هنرمند واقعی به کیمیای خلوص و اخلاص متوسل و متمسک باشد
کد خبر: 3578688
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

هنرمند واقعی به کیمیای خلوص و اخلاص متوسل و متمسک باشد

گروه فرهنگی: آیت‌الله مظاهری گفت: هنرمند واقعی برای آنکه بتواند در مرحله نخست روح و جان خود را نورانی و مهذب نماید باید به کیمیای خلوص و اخلاص متوسل و متمسک باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، همزمان با برگزاری جشنواره دوسالانه هنر توحیدی در اصفهان، پیام مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی مظاهری نیز شب گذشته در مراسم افتتاحیه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، قرائت شد که متن آن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم پیام 
اکنون که این جشنواره با عنوان هنر توحیدی و با محوریت هنر خوشنویسی برگزار می‌گردد ضمن ادای احترام به همه هنرمندان که رسالت خود را در بروز و ظهور ارزش‌های توحیدی و معنوی در صحنه جامعه انسانی تعریف کرده‌اند و همواره با بهره‌گیری از ابزار هنر در پی جهت ‌دهی ارزش مدارانه به زندگی انسان‌ها و توجه دادن آنان به حقایق متعالی هستند، لازم می دانم سه نکته اساسی در این زمینه را یادآور شوم: 
نکته نخست تاکید بر این مطلب است که هنر به عنوان یک نهاد عام انسانی اگرچه در ظاهر مأموریتی جز زیبا ساختن زندگی آدمی ندارد ولی جوهره و گوهر هنر انکشاف حقیقت و دستگیری انسان برای نیل به حقیقت است و از این جهت هنرمند واقعی کسی است که می‌کوشد تا در یک تلاش قدسی و یک حرکتی معنوی با به کارگیری تمام توان و تلاش خود مرتبه‌ای از حقیقت‌های هستی را در مرا و منظره آدمیان ترسیم نماید و تنها در این صورت است که پدیده مبارک و سودمندی با عنوان هنر معنوی و هنر روحانی حاصل خواهد شد.
نکته دوم آنکه هنرمند برای آنکه بتواند چنین مأموریت مقدس و خطیری را به انجام برساند، باید روح و جان خود را مصفا و نورانی سازد تا در نتیجه تزکیه ضمیر و تذهیب نفس چشمان او بر حقایق باز گردد و قلب او بتواند در حد ممکن و به قدر ظرفیت برخی از مراتب حقیقت را ادراک نماید.
 چراکه:
 ذات نایافته از هستی بخش 
کی‌تواند که شود هستی بخش؟
کسی قدرت دست گیری از سایر انسان ها را در مسیر کشف حقیقت و رسیدن به زندگی معنوی و نیل به امید و آرامش دارد که خود دارای یک زندگی معنادار و روحانی باشد و بنابراین شرط اساسی ظهور معنویت در عرصه هنر آن است که قدسیت و معنویت در زندگی هنرمند تحقق پیدا کند و روح و جان او به حیات طیبه زنده و پاینده گردد و تنها در این صورت است که هنرمند خواهد دانست که معنا و معنویت را در کلام شکل و قالب متجلی سازد و چگونه حقایق گوناگون و متکثر و متنوع عالم هستی را که به یک حقیقت واحده توحیدی منتهی می‌شود در عالم ظاهر و در مقابل دیده و فهم مخاطبان متجلی سازد.
 نکته سوم و نهایی آن که هنرمندی واقعی برای آنکه بتواند در مرحله نخست روح و جان خود را نورانی و مهذب نماید باید به کیمیای خلوص و اخلاص متوسل و متمسک باشد. خلوص در نیت و اخلاص در عمل و تهی ساختن انگیزه‌ها و جهت گیری‌ها از هر چیزی و هر کسی به غیر از خداوند جمیل و ذوالجلال چه همان حقیقتی یکتای توحیدی است به تدریج ضمیر قلب آدمی را منور و مصفا می‌سازد و انسان را در شعاع نور و معرفت خود قرار می‌دهد.
 خلوص در نیت و اخلاص در عمل البته به تمرین و مداومت و مراقبت فراوان نیاز دارد، ولی اگر هنرمند خود را به دست این دریای پر در وگوهر بسپارد و در فراز و نشیب‌های زندگانی همواره بر آن ممارست نماید، بی‌شک به ساحل امن تزکیه نفس و طهارت روح خواهد رسید و آنگاه شرط لازم برای دستگیری سایر انسان‌ها در مسیر کشف حقیقت متعالی توحیدی را پیدا خواهد کرد. 
به امید آنکه شما هنرمندان خوشنویس بتوانید این مسیر خطیر و مبارک را با موفقیت طی نمایید انشا الله. سعادت و توفیق همگان را از خداوند سبحان مسالت می‌کنم. 
و سلام علیکم رحمت الله و برکاته
حسین مظاهری
captcha