کد خبر: 3604435
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
محمدمهدی زاهدی:

دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای محور اصلی آموزش عالی مهارتی است

گروه دانشگاه: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، این دانشگاه در خط مقدم آموزش مهارتی قرار دارد و باید کمک کنیم که این دانشگاه روز به روز قوی‌تر شود. محور اصلی آموزش عالی مهارتی در کشور دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ شب گذشته، 7 خرداد مراسم افطاری با حضور جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مدیران دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار کرد: باید روش آموزش در کشور تغییر کند و با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر نگرش‌ها اصلاح شود.
وی افزود: در نگاه جدید آموزش به خصوص در آموزش عالی باید بیشتر وارد بحث مهارت‌آموزی و کارآفرینی شویم تا مشکلات بیکاری بالأخص در بین جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها حل شود.
زاهدی گفت: بحث آموزش باید مبتنی بر خلاقیت باشد بنابراین دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این امر سهم مهمی داشته باشد.
زاهدی درباره دانشگاه نسل سوم گفت: واسط بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب دانشگاه‌ها دانشگاه نسل سوم است، دانشگاه نسل سوم ویژگی‌هایی دارد که از آن‌ها می‌توان به توجه به مهارت، کارآفرینی، توجه جدی به ارتباط با صنعت، اقتصاد مبتنی بر دانش، شرکت‌های دانش بنیان و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در درون دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های مأموریت‌محور اشاره کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، این دانشگاه در خط مقدم آموزش مهارتی قرار دارد و باید کمک کنیم که این دانشگاه روز به روز قوی‌تر شود. محور اصلی آموزش عالی مهارتی در کشور دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم با همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه فنی و حرفه‌ای بتوانیم توانمندسازی مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سابق را داشته باشیم و مهارت‌آموزی را براساس برنامه‌ای که در برنامه ششم توسعه دیده شده، در دانش‌آموزان و دانشجویان فعلی توسعه دهیم.
زاهدی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به پژوهش وجود دارد به گونه‌ای که نگاه جدید به آموزش عالی کشور موجب تقویت روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌شود.
وی با بیان اینکه زمینه‌های ایجاد و گسترش دانشگاه‌های نسل چهارم در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی به گونه‌ای است که سهم 22 درصد آموزش‌های مهارتی به 35 درصد در نظام آموزشی می‌رسد، بنابراین دانشگاه‌های کشور به جای پرداختن به آموزش صرف دانشجویان به مسئله کارآفرینی و فضای کسب و کار توجه کنند و این همان دانشگاه تمدن‌سازی است که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.
زاهدی تصریح کرد: نظام آموزش عالی کشور پاسخگوی مطالبات و انتظارات اقتصاد کشور نیست و باید رابطه بین دانشگاه و صنعت و صنعت با دانشگاه تقویت شود و دانشگاه‌ها بتوانند با تولید ایده به محصول و علم به ثروت در حوزه اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص حل مشکلات 3500 نفر از کارکنان قرارداد معین دانشگاه فنی و حرفه‌ای یعنی تبدیل وضعیت ایشان از قراردادی به پیمانی، گفت: مسئولین دانشگاه درخواست  خود را برای استعلام از مجلس و رأی‌گیری در کمیسیون ارسال کنند تا در نهایت در صورت موافقت اعضای محترم این کمیسیون طرح به هیئت‌رئیسه مجلس و صحن علنی جهت پیگیری ارسال شود.
وی در پایان افزود: برنامه‌ریزی برای سفرهای استانی و بازدید از دانشکده و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای یکی از کارهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است که در دستور کار قرار دارد.
مهارت‌آموزی حلقه مفقوده آموزش عالی کشور
در این مراسم همچنین اسدالله عباسی، رئیس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد: مهارت حلقه مفقوده آموزش عالی کشور است. در بحث مهارت، خلائی در نظام تعلیم و تربیت، چه در نظام آموزش و پرورش و چه در آموزش‌ عالی کشور وجود دارد؛ حدود 37 درصد از فارغ‌التحصیلان در نظام آموزشی کشور، در رشته‌های مهارتی درس می‌خوانند و این آموزش می‌تواند افزایش پیدا کند؛ در همین راستا در قانون برنامه ششم توسعه افزایش آموزش‌های مهارتی گنجانده شد.
رئیس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای  از تجهیزات به‌روزی برخوردار نیستند، تصریح کرد: در حال حاضر امکانات و تجهیزات آموزشی موجود پاسخگوی نیازهای امروز نیست لذا باید امکانات و تجهیزات آموزشی را به‌روز کرده و روی آن کار شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر مدارک تحصیلی دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان کشور همراه با مهارت و نیاز جامعه باشد، تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار کاهش پیدا خواهد کرد و افراد فعال و ماهر و کسانی که قادر به تولید کار با مهارت خود هستند، تحویل جامعه داده خواهد شد.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید چرخه علم را به تجارت و تولید ثروت تبدیل کند
در ادامه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم افطاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه ماهیت کارآفرینی باید در دانشگاه‌ها دنبال شود، گفت: در هدف‌گذاری اولیه دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای ملاک مدرک‌گرایی و آموزش‌های تئوری نبوده و محور اصلی مهارت‌آموزی می‌باشد، بنابراین فارغ‌التحصیلان آن باید بتوانند فضای کسب و کار را رونق بخشند.
میرزاده ضمن ابراز خرسندی از این که وی عضو جامعه مدرسان دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای است خاطر نشان کرد: امروزه در همه جای دنیا دانشگاه‌ها چرخه علم را به تولید، تجارت و ثروت تبدیل و با توسعه فناوری‌ها و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه اقتصاد، نقش‌آفرینی می‌کنند، لذا دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید افراد توانمندی متناسب با پیشرفت‌های صنعتی کشور به جامعه ارائه دهد.
وی افزود: سعی داریم در وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، رشته‌های مهارتی در زمینه‌های مختلف  ایجاد کنیم تا فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در جامعه بتوانند کارها و مشاغلی را برای خود به تدارک ببینند و به نوعی آچار به دست باشند.
captcha