بودن جنین از سوی خدا و الزامات تکوین تمدن نوین اسلامی از جمله این نشست‌ها است.
رونمایی از موسوعه آثار آیت‌الله مظاهری
وی افزود: در طول این هفته از 35 اثر جدید پژوهشگاه رونمایی می‌کنیم و فعالیت ویژه‌ای نیز در روز آخر نمایشگاه در اصفهان داریم که تجلیل از آیت‌الله مظاهری است و موسوعه آثار ایشان نیز رونمایی خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه علوم  و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: این فعالیت‌ها سبب شده تا دفتر تبلیغات به لحاظ همایشات و نشست‌ها و کرسی‌ها به فعال‌ترین نهاد در هفته پژوهش تبدیل شود.
لک‌زایی در پاسخ به ایکنا در مورد کارهای جدید قرآنی که قرار است در نمایشگاه عرضه شود بیان کرد: در بخش فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی مهمترین اثری که رونمایی می‌شود جلد اول دانشنامه اخلاق قرآنی است که فوق‌العاده مهم است.
وی افزود: تحول در علوم انسانی از دغدغه‌های جدی دفتر تبلیغات است و در پژوهشگاه ما دو شعار داریم یکی توانمندسازی علوم اسلامی و دیگری اسلامی‌سازی علوم انسانی که در حوزه علوم سیاسی کارهای خوبی شده همچنین  در عرصه حقوق و علوم تربیتی و اخلاق البته همه عرصه‌های علوم انسانی را کار نمی‌کنیم چون در حیطه کار ما نیست.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: اتفاق جدیدی که در پژوهشگاه افتاده است و در نمایشگاه نیز معرفی می‌شود این است که با تصویب هیئت امنای دفتر تبلیغات، پژوهشکده «اسلام تمدنی» ایجاد شده است همچنین فعالیت دیگری که اخیرا مصوب شده ارتقاء مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به پژوهشکده مدیریت مدارک اسلامی است که وظیفه دارد زیرساخت‌های لازم برای توانمندسازی علوم اسلامی و اسلامی‌سازی علوم انسانی را فراهم کند.
captcha