کد خبر: 3602224
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

خداحافظی با فست فود در ماه مبارک رمضان

گروه اجتماعی: کارشناس مزاج‌شناسی و طب سنتی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان با فصل گرم سال مصادف شده و خوردن غذاهای چرب، حجیم و فست فودها باعث تشنگی روزه‌دار می‌شود، گفت: از همین‌رو توصیه می‌شود افراد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان با این غذاها خداحافظی کنند.

محمد حسین افشار، مدرس دانشگاه آزاد مشهد و کارشناس مزاج شناسی و طب سنتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی گفت: مصرف انواع فست فودها به دلیل روغن و ادویه زیاد همیشه برای بدن مضر است، اما در ماه مبارک رمضان، علاوه بر این مضرات، تشنگی زیادی را به همراه دارد، لذا توصیه می‌شود روزه‌داران در این ماه به طور کلی با این غذاها خداحافظی کنند.
افشار ادامه داد: با توجه به اینکه ماه رمضان در فصل گرم سال است، بهترین خوراک و مواد غذایی در این ماه خوردن مایعات و غذاهای بخار‌پز است.
وی افزود: برهمین‌اساس مصرف انواع سوپ، آش و مواد غذایی حاوی سبزیجات مانند هویج و کدو توصیه می‌شود، اما در ابتدای افطار، بهتر است فرد روزه‌دار با خرما و آب ولرم افطار کند، چراکه این عمل باعث رفع خشکی سیستم گوارش شده و از طرفی قند خون نیز تنظیم می‌شود.
نوشیدنی با طبع سرد برای فصول گرم سال
این کارشناس مزاج شناسی بیان کرد: برای فصول گرم سال، بهترین نوشیدنی انواع شربت‌ها با طبع سرد همانند سکنجبین، شربت خاکشیر و آبلیمو، آب زرشک و شربت رب‌ انار است.
وی ادامه داد: خاکشیر و تخم‌شربتی علاوه بر اینکه طبع متعادلی دارند، رطوبت بدن را حفظ کرده و  موجب احساس تشنگی کمتر در  فرد روزه‌دار می‌شود.
افشار گفت: با توجه به طبع سرد میوه‌های مثل خیار و گوجه‌فرنگی، صرف سالاد شیرازی همراه با غذای سحر توصیه می‌شود.
این کارشناس طب سنتی افزود: خوردن غذاهای پرچرب و استفاده از روغن‌های حیوانی در وعده سحر، علاوه بر اینکه چربی کبد را به همراه دارد، دمای بدن را نیز افزایش می‌دهد.
افشار بیان کرد: با توجه به اینکه همه افراد توان مالی استفاده از این روغن‌‌های گیاهی مثل روغن کنجد و زیتون را ندارند، بهتر است به جای روغن‌های جامد و حیوانی، از روغن مایع سرخ کردنی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه اغلب روزه‌داران در طول روز با ضعف بدن مواجه هستند، اظهار کرد: خوردن برنج با انواع گوشت و خورش‌ها برای سحر کافی نیست، بلکه برای جلوگیری از ضعف بهتر است تکه‌ای نان همراه با وعده سحری صرف شود، چراکه نان می‌تواند انرژی لازم بدن را تأمین کند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بهترین زمان مصرف میوه برای بدن، مصرف آن دو ساعت بعد از غذا است، گفت: از همین رو بهتر است، در ماه مبارک رمضان دو ساعت بعد از افطار، از میوه‌های فصل همانند هندوانه، آلبالو، آلو و... استفاده شود.
این کارشناس مزاج‌شناسی و طب‌سنتی با بیان اینکه بیشتر افراد در این ماه دچار یبوست می‌شوند، افزود: به دلیل اینکه ساعات طولانی آب به بدن نمی‌رسد، در نتیجه روده و معده خشک شده و فرد دچار یبوست می‌شود، ولی برای جلوگیری از این عارضه بهتر است از غذاهای ملین مانند انواع سوپ و آش که حاوی هویج، کدو و سبزیجات است، در وعده افطار استفاده شود.
روزه گرفتن بدون سحری ممنوع
وی با اشاره به تأکید طب اسلامی نسبت به خوردن سحری، افزود: وعده سحری جایگزین صبحانه است، از همین رو باحذف وعده سحری افراد با کمبود مواد غذایی لازم برای بدن مواجه خواهند شد.
این کارشناس طب سنتی افزود: روزه گرفتن بدون سحری طبق روایات اسلامی نیز مذموم شمرده شده و لذا باید به این وعده توجه ویژه داشت و مصرف خرما را نیز در این وعده مهم غذایی گنجاند.
captcha