آیتالله العظمی جوادی آملی تشریح کرد:
فواید سکرات موت برای اقشار مختلف مردم
گروه حوزههای علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: هر کس مُرد سکرات مرگ برای او حق را میآورد و اگر فرد غافل باشد سکرات مرگ برای او بیداری است؛ کسانی که جزء محققان و فقها و متکلمان هستند و حق را فهمیدند و علم داشتند با مرگ، علم حصولیشان به حضوری تبدیل میشود و کسانی که عارف بودند علمالیقین آنان که در دنیا به عینالیقین تبدیل شده بود با سکرات به حقالیقین میرسند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 23 آذرماه در درس تفسیر در مسجد اعظم گفت: از نفس مسومه انسان هر کاری بر میآید بسته به اینکه انسان به چه درکهای از درکات سقوط کرده باشد و وقتی فرد در جبهه درونی اسیر نفس شد عالما و عامدا گناه میکند زیرا اسیر، قدرتی جز اطاعت ندارد و نفسش اماره بالسوء شده است. بنابراین بعد از سلطنت نفس مسومه و به بندکشاندن نفس لوامه، قدرت در درست نفس اماره است اما کسی که نفس لوامه را کاملا به بند نکشیده است، این نفس، فریاد فطرت را سر میدهد.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: اولیاء الهی از نفس ملهمه به نفس مطمئنه میرسند و دیگران نیز این درگیری میان دو نفس مسومه و لوامه را دارند و بسته به کردارشان مشخص میشود پیروزی با کیست.
وی ادامه داد: فرشتگان ناظر بر اعمال انسان اینطور نیست که فقط اعمال را نوشته باشند بلکه آنان نیات را هم با عمل نوشتهاند و ضبط و ثبت است لذا فرشتگان هم حافظ، هم کاتب و هم آنچه انسان انجام میدهد را میدانند مگر اینکه خداوند در جایی برای حفظ آبروی کسی به آنان اجازه ندهد که بدانند.
این مفسر قرآن در ادامه اظهار کرد: اصحاب یمین کسانی هستند که کارشان با میمنت و برکت است و اصحاب مشئمه کارشان زشت و بی برکت است؛ اصحاب مشئمه اساسا دست راست ندارند همین طور مومن نیز شمال ندارد البته یمین و شمال کنایه از حسنه و سیئه است و در برخی موارد خداوند از روی لطف اجازه نمیدهد فرشتگان گناهی را بدانند و برای اصحاب میمنه بنویسند زیرا رحمت خدا پیش از غضب اوست.
این مفسر تاکید کرد: در صحیفه آمده است که یا «من تسعی رحمته امام غضبه»؛ یعنی اصلا در عالم غضبی نیست و این غضبی که هست برای آن است که فرد باید داروی تلخی را چند روز بچشد تا درمان شود و هر جا خدا بخواهد گوش کسی را بکشد رحمت، پیشاپیش است زیرا به مصلحت فرد است این طور نیست که رحمت و غضب خدا در مقابل هم باشند.
این مرجع تقلید ادامه داد: رحمت رحمانیه، مقابل ندارد و پیشاپیش در حرکت است ولی اگر کافران و بدکاران به جهنم نروند عدالت الهی زیر سؤال میرود از این رو جهنم در مقابل رحمت رحیمیه است و نه رحمت رحمانیه و جهنم هم از باب تشفی مظلومان و مومنان مورد ظلم واقع شده است.
وی افزود: از پیامبر رسیده است که اکثر مردم خواب هستند؛ در مباحث فقهی نیز به اینکه انسان قبری بخوابد و یا به صورت محتضر بحث شده است زیرا سکرات موت برای همه است؛ هر کس مُرد سکرات مرگ برای او حق را میآورد و اگر فرد غافل باشد مرگ برای او بیداری است؛ کسانی که جزء محققان و فقها و متکلمان هستند و حق را فهمیدند و علم داشتند با مرگ، علم حصولیشان به حضوری تبدیل میشود و کسانی که عارف بودند علمالیقین آنان که در دنیا به عینالیقین تبدیل شده بود با سکرات به حقالیقین میرسند.
آیتالله جوادی آملی گفت: در جهنم سوخت و سوز هست ولی هیزم نیست و هیزمش همان فرد جهنمی است بنابراین مرگ، هم غافل و جاهل و خوابیده را بیدار میکند و هم علمالیقین را حقالیقین میکند و هیچ کس از این برکت بینصیب نیست منتهی رهاورد هر فردی فرق میکند.