جنگل‌ها را از دست‌اندازی سوداگران حفظ می‌کنیم/ لزوم نهادینه‌شدن درختکاری در فرهنگ ایرانی
کد خبر: 3582996
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
خسروانیان:

جنگل‌ها را از دست‌اندازی سوداگران حفظ می‌کنیم/ لزوم نهادینه‌شدن درختکاری در فرهنگ ایرانی

گروه اجتماعی: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص درختكاری گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب در این خصوص مدنظر ما خواهد بود و جنگل‌ها را از دست‌اندازی سوداگران حفظ می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حسن خسروانیان، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد امروز، 21 اسفندماه در حاشیه مراسم درختکاری و پاکسازی محوطه مجموعه باستانی میراث فرهنگی پاسارگاد که با حضور جمعی از مسئولان ادارات، منابع طبیعی و آبخیزداری، میراث فرهنگی، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، بخشداران، دانش‌آموزان، فعالان محیط ‌زیست، سازمان‌های مردم نهاد و مردم شهرستان پاسارگاد برگزار شد، بر ضرورت نهادینه شدن درختکاری در فرهنگ ایرانی تأکید کرد.

وی با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب پس از کاشت دو اصله درخت در هفته منابع طبیعی گفت: ایشان فرمودند عده ‌ای سوداگر بدون توجه به منافع ملی، به جان جنگل‌ها و منابع کشور می‌‌افتند و باید این جنگل‌ها را از دست‌اندازی حفظ کرد که این فرمایش رهبر معظم انقلاب مدنظر ما خواهد بود و جنگل‌ها را از دست‌اندازی سوداگران حفظ می‌کنیم.

خسروانیان افزود: درختکاری در بافت جامعه ایرانی بیشتر از آن که در لایه‌های مختلف مردمی فرهنگ‌سازی شود، یک مناسبت تقویمی است که جنبه نمادین داشته و موفق به نهادینه شدن آن در سطوح مختلف اجتماع نشده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: طبیعت همواره زادگاه تفکرات عمیق بشری است و درختکاری می‌تواند نمونه کوچکی از تجلی حقیقی سازندگی در سیطره‌ای وسیع باشد، طوری که اگر ما توانایی انجام کارهای بزرگ برای ساختن دنیایی بهتر را نداریم می‌توانیم با کاشتن سالیانه حداقل یک درخت و باغبانی کردن در ادامه حیات آن سهمی کوچک اما بسیار موثر از آبادکردن دنیای پیرامون داشته باشیم و با این حرکت همواره آباد کردن را تمرین و تکرار کرده و به آبادی جهان بیندیشیم.

وی اظهار کرد: اگر آب، درخت و هوای پاک نباشد شاید درست نباشد که می‌گوییم کره زمین نابود می‌شود، زمین برای دفاع از خود به شیوه‌های دیگری و در رنگ‌های دیگری جلوه می‌کند اما بشر از بی آبی، بی در ختی و هوای ناپاک تلف می‌شود و اكنون که اینطور است بشریت برای رهایی از دست گرد بادهای پر غبار، سیل‌های نافرجام، هواهای آلوده، عریانی‌های بی پایان کویرها، دشت‌ها و کوه‌ها و این همه نازیبایی نیاز به یک اراده فراگیر مردمی در قالب نهضت بزرگ درختکاری است، آنچه که باورقلبی و یک حرکت عملی به سوی توسعه و آبادانی است.

خسروانیان تأكید كرد: در روزگاری که تولید ویرانی و خشونت بخش بزرگی از جهان را فراگرفته است به مناسبت نورسیده‌های خود درختی کاشته و با دستان پاک کودکانمان درختان سازندگی بکاریم و باید آن‌ها را بیاموزیم که از درختان باغبانی و نگهداری کنند تا در فلسفه زندگی تفکر کنند و در کوچه پس کوچه‌های ذهنشان به ساخت باغ، گل و سبزه بیندیشند و هر آنچه که از سوی خالق منان به عنوان بهشت موعود وعده داده شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با تأکید بر اینکه باید سازندگی را از همان نوزادی و کودکی بیاموزیم، گفت: چه خوب می‌شد که در خانواده‌ها، مدارس، سازمان‌های مختلف و کل جامعه زنگ سازندگی با شعار هر ایرانی حداقل یک درخت در روز درختکاری به صدا در می‌آمد، چیزی که می‌تواند بنیانگذار توسعه حقیقی در ذهن و باور همه ما آدم‌ها شود.

خسروانیان افزود: ما نسلی بودیم که درخت همسایگان را می‌شکستیم و نتیجه این همه عریانی و نابسامانی شد، ساختن را از کاشت یک درخت نه صرفاً برای منافع خود بلکه برای همسایگان و دیگر مردم جهان آغاز کنیم و در فلسفه آن بیندیشیم.

captcha