درایت امام هشتم، مقوم مکتب شیعه در میان ایرانیان شد/ اهمیت وحدت میان مسئولان کشوری و لشکری
کد خبر: 3626653
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
آیت‌الله ایمانی:

درایت امام هشتم، مقوم مکتب شیعه در میان ایرانیان شد/ اهمیت وحدت میان مسئولان کشوری و لشکری

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه امام هشتم شیعیان حق عظیمی بر تمام ایرانیان از آغاز تا به امروز و از امروز تا به قیامت دارد، گفت: درایت و تدبیر امام و مقام والای امامت همه نقشه‌های مأمون را خنثی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 13 مرداد در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه امام هشتم شیعیان حق عظیمی بر تمام ایرانیان از آغاز تا به امروز و از امروز تا به قیامت دارد، گفت: امام هشتم در مدینه منوره در سال 148 قمری به دنیا آمدند و بعد از شهادت پدرشان مدت بیست سال امامت شیعه را عهده‌دار شدند.

وی با بیان اینکه بیست سال امامت امام هشتم به سه بخش تقسیم می‌شود، افزود: بخش اول یک دوران ده ساله است که با حکومت طاغوت بنی‌العباس یعنی هارون الرشید عباسی همراه بود؛ هارون از نظر وسعت قدرت و گستردگی سرزمینی از همه خلفا، حکومت او گسترده‌تر و ظلم و ستم او به مردم علی‌الخصوص به بنی هاشم و در رأس آن امام هشتم بیش از دیگران بود.

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: سختی دوران هارون برای بنی هاشم سختی عجیبی بود و زندگی بر اهل بیت پیامبر بسیار شکننده و نگران کننده بود؛ غارت‌های چند باره از خانه بنی هاشم و بردن همه اموال آنان، آنچنان اموال بنی هاشم را در این دوران به غارت می‌بردند که برای نماز خواندن علویه‌ها و زنان بنی هاشم آنچه حجاب کامل بود، دست به دست می‌شد برای نماز یعنی در خانه یک دست حجاب کامل برای هر زن نبود دست به دست می‌شد نماز می‌خواندند و به دیگری واگذار می‌کردند و این برای والیان در عصر هارون عباسی عادت شده بود و زمانی که هارون این چنین بود طبیعتاً رجال‌ها و اوباش هم همین مسیر را دنبال می‌کردند و همین اذیت و آزارها را داشتند .

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه دوران امامت امام هشتم در این دوران آغاز شد، گفت: امام دو رسالت مهم را در این دوران عهده‌دار بودند؛ رسالت اول اینکه شیعیان همان شیعیانی که خودشان را مخفی نگه می‌داشتند و از کید و مکر آنان حفظ کردند و این کاری مهم بود که در همان سختی‌ها، حکومت بنی‌العباس و هارون به عنوان حکومت طاغوت معرفی و همکاری با او حرام اعلام شود؛ همراهی با هارون حرام شرعی باشد و شیعیان از همراهی و همکاری پرهیز داده شوند و افکار و عقاید شیعه را حفظ کند .

وی ادامه داد: مسئولیت دوم گروه‌های انحرافی بود که خطرشان دست کمی از حکومت هارون عباسی نبود، گروه‌هایی که در میان شیعیان سر برآورده بودند و هر کدام ادعای امامت می‌کردند، این‌ها کسانی بودند که همین تعداد جماعت شیعه را به تفرقه و اختلاف می‌انداختند و هر کدام برای خود بساطی باز کرده بودند و امام با این گروه‌های انحرافی هم در این دوران مبارزه داشت و امامت خودش را تثبیت کرد.

آیت‌الله ایمانی همچنین اهمیت اقدام حضرت شاهچراغ(ع) را یادآور شد و گفت: زمانی که ما این شرایط را در نظر می‌گیریم پی به کار بزرگ و ارزشمند حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) می‌بریم که چگونه در آن شرایطی که هارون ایجاد کرده بود و موقعیتی که هر سو یک فرقه برای خودش دست و پا می‌کرد و برای بردن اموال امام موسی‌بن جعفر که در زندان بود و نزد آنان به عنوان خمس باقیمانده بود مسابقه می‌دادند، می‌بینیم این سید بزرگوار عظیم‌الشأن مسئله بیعت با امام هشتم را مطرح می‌کند و از ایجاد تفرقه در صفوف شیعه جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه ین 10 سال سختی برای امام هشتم و بنی هاشم بود، گفت: 5 سال دوم دوران حکومت امین بود که امام هشتم نفسی کشیدند و توانستند از فرصت به‌دست آمده نشر معارف دینی و رسیدگی به خانواده پیامبر و شیعیان را آغاز کنند چون واقعاً برای اهل بیت پیامبر بعد از هلاکت هارون چیزی باقی نمانده بود و امام در این مدت 5 سال دوم توانستند سر و سامانی به بنی هاشم دهند و آنان را از فقر و تنگدستی نجات دهند و شیعیان را جمع کنند و حتی از این فرصت بهره‌برداری کرده نمایندگان تبلیغاتی خودشان را به سراسر دنیای اسلام آن روز اعزام کنند و شیعه را در سراسر دنیای اسلام آن زمان معرفی کنند.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکهدوران سوم امامت امام رضا(ع)، دوران مأمون عباسی بود که با مسئله ولایت عهدی و کوچ دادن امام از مدینه به خراسان و بعد به شهادت رسانیدن منتهی شد، به تبیین اهداف مأمون در ولایتعهدی امام رضا(ع) پرداخت و گفت: مأمون در تمام این اهداف ناکام ماند.

وی یادآور شد: اگر امام هشتم، مقابل مأمون نبود قطعاً اهدافی که مأمون برای این کار پیش بینی کرده بود، عملیاتی می‌شد و بزرگترین فاجعه برای شیعه در طول تاریخ اتفاق می‌افتاد که درایت و تدبیر امام و مقام والای امامت همه نقشه‌های مأمون را خنثی کرد.

آیت‌الله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود به تنفیذ حکم ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تنفیذ طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی است و تحلیف براساس اصل 120 قانون اساسی و این یک تشریفات نیست بلکه یک حرکت محتوایی و یک تعهد است که امضا می‌شود و هم اینجا یعنی عالم دنیا و هم عالم آخرت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تنفیذ اساس مشروعیت دخالت رئیس قوه مجریه در امور مملکتی است، گفت: اگر تنفیذ نباشد کسی حق دخالت در امور مردم و ازل و نصب مسئولین را ندارد و نخواهد داشت و باید به اذن ولی فقیه باشد، رأی مردم با تنفیذ ولی امر مسلمین حجیت شرعی ایجاد می‌کند و برای آن حجیتی در کار نیست ، بنابراین تنفیذ یک ظاهرسازی و یا یک تشریفاتی که در سایر کشورها انجام می‌گیرد نیست و واگذاری شرعی مسئولیت اداره امور کشور به مدت 4 سال به یک منتخب که با رأی مردم انتخاب شده است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری همچنین یادآور شد: تحلیف، تعهدی است که منتخب مردم و رئیس جمهور در حضور رئیس قوه قضائیه و قوه مقننه و شورای نگهبان و نمایندگان مردم و شخصیت‌های تراز اول مملکت با ادای سوگند بر خود تعهد می‌بندد و واجب می‌سازد که متن این سوگند را در مدت 4 سال به اجرا درآورد و عملیاتی کند طبیعتاً هم تنفیذ زمانی است که رأی مردم پشتوانه آن باشد و عملکرد رئیس جمهور هم در مسیر دفاع از اسلام و ارزش‌های الهی باشد، همان گونه که امام بارها به همه روسای جمهور گذشته این نکته را متذکر شدند و تحلیف هم تعهداتی است که بر خود واجب می‌سازند با سوگندی که مقابل قرآن مجید ادا می‌کنند که این مسائل را انجام بدهند و در راه اعتلای کشورگام‌های بلندی را بردارند.

وی گفت: طبعاً مردم انتظار می‌کشند که این دولت با تجاربی که از دولت یازدهم نه از همه دولت‌های گذشته گرفته است حرکتی را در شرایط فعلی آغاز کند که نتیجه اش بهتر شدن معنویت و معیشت جامعه باشد .
آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: زمانی انتظار بود که برجام نتیجه دهد و آمریکا تحریم هایش را بردارد اما دیدیم که آمریکا با کمال وقاهت و جسارت و بی ادبی و بد اخلاقی مادر تحریم‌ها را به قول خودشان در این چند روز به تصویب رساندند، بنابرین ما انتظاری از اینکه آمریکا با ما سر سازش داشته باشد نداریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در طول سی و هشت سال هم این چنین بوده است، گفت: آنچه امروز انجام داده نه تنها مسئولین گرانقدر ما بلکه همه سیاست مداران بزرگ دنیا چه امریکا و چه اروپا اعلام کردند که این تحریم‌های آمریکا با متن و روح برجام مخالف است هم با جسم و هم با جان و هم با ظاهر و هم با باطن برجام مخالفت دارد و نقض برجام است و طبعاً باید پاسخ لازم به آمریکا داد و او را سر جای خود نشانیم.

وی با بیان اینکه آمریکا دست بردار نیست اما ما باید هوشیار بوده و بصیرت و آگاهی لازم را داشته باشیم و از نفوذ آمریکا جلوگیری کنیم، گفت: در این زمینه لازم است که رسانه‌های ما یک دست و یک قلم در برابر آمریکا موضع واحد داشته باشند و از مملکت یک صدا شنیده شود نه چند صدا که آمریکا برای خودش چراغ سبز در این صداها پیدا کند و بخواهد بیاید سراغ این مملکت و کشور .

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه امروز ما همه وظیفه داریم از قوای نظامی اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج، نیروی دفاعی کشور و نیروی مسلح کشور دفاع جانانه کنیم، گفت: امروز همه موظفیم که بین مسئولین کشوری و لشکری یک چهره زیبا از هماهنگی معرفی کنیم که دنیا بفهمد قوه مجریه ما با نیروی مسلح ما یکی است و مردم ما پشتوانه هر دو هستند و هم قوه مجریه هم نیروی مسلح بدانند و درک کنند سپاه نور چشم این مملکت است، ارتش نور دیدگان این ملت است و به هیچ شکلی اجازه ندهند امریکا بخواهد با دو قطبی ساختن کشور آن ها را مقابل هم قرار دهد.

امام جمعه شیراز در ادامه با بیان اینکه تمام مسئولان باید تلاش خود را کرده و فضای اشتغال و تولید را پر رونق کنند، گفت: وقتی که سرمایه مردم با اعتماد مردم به کار افتاد و فعال شد تحریم‌های آمریکا کمتر اثر می‌گذارد لذا باید این مسئله اشتغال و تولید را جدی بگیریم.

وی تأکید کرد: باید مانع را از سر راه تولید برداریم و مقابل سرمایه‌گذار فرش سرخ پهن کنیم و دنبالش برویم و کارش را حل کنیم و وارداتی که کار او را تخته می‌کند، ممنوع کنیم.

آیت‌الله ایمانی همچنین اهمیت مبارزه با فساد را یادآور شد و گفت: از مسئولان دولت دوازدهم تقاضا می‌کنم در بعضی از بدنه مدیریت یازدهم حقوق‌های نجومی و فسادهایی بود و باید جلوی این‌ها را بگیریم و اجازه ندهیم این مسائل در جامعه گرفتاری برای مردم ایجاد کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود فرا رسیدن 17 مرداد، روز خبرنگار را یادآور شد و گفت: رسانه بزرگترین تأثیر را در جامعه دارد و اگر مشروطیت ما شکست خورد به خاطر مطبوعات آن روز بود؛ اگر نهضت ملی صنعت نفت ایران شکست خورد به خاطر مطبوعات آن روز بود و امروز اگر رسانه‌ها در مسیر انقلاب نباشند و دشمنان انقلاب را به مردم معرفی نکنند عوامل نفوذ را نشکنند می‌توانند باز جاده صاف کن برای آمریکا باشند اما بحمد الهی رسانه‌هایی که در انقلاب شکل گرفته‌اند با بیداری و بصیرت می‌دانند آمریکا چه کسی است و چه اهدافی دنبال می‌کند و چه مسیری را دارد تعقیب می‌کند و منافع ملت هم می‌شناسند و برای آن تلاش می‌کنند .

captcha