سیدجمال‌الدین اسدآبادی، خمیرمایه‌های عقب‌ماندگی جوامع اسلامی را شناسایی كرد
کد خبر: 3581710
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
حقدل:

سیدجمال‌الدین اسدآبادی، خمیرمایه‌های عقب‌ماندگی جوامع اسلامی را شناسایی كرد

گروه اجتماعی: رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، مهم‌ترین ویژگی‌های مرحوم سیدجمال‌الدین اسدآبادی را تشخیص دردهای اصلی و خمیرمایه‏‌های عقب‌ماندگی جوامع اسلامی و تأكید بر ضرورت دردزدایی و جهل‌ستیزی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس،‌ غلام‌مهدی حقدل، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز شب گذشته، 16 اسفندماه در نطق پیش از دستور دویست و هفتمین جلسه علنی این شورا با یادآوری اینكه 18 اسفندماه سالروز درگذشت سیدجمال الدین اسدآبادی، اندیشمند و مبارز مسلمان ایرانی است، گفت: از ویژگی‌های این روحانی مجاهد، تشخیص دردهای اصلی و خمیر مایه‏های عقب ماندگی جوامع اسلامی و تأكید بر ضرورت دردزدایی و جهل‌ستیزی بود.

وی با بیان اینكه مرحوم اسدآبادی با نهضت عظیم خود، بیداری مشرق زمین را پایه‏گذاری كرد، افزود: نهضت استقلال هند و انقلاب مشروطه ایران را می‏توان از آثار جنبش و اندیشه او دانست.

حقدل در ادامه با یادآوری اینكه 14 اسفندماه سالروز تشکیل کمیته امداد امام خمینی(ره) است، گفت: این کمیته اولین و تنها کمیته‌ایاست که امام خمینی (ره) اجازه دادند نامشان بر آن نقش ببندد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: یکی از وظایف این نهاد، خدمت‌رسانی به خانواده‌های کم توان و کم برخوردار جامعه است که امیدواریم با مدیریت مطلوب این نهاد شاهد کارآفرینی افراد تحت تکفل این کمیته بوده و با توانمندسازی آنان بتوانند خود و خانواده‌شان را به نحو مطلوبی اداره كنند.

وی یادآور شد: بسیاری از خیران، با کمک‌های خداپسندانه خود در جهت کاهش فقر و افزایش رضایتمندی از زندگی این گروه کم برخوردار تلاش می‌كنند که از خداوند متعال برای آنان نیز طلب خیر و برکت دنیوی و رحمت اخروی می‌كنم.

حقدل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه 15 تا 22اسفندماه ، روز درختکاری و هفته منابع طبیعی است، گفت: بحمد الهی وجود باغات متعدد در شهر شیراز و اختصاص سه بام مرتفع در این شهر به درختکاری و ایجاد فضای سبز موجب شد تا ما روزهای پاک بسیاری را در طول سال گذشته در شهر شیراز شاهد باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر امر درخت کاری تاکید داشته و دارند، در شورا و شهرداری شیراز نیز تلاش خوبی برای افزایش سرانه فضای سبز شده است. با وجود زندگی آپارتمان‌نشینی یکی از امور ضروری در تمام شهرها به ویژه کلان شهرها توجه به فضای سبز است.

وی با تأكید بر اینكه با توجه به وجود ریزگردها در منطقه جنوبی کشور باید توسعه درختکاری با جدیت بیشتری پیگیری شود، گفت: از تمام همشهریان می‌خواهیم که در این کار بزرگ سهیم شده و با کاشت یک درخت به بهبود آب و هوایی شهرمان برای نسل‌های بعد تلاش کنیم.

حقدل همچنین سالروز درگذشت مرحوم آیت‌الله عبدالرحیم ربانی شیراز در 17 اسفندماه سال 1360 را یادآور شد و گفت: آن عالم ربانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام خمینی در استان فارس و نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان انتخاب شد. سپس از سوی امام خمینی(ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد.

وی ادامه داد: این مبارز نستوه یکبار در نهم فروردین سال 1360 به دست گروهك فرقان ترور شد ولی این ترور به مجروحیت ایشان انجامید، تا اینکه سرانجام در 17 اسفند 1360 در حالی كه برای شركت در جلسه شورای نگهبان عازم تهران بود، بین راه اصفهان و قم در سانحه‏ای مشكوك به لقاءاللَّه پیوست و در حرم حضرت معصومه(س) مدفون شد.

captcha