امام صادق(ع)، حكومت را شعبه‌ای از امامت معرفی می‌كرد/ رسیدگی به محرومان؛ اثرگذارترین كار خیر
کد خبر: 3618928
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
آیت‌الله ایمانی:

امام صادق(ع)، حكومت را شعبه‌ای از امامت معرفی می‌كرد/ رسیدگی به محرومان؛ اثرگذارترین كار خیر

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه امام صادق(ع) از تمام فرصت‌ها در ابعاد مختلف استفاده می‌كرد، گفت: امام صادق(ع) در تمام برنامه‌ها امامت را با حکومت همراه اعلام می‌کرد و حکومت را شعبه‌ای از امامت معرفی می‌كرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس روز گذشته، 23 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با یادآوری فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت:‌ امام ششم شیعیان از فرصتی که در اختیارش بود در ابعاد مختلف بهره‌برداری کرد.

وی افزود: یکی از آن ابعاد حرکت تشکیلاتی سیاسی زیرزمینی بود که امام در اواخر دوران بنی امیه آن را دنبال كرد و پی گرفت؛ امام صادق(ع) در تمام برنامه‌ها امامت را با حکومت همراه اعلام می‌کرد و حکومت را شعبه‌ای از امامت معرفی می‌كرد، هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد شیعیان با حکومت ظلم کنار بیایند و با آنان همراه باشند .

آیت‌الله ایمانی اظهار كرد: روایات فراوانی از امام صادق(ع) درباره حکومت ظلم و جلوگیری شیعیان از این امر رسیده است و این نشان می‌دهد که امام از آغاز به دنبال تشکیل حکومت بود. شاگردان فراوانی که امام از بلاد مختلف اسلامی داشت از اقسام بلاد اسلامی شبكه‌ای را راه انداخته بود که با این شبکه با تمام شهرهای اسلامی آن زمان امام صادق(ع) مرتبط و این ارتباط برقرار بود.

امام جمعه شیراز یادآور شد: دورانی که بنی امیه با تمام امکانات برای به فراموشی سپردن اهل بیت(ع) تلاش می‌کردند حتی برای لعن بر امیرالمومنین(ع) مسابقه می‌گذاشتند امام صادق(ع) و امام باقر(ع) توانستند آن فضا را دگرگون کنند به طوری که شیعه در عصر و زمان امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) و به دنبال آن امام هشتم سراسر دنیای اسلام طرفدار پیدا می‌کند و اهل بیت(ع) مورد علاقه و محبت عامه مسلمین قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینكه در تاریخ امام صادق باید این فصل را گشود، گفت: فعالیت‌های سیاسی امام صادق و تشکیلات زیرزمینی آن حضرت که به خاطر شکست مبارزه طبعاً آن تشکیلات با خصوصیاتش علنی نشد و دیگران موج سواری کردند و از فرصتی که به دست آمده بود بهره بردند و استفاده کردند.

آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اینكه معنای بیان احکام فقهی یک بیان خشک و خالی نبوده بلکه بیان فلسفه احکام و همراه با حکومت و ولایت بوده است، گفت: ‌در میان خلفای بن العباس، منصور بدترین اذیت و آزارها را داشته و هارون هم بعد از منصور به تبعیت از منصور این راه را تعقیب و دنبال کرد .

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینكه 23 تیرماه سال 78 توطئه‌های استكبار جهانی با حضور یكپارچه ملت ایران، شكسته شد، گفت: دشمنان ما که در زمان امام راحل مأیوس از نفوذ در انقلاب، کشور و نظام بودند تمام برنامه‌های خود را برای بعد از امام گذاشتند و بعد از امام 10 سال کار کردند و حاصل کار ده ساله آن‌ها در هفده تیر 78 تا بیست و سوم تیر 78 خلاصه شد.

وی ادامه داد: ما مشاهده كردیم كه حضور مردم چگونه تمام توطئه‌ها را برباد داد و تمام سردمداران آن حرکت مجبور شدند فرار کنند و به خارج پناه ببرند و بعد به چه سرنوشت زشتی همه آن‌ها گرفتار شدند، چگونه در دامن استکبار غلطیدند و حتی آنانی که کتاب نوشتند علیه بعضی از چهره‌های بلند روحانیت و انقلاب کارشان به آنجا رسید که گفتند قرآن ساخته و پرداخته فکر بشر است؛ گفتند امام زمان(عج) وجود خارجی ندارد و این نتیجه وابستگی به کفر و غرب است و انسان اینگونه بدبخت می‌شود.

آیت‌الله ایمانی همچنین یادآور شد: مردم روز بیست و سوم تیر مثل امروز آمدند میدان حضور آن‌ها همه توطئه‌ها را از بین برد و بعد هم ده سال دیگر تلاش کردند فتنه 88 را رقم زدند و فتنه 88 هم دیدید در نهم دی چگونه با حضور مردم شکسته شد و از بین رفت و اساساً نظامی که مردم بصیر و هوشیار حامی آن باشند هیچ فتنه‌ای نمی‌تواند در آن دوام بیاورد و هر فتنه‌ای که به وجود بیاید با حضور مردم شکسته می‌شود و از بین می‌رود .

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود جایگاه شورای نگهبان را یادآور شد و گفت:‌ حافظ سلامت نظام و نبض نظام شورای نگهبان است و آنكه مانع از انحراف در قانون مجلس و انتخابات می‌شود این شوراست؛ شورای نگهبان تشکیلاتی است که به حق تا به امروز مصاف‌های سخت و سنگینی را پشت سر گذاشته و رسالت خودش را بدون توجه به این و آن دنبال کرده و انجام داده و در آینده هم انجام خواهد داد.

وی همچنین تأكید كرد كه رسالت شورای نگهبان حفظ سلامت قانون، انطباق آن با قرآن و سنت، فقه اهل بیت(ع)، قانون اساسی و انتخابات هم که از آغاز تا پایان باید زیر نظر شورای نگهبان و تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان .
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه مسئله بهزیستی و رسیدگی به محرومان جامعه را یادآور شد و گفت: این‌ها از اهم کارهایی است که دولت باید عهده‌دار شود در دو بعد، یکی ایجاد اشتغال پایدار تا این گونه افراد به حداقل ممکن برسند، دوم کسانی که گرفتارند با کمک‌های خاصی که بخشی از صندوق دولت را تشکیل می‌دهد گرفتاری‌های آنان برطرف شود و مردم هم در این کار خیر باید حضور داشته باشند.

وی با تأكید بر اینكه رسیدگی به محرومین از همه کارهای خیر ارزشمندتر، مهم‌تر و اثرگذارتر است؛ مخصوصاً در شرایط امروز، مشاهده می‌كنیم آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد، کودکان بدسرپرست و یا بی سرپرست خیابانی فراوان‌تر از گذشته هستند و این‌ها رسیدگی می‌خواهند.

آیت‌الله ایمانی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبریك به دولت و ملت عراق به دلیل پیروزی خط مقاومت در مقابل گروه‌های تكفیری و داعش در موصل گفت: مرجعیت شیعه وحدت همه اقشار مختلف اعم از شیعه، سنی و سایر گروه‌ها و اقلیت‌های عراقی در کنارش حشد شعبی و در کنار همه این‌ها مستشاران عزیز مسلمان ایران که برای دفاع از حر‌ های مطهر حتی خون پاکشان تقدیم اهل بیت(ع) شد، همه این ها عواملی بود که این پیروزی را رقم زد و این وحدت باید حفظ شود و باقیمانده جرثومه فساد گروه‌های تکفیری از عراق خارج شده و خرابی‌ها آباد شود.

captcha