کد خبر: 3596169
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
محمد فرهادی عنوان کرد:

پیشرفت‌های علمی و آموزشی؛ در سایه تعامل میان دستگاه‌ها

گروه دانشگاه: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین همایش ملی آموزش عالی گفت: آموزش از پیش دبستانی تا دانشگاه ادامه دارد، آنچه در این رابطه اهمیت دارد، تعامل و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی است که یکی از اهداف اصلی این همایش را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دومین همایش ملی آموزش عالی (سرآمدی آموزش)، امروز پنج‌شنبه، 14 اردیبهشت‌ماه 96 در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم همچنین از سرآمدان عرصه آموزش با اهدای لوح یادبود تجلیل شد و در پایان، این همایش با قرائت بیانیه دومین همایش آموزش عالی خاتمه یافت.

محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از سخنرانان این مراسم بود که با تبریک اعیاد شعبانیه و نیز با گرامیداشت هفته معلم، اظهار کرد: همایش سرآمدی آموزش که به فراهم آمدن جمع مسئولان و فرهیختگان آموزشی کشور انجامیده است را اقدامی لازم، مفید و اثربخش ارزیابی می‌کنم و امیدوارم که این برنامه در سال‌های آینده نیز همچنان تداوم یابد و زمینه تحقق کامل تعامل، هماهنگی و همبستگی حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی آموزش و تجلیل و تکریم از سرآمدان عرصه آموزش را در تمامی سطوح فراهم سازد.

وی افزود: اعلام روزهای 3 تا 12 اردیبهشت ماه، به عنوان دهه سرآمدی آموزش، اهداف مختلفی را به دنبال می‌کند که از جمله می‌توان به تعامل و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های متولی آموزش، تبیین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعه‌ای دانش‌بنیان، خردورز و اخلاق‌مدار و نکوداشت، تجلیل و تکریم از سرآمدان آموزش، اشاره کرد.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی و موفقیت‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، مرهون پیشرفت‌های آموزشی است، گفت: آموزش از پیش‌دبستانی تا دانشگاه ادامه دارد، مسئله‌ای که در اینجا اهمیت دارد، تعامل و هماهنگی میان مسئولان اجرایی است که یکی از اهداف اصلی این همایش را تشکیل می‌دهد. پیشرفت‌های علمی و موفقیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری مرهون پیشرفت‌های آموزشی است، از اهم این پیشرفت‌ها می‌توان به مواردی از قبیل؛ ماموریت‌گرا کردن زیرنظام‌های آموزش عالی و جلوگیری از توسعه کمی بی‌رویه و نامتوازن اتفاق افتاده در دوره‌های پیشین، توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پذیرش در رشته‌های فاقد بازار کار و فاقد داوطلب که حاصل آن کاهش بار تحصیلی بر بودجه عمومی دولت و گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است و توجه خاص به کیفیت در آموزش عالی به گونه‌ای که اگر موسسه‌ای دارای کیفیت لازم نباشد لغو مجوز شده و یا ظرفیت پذیرش آن‌ها صفر شود، اشاره کرد.

وی گفت: تدوین ۳۰۰ برنامه درسی جدید و بازنگری ۵۳۴ برنامه درسی در جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی، تعریف دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد و دکتری با معتبرترین دانشگاه‌های دنیا برای اولین‌بار پس از برجام و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی را می‌توان از دیگر موارد پیشرفت‌های آموزشی عنوان کرد.

فرهادی در ادامه با بیان اینکه، مجموعه این موفقیت‌ها را باید در پیشرفت‌های آموزشی سه دهه اخیر جستجو کرد، عنوان کرد: از این حیث، اگر چه عنوان سرآمدی آموزشی به ظاهر زمینه‌ای برای نکوداشت آموزش، معلم و استاد محسوب می‌شود، اما در واقع عرصه‌ای برای گرامیداشت پژوهش و پژوهشگری و تولید علم، نکوداشت مقام علم و عالم، ارج گذاشتن به فرهنگ متعالی دینی و توجه به بالندگی و رشد و اعتلای جامعه است.

وزیر علوم افزود: برگزاری همایش سرآمدی آموزش در سالی که از سوی مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامیده شده است، تقارن مبارکی را تداعی می‌کند، که محصول آن برآمده از تعامل، هماهنگی و هم‌سویی نهادهای سیاست‌گذار، معین و مجری سطوح و دوره‌های مختلف آموزشی است.

وی در ادامه گفت: یقینا در پرتو این تعامل و یکدلی و برداشتن مرزهای تصنعی بین‌دستگاهی می‌توان به استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود دست یافت؛ برنامه‌های درسی سطوح مختلف تحصیلی را بیش از پیش در امتداد و پیوستگی یکدیگر طراحی و تنظیم کرد؛ داشته‌های مادی و معنوی را به اشتراک گذاشت و در نتیجه، به پرورش نیروهای توانمند و کارآفرین اهتمام ورزید.
 
دومین همایش ملی آموزش عالی با محوریت سرآمدی آموزش، امروز با حضور دانشگاهیان، مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای آموزشی، روسا، معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه‌ها و نیز صاحب نظران، متخصصان و سرآمدان امر آموزش از هر سه حوزه آموزش عالی، علوم پزشکی و آموزش و پرورش به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد.
captcha