توسعه کیفی آموزش عالی؛ اولویت وزارت علوم
کد خبر: 3576569
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

توسعه کیفی آموزش عالی؛ اولویت وزارت علوم

گروه دانشگاه: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی نیازی به ایجاد رشته‌های جدید مطابق با عناوین و محتوای موجود در دانشگاه‌های غربی نداریم، گفت: امروزه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر نیاز به تاسیس دانشگاه جدید نیست، زیرا ۲ هزار و ۸۰۰ موسسه آموزش عالی در کشور داریم که این تعداد کافی است و باید اولویت ما توسعه کیفی آموزش عالی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سومین جشنواره معرفی و تجلیل از استادان و دانشجویان برتر دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: دانشگاه امام صادق(ع)، مولود انقلاب اسلامی و یکی از تأثیرگذارترین دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی است و توجه به اخلاق در همه زمینه‌های علوم انسانی ویژگی خاص این دانشگاه است.
وی با تاکید بر اینکه آنچه استادان دانشگاه را از دیگر اقشار جامعه متمایز می‌سازد و برای آن‌ها وجهه‌ای خاص می‌سازد، منش و روش آن‌هاست، گفت: الگو بودن استادان و شاگردپروری در دانشگاه امام صادق (ع) به خوبی اجرا شده است.
فرهادی با اشاره به مطرح بودن دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان یک دانشگاه اسلامی گفت: دانشگاه اسلامی یعنی دانشگاهی که آموختن علم در آن فریضه است و این فریضه عاشقانه و بر اساس ایمان صورت می‌گیرد و دانش آموخته که علاوه بر علم، دارای انگیزه‌های ایمانی، سرشار از انرژی و نشاط، میل به سازندگی و امیدوار نسبت به آینده است.
اولویت ما باید توسعه کیفی آموزش عالی باشد
وی با اشاره به فرایند تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) و روند توسعه آن گفت: امروزه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر نیاز به تاسیس دانشگاه جدید نیست، زیرا ۲ هزار و ۸۰۰ موسسه آموزش عالی در کشور داریم که این تعداد کافی است و باید اولویت ما توسعه کیفی آموزش عالی باشد.
وزیر علوم افزود: شاهد این هستیم که متقاضی تحصیل در آموزش عالی به‌ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم انسانی کاهش یافته است و فقط در تعدادی از رشته‌های علوم تجربی متقاضی زیاد وجود دارد.
فرهادی گفت: امسال در آزمون دکتری تخصصی ۲۶۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، در حالی که ظرفیت دانشگاه‌های دولتی ۱۳ هزار نفر و دانشگاه آزاد اسلامی بین ۷ الی ۸ هزار نفر است.
طرح آمایش آموزش عالی
وی اظهار داشت: در راستای کیفی‌بخشی به آموزش عالی، طرح آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و بر این اساس دانشگاه‌ها به ۱۰ منطقه و در سطوح استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تقسیم‌بندی شده‌اند.
یادآور می‌شود در این مراسم از ۶ استاد و ۶ دانشجوی برتر دانشگاه امام صادق(ع) تجلیل شد و محمدمهدی عسگری، استاد دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد به عنوان استاد برتر و حامد صدقی، استاد زبان و ادبیات عربی به عنوان چهره ماندگار علمی این دانشگاه معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
بر اساس این گزارش، محمد روشن، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم و عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی در مراسم جشنواره معرفی و تجلیل از استادان و دانشجویان برتر دانشگاه امام صادق(ع)، وزیر علوم را همراهی می‌کردند.
captcha