کد خبر: 3597665
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
آیت‌الله سبحانی:

هجمه به برخی از احکام شیعه بر اساس رقابت‌ سیاسی و تعصب

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی سبحانی با بیان اینکه احکام شرعی مورد اعتقاد شیعه مانند متعه و ... ریشه قرآنی و روایی دارد تاکید کرد: برخی مخالفت‌ها و زیرسؤال بردن این احکام از روی تعصب و رقابت سیاسی برخی کشورهای عربی با ایران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز 19 اردیبهشت در ادامه درس خارج فقه خود در بحث مورد ادعای مفسران اهل سنت در اجمال برخی آیات به نکاح متعه و شبهات آن پرداخت.
وی با بیان اینکه می‌گویند چون در متعه، تشکیل خانواده صورت نمی‌گیرد لذا حرام است افزود: این استدلال از اساس باطل است زیرا هدف از ازدواج داشتن فرزند نیست لذا اگر زن و مرد نکاح دائمی داشته باشند ولی نخواهند فرزندی داشته باشند از لحاظ فقهی مورد اشکال نیست و جایز است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه این نوع ازدواج تشکیل خانواده به معنای کامل نیست ولی جایز است گفت: همچنین ازدواج با زن عقیم نیز مشکلی ندارد بنابراین تشکیل خانواده علت اصلی ازدواج نیست.ثانیا چه بسا افرادی هستند که از این طریق ازدواج کرده و حتی اولادی هم پیدا می‌کنند و منجر به نکاح دائم می‌شود.
آیت‌الله سبحانی افزود: شبهه دیگر این است که می‌گویند متعه در این آیه «إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ»(30 معارج) داخل نیست در حالی که ازدواج دو قسم است و در این آیه نیز عام و متعه نیز داخل می‌شود.
وی با بیان اینکه از مقومات نکاح، بهره‌گیری جنسی است تاکید کرد: ارث، نفقه و طلاق مقوم نکاح نیست زیرا زوجه ناشزه، کافره و قاتله ارث نمی‌برد گفت: شبهه دیگر این است که می‌گویند ما اگر متعه را به رسمیت بشناسیم دیگر نوبت به ازدواج با کنیز نمی‌رسد که در قرآن بیان شده؛ این شبهه ناشی از آن است که اینها مسئله متعه را با زنان مبتذل یکی گرفته‌اند در حالی که زنان بدکاره حساب متفاوتی از زنان پاکیزه و طیب دارند که می‌خواهند ناموس خود و دیگران را حفظ کنند زیرا این افراد (اهل متعه)در اقلیت هستند و این طور نیست که به آسانی در دسترس باشند.
وی تاکید کرد: تبلیغات علیه شیعه به خصوص در این سال‌ها به علت رقابت برخی کشورهای عربی، زیاد است و احکام شیعه را با دروغگویی و زبان‌بازی و مغلطه زیر سؤال می‌برند در حالی که شیعه برای احکام خود استدلال دارد.
آیت الله سبحانی تاکید کرد: متعه را قرآن و پیامبر فرموده‌اند و این مسئله مورد قبول همه است البته برخی گفته‌اند که نسخ شده است که درست نیست.
وی افزود: شبهه دیگر این است که می‌گویند مرد با متعه خود را از حرام حفظ می کند ولی زن در ازدواج متعه، مانند توپ فوتبال است لذا احصان نسبت به زن در کار نیست که باز هم باید جواب داد که اینان زنان متعه را با زنان خودفروش یکی گرفته‌اند در حالی که در متعه بحث بر زنان پاکدامنی است که همه شرایط را رعایت می‌کنند و عده نگه می دارند و اگر حامله باشند وضع حمل می‌کنند و رابطه نسبی با فرزند نیز محفوظ است.
آیت الله سبحانی با بیان اینکه این افراد دچار پیش‌داوری و تعصب بی‌جا هستند اظهار کرد: سوگند به این منبر و صاحب این منبر اگر خلیفه دوم، متعه را حرام نکرده بود امروز این شبهات را هم مطرح نمی‌کردند زیرا به هر نحوی می‌خواهند کلام اشتباه خلیفه را توجیه کنند که ما می‌گوییم برای این توجیه، نگویید متعه حرام است بلکه بگویید خلیفه از روی مصلحت، در آن دوره، متعه را حرام کرد لذا قرآن و روایت و پیامبر را برای این توجیه، زیر سؤال نبرید زیرا پیامبر چیزی که حرام است را حلال و چیز حلال را بدون اذن الهی حرام نمی‌کنند.
captcha