حجت الاسلام مهدی اژهای، رئیس دارالقرآن کریم استان اصفهان در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: انتظار مسالهای نیست که فقط در میان شیعه مطرح باشد، بلکه از زمان خلقت حضرت آدم مفهوم انتظار وجود داشته و آمدن انبیا و کتب آنها به خصوص بعثت حضرت محمد(ص) و وجود دوازده امام معصوم به حضرت آدم آموخته شد.
وی گفت: طبق آیه (و علم آدم الاسماء کلها) اسمایی که خداوند به حضرت آدم آموخت، اسما انبیا و بهخصوص چهارده معصوم و خمسه طیبه بوده است. لذا خبر انتظار از آغاز به تمام انبیا گفته شده و تمام انبیا دعوت کننده به سوی توحید و بندگی خدا بودند و دعوت کنندگان بعدی را هم معرفی میکردند.
حجتالاسلام اژهای بیان کرد: در قرآن کریم و حتی تورات و انجیل که امروز در اختیار اهل کتاب می باشد، این بشارات هنوز هم موجود است . بطور مثال در یهودیت به دولت جهانی یهود در مسیحیت به بازگشت حضرت مسیح (ع) تعبیر میکنند.
وی با اشاره به آیه ( وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون)، افزود: در تمام احادیث و روایات به وجود امام عصر تعبیر شده است.
وی همچنین با اشاره به آیه ( وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ) ، گفت : مستضعف در قرآن معانی مختلفی دارد که مستضعف اقتصادی، مستضعف علمی، مستضعف عقلی است، ولیکن کسانی که صاحب حق باشند و از حق خود محروم شوند در قرآن به مستضعف یاد شده است.
رئیس دارالقرآن اصفهان تصریح کرد: ائمه برترین انسانها برای اداره و مدیریت جهان از جانب خداوند متعال هستند و آنها مستضعف واقع شده و طاغوتیها حق را از آنها گرفتند. همچنین در قرآن گفته شده که اراده ما بر این است که این مستضعفین یعنی امامان برحق، برعالم، حکومت پیدا کنند.
وی خاطر نشان کرد: در خطبه غدیر رسول اعظم اسلام در آخرین سفر حج در منطقهای بهنام غدیر، پیامبر خطبه را خوانده و ولایت امیرالمومنان علی (ع) و یازده امام معصوم دیگر را اعلام کردند وهمچنین از وجود امام دوازدهم خبر دادند. پیامبر (ص) در باب معرفی امام دوازدهم، در بعضی احادیث اشاره کردند که اسم او هم اسم من است و با آمدن او جهان پر از عدل و داد میشود.
حجتالاسلام اژهای بیان کرد: در خطبههای نهجالبلاغه امیرالمومنین(ع) و در احادیث ائمه دیگر هم متعدد از امام عصر خبر داده شده است. در این راستا حدیث پیامبر(ص) که میفرماید: (أفضل الأعمال انتظار الفرج)برترین اعمال امت من، انتظار فرج است.
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به این بحث منتظر واقعی باید صالح باشد و خود را از نظر عقیدتی و انگیزه و ایمان قوی وخود را با تلاش و مجاهدت خستگی نا پذیرآماده کند و مجاهد میتواند با توجه به میزان توان و ظرفیت خود در ابعاد مختلف مانند علم، اقتصاد، امور نظامی و سیاسی و امور فرهنگی خود را برای یک حکومت عدل آماده کند و منتظر باید عادل، صالح و خیر باشد به خدمت مردم مشغول باشد و بهرهاش از دنیا حداقل بوده و آغشته به مال و شهرت و ثروت نباشد.
رئیس دارالقرآن اصفهان افزود: مفهوم انتظار آمادگی همهجانبه، تلاش و زمینه سازی برای ظهور و امیدواری به آینده روشن یعنی برقراری عدالت ست و نباید شرایط نا مساعد مانند ظلم، نا برابری و تبعیض منتظرین را از راهی که برگزیدهاند منصرف کند.
وی در رابطه با وظیفه مردم در عصر انتظار و عصر غیبت گفت : افراد معتقد به مساله امامت و ولایت باید تابع بوده و از هر جهت صالح باشند و یک منتظر ابتدا باید در محیط خانه و خانواده و محل کسب و کار با اطرافیان خود نمونه یک انسان معتقد به امام عصر را نشان دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین در ردههای بالاتر مانند وزرا، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولین اجرایی و قضایی کشور باید به صورتی عمل کنند که هنگامی که فردی آنها را میبیند مشتاق حکومت عدل شده و از آنها روش صحیح و منش عالی، برخورد الهی وصحیح را کسب کند و این اعمال باید درعمل اجرا شود.
وی افزود: باید با انحرافات و فساد اخلاقی و فسادهای اقتصادی و امثال آنها مبارزه کرد و در نهایت یک جامعه نمونه اسلامی و امام زمانی ارائه شود. خیل عظیم رزمندگان جبهههای جنگ و شهدا نمونهای از این مبارزات است.
اژهای گفت: حرکت بسیار قهرمانانه مدافعین حرم نمونه یک شیعه است که بدون طمع به مال و مقام و شهرت و صرفا برای دفاع از اسلام و قرآن و تشیع و مستضعفین و محرومین و مظلومین برای دفاع از اسلام مبارزه می کنند و مدافعان حرم خود یک نمونه عملی سربازان امام زمان هستند.
وی تصریح کرد: باید برای انسانها و ملل کار تبلیغی صورت بگیرد و این پیام به آنها برسد که چنین شخصیتی در عالم هست و اگر مردم آماده باشند او هم آماده ظهور است و به قول یکی از بزرگان قبل از آن که ما منتظر ظهور امام زمان باشیم، امام زمان منتظر حضور و حرکت و قیام ما است.