امامت در فقه شیعی، مقامی الهی و غیرقابل تفویض است/ شكست خط سازش و مذاكره با آمريكا
کد خبر: 3612591
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
آیت‌الله ایمانی:

امامت در فقه شیعی، مقامی الهی و غیرقابل تفویض است/ شكست خط سازش و مذاكره با آمريكا

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه از منظر شیعه، مقامی الهی و غیر قابل تفویض و واگذاری به احدی است، گفت: باید هوشیار باشیم و امامت را با هیچ مسئله دیگری لوث نکنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 2 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینكه امامت، از منظر شیعه، مقامی الهی و غیر قابل تفویض و واگذاری به احدی است، گفت:‌ خداوند در آیه 124 سوره بقره فرمودند «...إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیتِی قَالَ لَا ینَالُ عَهْدِی الظَّالِمِی؛ ... من تو را پیشواى مردم قرار دادم [ابراهیم] پرسید از دودمانم [چطور] فرمود پیمان من به بیدادگران نمى‌رسد» یعنی وقتی حق فردی امامت شد حکومت هم حقی است که خدا برای او قرار داده و اگر مردم آمدند سراغ امام، امام هم مردم را هدایت و مدیریت می‌کند و اگر نیامدند و حاضر به همکاری با امام نشدند طبعاً مردم گناهکارند و دنبال هر کس که بروند مشروعیت پیدا نمی‌کند.

وی با تأكید بر اینكه این‌گونه نیست که اگر مردم مقابل امام کسی را انتخاب کردند او مشروعیت پیدا می‌کند، گفت:‌ روایاتی که درباره حکومت بنی امیه و بنی عباس از امامان به ما رسیده که این‌ها را حکومت ظلم و همکاری با این‌ها را حرام می‌داند و علامت عدم مشروعیت آن‌هاست.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه در شیعه و نظام تفکر شیعی حکومت با دیکتاتوری و گرفتن زور و ... به دست نمی‌آید، گفت: مردم خودشان باید بیایند رأی دهند حکومت را انتخاب کنند، اگر امام را انتخاب کردند او کار خود را انجام می‌دهد؛ اگر فقیه جامع الشرایط را انتخاب کردند فقیه کار خودش را انجام می‌دهد و اگر نکردند مردم گناهکارند و هر کس که انتخاب شود در مقابل امام و فقیه واجد شرایط نیست و مشروعیت ندارد. حکومت ظلم است و همراهی با آن‌ها به‌عنوان همراهی با ستمگران مطرح است.

امامت را با هیچ مسئله دیگری لوث نکنیم

وی تأكید كرد كه اینجاست که ما باید هوشیار باشیم و امامت را با هیچ مسئله دیگری لوث نکنیم و حکومت شأنی از امامت است که باید با حضور مردم شکل بگیرد.

پاسخ به این سئوال كه چرا اسلام با اسرائیل مخالف است

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سئوال كه چرا اسلام و نظام جمهوری اسلامی با اسرائیل مخالفت می‌كند، گفت: قطعاً اسلام با یهود مخالف نیست، یهود اقلیتی محترم در جامعه اسلامی است که وقتی شرایط ذمه را عهده‌دار شد، باید تحت کفالت حکومت اسلامی زندگی آرام و مطمئنی داشته باشد.

وی افزود: پس آنچه برخورد است با یک حزب سیاسی و نژاد پرست و با حزبی است که بر اساس نژادپرستی چارچوب حکومت خود را تنظیم كرده و این چارچوب حکومت را با غصب سرزمین دیگران آمیخته است. بنابراین سرزمین اسلامی و قبله اول دنیای اسلام را غصب کرده و دفاع از مرزهای اسلام هم وظیفه همه مسمانان است.

طبق دستور قرآن، مسلمانان موظف به مقابله با ظالم هستند

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: از این گذشته صهیونیست با خونریزی و کشتن زن و کودک بیگناه جزو ستمگران نمونه تاریخ شده است و مسلمانان موظفند مقابل ظالم بایستند و از مظلوم دفاع کنند و این دستور صریح قرآن كریم است.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه امروز مسلمانان فلسطین در بند ستمگران یک رژیم نژادپرست هستند، گفت: اساساً تلاش دشمن برای این است که ظلم کند و ظلمش را عدل نشان دهد، لذا در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، همه جا فلسطینیان به عنوان تروریست مطرح شده بودند و اسرائیلیان به عنوان ملتی آواره و مظلوم! انقلاب اسلامی حقیقت را بر ملا ساخت و استعمار جهانی از این بابت نگران است.

وی یادآور شد:‌ امام راحل روز قدس را قرار داد تا این فرهنگ جا بیفتد و جهان بداند اسرائیل غاصب است و ملت فلسطین آواره بیابان‌ها و کشورها و سرگردان در این جا و آنجا هستند و بعد مسئله فلسطین در حوزه مسائل عربی باقی نماند بلكه یک مسئله اسلامی است و مسلمانان مقابل آن احساس تکلیف و مسئولیت کنند و نکته بعد ملت‌ها علیه اسرائیل قیام کنند و گرنه دولت‌ها دست نشانده آمریکا شده‌اند و بوده‌اند.

اگر روز قدس نبود، همین نام فلسطین هم باقی نمی‌ماند

آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اینكه اگر روز قدس نبود، همین نام فلسطین هم باقی نمی‌ماند، گفت: توطئه غربی، عربی، عبری با ایجاد گروهک‌های تروریسیتی حاشیه امنی برای اسرائیل ساخته و دنبال این هستند که اسرائیل را در کنف حمایت آمریکا و انگلیس نگه‌داری کرده و از آسیب دنیای اسلام حفظ كنند که روز قدس و شعار شما و فریاد شما روزه‌داران، خواب را بر آنان حرام كرده و آشفته ساخته و به این نتیجه رسیده‌اند که از توسعه و گسترش نیل تا فرات دست بردارند و اگر در چارچوبی که درآنند خود را بتوانند حفظ کنند،زهی سعادت برای آنان که این هم با حضور مردم و مکتب مقاومت، انجام نخواهد شد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به فرا رسیدن هفته قوه قضائیه اشاره كرد و گفت: قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت‌های مختلفی چون رسیدگی به خصومت و دعاوی مردم و پیشگیری از وقوع جرم را به عهده دارد.

ارزش دستگاه قضاوت در اسلام به تحقق عدالت است

وی با یادآوری اینكه ارزش دستگاه قضاوت در اسلام و جمهوری اسلامی بر این است که حق را پیدا و عدل را بر قرار كرده و حق را به صاحب حق تفویض كنند، گفت: طبعاً این كار، کاری بزرگ و سنگین است که انبیا به آن مامور بودند و پیامبران مسئولیت آن را عهده‌دار و خواه و ناخواه انتظار مردم در این است که حق را به دست بیاورند و به صاحبش برسانند و عدل در جامعه برقرار شود.

آیت‌الله ایمانی گفت: بحمد الهی قوه قضائیه در کل کشور قدم‌های خوبی مخصوصاً در مبارزه با دانه درشت‌ها و مفاسد بزرگی که افراد خاصی داشتند برداشته و همین حمله‌های ناجوانمردانه‌ای که در این ایام، به قوه قضائیه و رئیس قوه انجام می‌گیرد شاهد این است که کارها، اصولی و اساسی بوده اما کارهای نشده، هنوز هست که ان‌شاءالله با تربیت قضات شایسته، مجرب، دانا در گرفتن حقوق مردم و حفظ عدالت در جامعه تلاش لازم را خواهند داشت.
وی در ادامه با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریكا گفت:‌ این اظهارات زنگ خطر ظاهری و در ادامه تلاش‌های 38 سال گذشته آمریكا بود؛ آنان اعلام کردند که ما با نیروهای داخلی می‌خواهیم تغییر مسالمت آمیز در نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم.

باید نیروهای نفوذی آمریكا در كشور شناسایی و به مردم معرفی شوند

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در اینجا چند نکته است؛ نخست اینكه، آن نیروهای داخل کیست و چکاره هستند که چراغ سبز به آمریکا نشان داده‌اند! باید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آن‌ها را شناسایی و به مردم معرفی کنند، قبل از اینکه آنان بتوانند در توطئه نفوذکاری کنند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه آمریکا از این غلط ها زیاد داشته و رؤسای جمهوری که الان در قعر جهنمند همین آرزو را داشتند، گفت: آن روزی که جمهوری اسلامی مثل یک نهال نوپایی بود و باد آن را به این طرف و آن طرف حرکت می‌داد نتوانستند کاری انجام دهند، امروز که این نهال به درخت ستبر و استواری تبدیل شده و در سطح منطقه فراگیر گشته، آیا آن‌ها می‌توانند کاری انجام دهند؟
وی گفت: ‌نکته سوم، در سال 78 و 88 خود را آزمودید، حتی در فتنه 88، 8 ماه کشور را معطل کردید، عناصر داخلی‌هایتان هم کار کردند اما با حضور مردم در 9 دی ماست‌ها را کیسه کردید اما در هر حال باید هشدار و بیدار بود، آمریکا دارد برای 98 برنامه‌ریزی می‌کند، یعنی هر 10 سال یک بار برای ما دردسر ایجاد كند.

امام جمعه شیراز یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند ما ایستاده‌ایم و سیلی می‌زنیم به صورت آمریکا، نه موشک، موشک که سیلی کوچک ماست؛ تربیت جوانان مومن و شایسته و انقلابی که هر یک از آنها کارِ هزاران هزار موشک را انجام می دهد.

خط سازش و مذاكره با آمریكا، شكسته شده است

وی با بیان اینكه طبیعتاً خط حاکم بر جامعه ما خط مقاومت است، گفت: خط سازش و مذاکره و کنار آمدن، خط چراغ سبز نشان دادن و اینکه امروز و فردا با آمریکا کنار بیاییم، شکسته شده است و مردم ما پاسخ این‌ها را بارها و بارها داده‌اند و باز هم خواهند داد.

آیت‌الله ایمانی در ادامه به عملیات موشكی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت:‌ 6 موشك با برد 700 كیلومتر از سوی سپاه پاسداران به مواضع داعش شلیك شد و اگر خدای ناكرده یكی از این‌ها مختل شده بود چه می‌شد؟ این‌ها دست غیبی است. من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها ملت ما را نمی‌شناسند. نمی‌دانند انقلاب ما چه انقلابی است و رهبر ما چه رهبری است؟ و هنوز در خواب و خیال ماده و طبیعت و سازش و لیبرال دموکراسی هستند.
وی اضافه كرد:‌ خوب است از خواب غفلت بیدار شوند، سپاه کار خود را انجام داد و چند روزی بعد همین پاسداران عزیز و سربازان گمنام امام زمان(عج) در دو نقطه استان سیستان دو گروه از تروریست‌ها را نابود کردند و از بین بردند و این نشان می‌دهد چه قدرتی در جوانان این مملکت نهفته است.

captcha