کد خبر: 3556875
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
حجت‎الاسلام پیروزمند:

تحول در علوم انسانی نیازمند مدیریت منسجم است

گروه حوزه علمیه: حجت‎الاسلام والمسلمین پیروزمند، استاد حوزه، بر لزوم مدیریت منسجم در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین پیروزمند امروز 6 دی ماه در نشست اسلامی سازی علوم انسانی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: گستره موضوعی مدیریت تحول علوم انسانی شامل دو عرهص برون زا و درون زا است. علوم میانی نزدیک‎ترین علوم انسانی هستند که می‎توانیم آنها را با شاخص اسلامی در نظر بگیریم که همان علوم حوزوی هستند.
استاد حوزه ودانشگاه بیان کرد: در کنار این موضوع سه محیط تصرف باید در نظر گرفته شود که شامل جامعه عالمان، جامعه علمی و جامعه جهانی است؛ در این زمینه باید به داده و ستاده علوم انسانی به جامعه علمی و کل جامعه نیز نگاه کنیم.
پیروزمند اظهارکرد: تحول در علم، فقط به تحول در محتوا نیست؛ محتوا گزاره‎ها و نظریه‎هایی است که در علم دادو ستد می‎شود و تغییر می‎کند چون از موضوع مدیریت دانش به این مساله نگاه می‌کنیم؛ یک حیث از این کار، بحث مدیریت محتوا است که در کنار این، سازمان و برنامه تحول مهم است.
وی گفت: تحول علم، یک پدیده اجتماعی است؛ در عین اینکه مطلقا مدیریت پذیر نیست ولی برای بخشی که مدیریت پذیر است الگویی جامع تعریف می‎کنیم که هر یک از این موضوعات دارای نظام پرسش خواهند بود؛ در این بین الگوی پیشنهای نیز باید ترسیم شود.
وی افزود: این الگو، محصول به کارگیری یک روش بالادستی در الگوسازی است که اینجا در مقام تبیین این الگو نیستیم؛ این الگو باید نسبت به کارآمدی آن مد نظر داشته باشیم که آیا این الگو می‎تواند یک چشم انداز به ما ارایه کند؟
استاد حوزه ودانشگاه بیان کرد: الگوی پیشنهادی دارای یک الگوی پایه و زیرپایه خواهد بود؛ در این الگو باید تعاریفی از مولفات اصلی انجام شود؛ در بحث الگوی پایه باید به تعاریف درونی و میانی و برونی و ارکان نیز توجه شود؛ در این راستا با ترسیم نموداری الگوی پایه در تحول علوم اسلامی یک عرصه سه بعدی پیش روی ما قرار می‎گیرد که یکی از نوآوری‎های الگوسازی است.
پیروزمند اظهارکرد: پس از این نمودار جدولی بدست می آید که شامل الگوی پایه در تحول علوم انسانی است؛ اگر بخواهیم مدیریت دانش علوم انسانی را مد نظر داشته باشیم باید نسبت به این مجموعه سه بعدی نگاه روشن و شفافی داشته باشیم؛ در این بین باید سه الگوی تحول محتوا، برنامه و سازمان درعلوم انسانی مد نظر قرارگیرد.
وی گفت: الگوی تحول محتوای علوم انسانی شامل ابعاد و مولفه‎هایی است؛ بر این اساس جوهره علمی شامل سه مولفه مبانی، روش و موضوعات علمی است؛ ساختار علم نیز شامل مولفه‎هایی چون علوم بنیادی، راهبردی و کاربردی است؛ در بخش اثر علمی تحول نیز مولفه‎هایی چون جامعه سازی، انسان سازی و طبیعت سازی به چشم می‎خورد؛ تعریف مولفه‎های اثر تحول علمی نیز شامل قدرت جامعه سازی و طبیعت سازی و انسان سازی است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: محور اصلی تحول، تکامل و اسلامی سازی در عرصه پالایش و پیرایش است؛ پس تحول در برنامه الگوی تحول دارای سه فاز رصد، فعالیت ایضایی و تحول در مجموعه علم است که در مرحله سوم بازخوردها ارایه می‎شود.
پیروزمند اظهار کرد: الگوساختار، سازمان و برنامه و محتوا ما را به یک برنامه در مدیریت حوزه دانش رهنمون می‎سازد؛ ویژگی راهبرد الگوی پیشنهادی شامل قابلیت الگوی پیشنهادی، وجود نظام اولویت و رابطه ریاضی بین مولفه‎ها وسه قاعده حاکم بر تعیین راهبرد و تنظیم نقشه راه است.
وی گفت: اجمالی ترین تا تفصیلی ترین شکل به کارگیری الگوی پیشنهادی شامل سه مرحله پیرایش، پالایش و پیدایش است؛ در این سه مرحله باید به پیرایش و پالایش و پیدایش در موضوعات و روش ها و مبانی اقدام کنیم که در هر کدام از این حوزه‎ها می‎توانیم مدیریت تحول ایجاد کنیم. 
captcha