ماه رمضان امسال به احتمال زیاد سی روزه است/ اعزام 15 گروه رصد هلال ماه در نقاط مختلف فارس
کد خبر: 3611916
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
اسفندی در گفت‌وگو با ایكنا:

ماه رمضان امسال به احتمال زیاد سی روزه است/ اعزام 15 گروه رصد هلال ماه در نقاط مختلف فارس

گروه اجتماعی: مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین‌بن موسی‌الكاظم(ع) اظهار كرد: پیش‌بینی ما بر این است كه تقویم امسال تغیری نخواهد كرد و به احتمال زیاد ماه رمضان امسال 30 روزه است.

محمدرضا اسفندی، مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین‌بن موسی‌الكاظم(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس،‌ گفت: گروه رصدخانه این آستان مقدس از روز پنجشنبه، اول تیرماه به ارتفاعات استان كهگیلویه و بویراحمد اعزام خواهند شد.

اعزام گروه رصد هلال ماه شوال آستان قدس حسینی از روز پنجشنبه

وی افزود: با توجه به اینكه تعدادی تلسکوپ در اختیار این گروه است كه باید از روزهای قبل تنظیم شود لذا این گروه یكی دو روز زودتر از موعد رصد در ارتفاعات مستقر می‌شود و دستگاه‌های خود را تنظیم كرده تا به رؤیت هلال ماه شوال بپردازد.

اسفندی با بیان اینكه پیش‌بینی ما بر این است كه تقویم امسال تغییری نخواهد كرد و به احتمال زیاد ماه رمضان امسال 30 روزه است، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده و رصدهای سال‌های اخیر، امكان رؤیت هلال ماه شوال در روز شنبه، 3 تیرماه كه 29 رمضان بسیار ضعیف است اما در بعدازظهر روز یكشنبه، 4 تیرماه در صورتی كه شرایط جوی مساعد باشد و افق عاری از هرگونه گرد و غبار و ابر باشد، هلال ماه شوال با چشم غیرمسلح هم قابل رؤیت خواهد بود.

اعزام بیش از 150 گروه رصد هلال ماه شوال به نقاط مختلف كشور

مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین‌بن موسی‌الكاظم(ع) از اعزام بیش از 150 گروه رصد هلال ماه شوال به نقاط مختلف كشور خبر داد و گفت: این گروه‌ها زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به نقاط مختلف كشور اعزام می‌شوند كه در فارس بیش از 15 گروه اقدام به رؤیت هلال ماه می‌كنند.

وی ادامه داد: نحوه استقرار این گروه‌ها در نقاط مختلف، ارتباط مستقیم با وضعیت آب و هوا دارد؛ اینكه در ارتفاعاتی باشند كه گرد و غبار و ابر نباشد چون اگر ابر در افق باشد هیچ امكانی نیست كه هلال را رؤیت كنیم و ممكن است یك هلال در گرد و غبار افق رؤیت شود اما پشت ابر هیچ‌گونه هلالی قابل رویت نیست پس مكان‌هایی كه گروه‌های رصدی انتخاب می‌كنند، مكان‌هایی هستند كه عاری از هرگونه گرد و غبار و ابر هستند.

اشاره به روال اعلام رؤیت هلال ماه شوال

اسفندی با یادآوری اینكه گروه رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) زیر نظر ستاد استهلال مقام معظم رهبری به رصد ماه‌های قمری می‌پردازد، اظهار كرد: روال این‌گونه است كه گروه‌های هلال ماه شوال به رصدگاه‌ها اعزام می‌شوند و گزارشات رصد خود را به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در استان‌ها اعلام كرده و این گزارشات مورد بررسی قرار می‌گیرد و رصدهایی كه تأیید می‌شوند به ستاد استهلال تهران اعلام شده و گزارشات كلی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود و در نهایت از طریق رسانه ملی اعلام خواهد شد كه رؤیت یا عدم رؤیت هلال ماه شوال صورت گرفته است یا خیر.

captcha