فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مصداق بارز آتش به اختیار است
کد خبر: 3629075
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
رستگار:

فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مصداق بارز آتش به اختیار است

گروه اجتماعی: رئیس جهاد دانشگاهی فارس با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری، فعالیت‌های این نهاد انقلابی را از مصادیق بارز آتش به اختیاری مدنظر معظم‌له دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مسعود رستگار، رئیس جهاد دانشگاهی فارس امروز، 20 مردادماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز تشكیل این نهاد انقلابی گفت: از ویژگی‌های حكومت طاغوتی وابستگی آن‌ها در ابعاد مختلف است كه این وابستگی ابتدا از وابستگی سیاسی شروع شده و بعد از آن در سایر شئونات اجتماعی، اقتصادی و غیره رخ می‌دهد.

اشاره به تاریخچه تشكیل جهاد دانشگاهی

وی افزود: حدود 100 الی 150 سال قبل از انقلاب اسلامی اوج وابستگی‌ها در دوران شاهنشاهی و به خصوص 50 سال حكومت پهلوی، وابستگی‌ها به حداكثر می‌رسد به گونه‌ای كه مردم ایران به خروش آمده و حاضر می‌شوند كه از قید جان و مال خود گذشته تا از این وابستگی‌ها رهایی یابند و حكومتی بر مبنای دین برقرار كنند.

رستگار اظهار كرد: به دلیل رهبری‌های داهیانه رهبر كبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، به واسطه دین مبین اسلام و محوریت دین و همچنین حضور فعال و یكپارچه و وحدت مثال‌زدنی مردم ایران، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و وابستگی سیاسی قطع شد اما بعد از یكسال از پیروزی انقلاب اسلامی دیدیم كه وابستگی‌های صنعتی و اقتصادی به این سادگی قابل گسستن نیست.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: امام با توجه به نقش دانشگاه و حوزه تلاش كرد تا این دو نقش بیشتری را برای قطع وابستگی‌ها ایفا كنند و بیان فرمودند كه دانشگاه‌ها باید اسلامی شوند و این رهنمود برای دانشگاهیان كافی بود و بدین طریق انقلاب فرهنگی آغاز شد و در 16 مردادماه سال 59، جهاد دانشگاهی شكل گرفت.

وی، گام نخست جهاد دانشگاهی را تأمین نیروهای مورد نیاز نهادهای انقلاب اسلامی برشمرد كه بدین طریق اكثریت سرداران سپاه و همچنین سایر مسئولان نهادها از دانشگاه‌ها به سپاه و نهادهای مختلف رفتند.

روحیه و فرهنگ جهادی؛ رمز موفقیت جهاد دانشگاهی

رستگار با بیان اینكه به دلیل روحیه و فرهنگ جهادی و بركت خون شهدای جهاد دانشگاهی، این نهاد انقلابی، موفقیت‌های زیادی را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی تاكنون كسب كرده است، یاد شهدای جهاد دانشگاهی واحد فارس را همچون شهید فقیهی، شهید رحیم رضایی‌زاده و غیره را گرامی داشت.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس با یادآوری اینكه جهاد دانشگاهی از ابتدای شكل گیری تاكنون زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی مدیریت می‌شود، گفت: در این راستا 4 وظیفه اصلی فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به عهده جهاد دانشگاهی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارده شده است.

اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی

وی با تصریح اینكه جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف كارهای خوبی را در سطح ملی و استانی انجام داده است، گفت: از زمان جنگ تحمیلی تمام دانشگاهیان با محوریت جهاد دانشگاهی در جهت رفع كمبودهای دستگاه‌های درگیر جنگ فعالیت كردند و همچنین در حوزه‌های نظامی نیز مصادیق زیادی از خدمات جهاد دانشگاهی از جمله جهاد دانشگاهی واحد فارس وجود دارد.

رستگار، ساخت و تأمین تجهیزات نظامی مورد زمان جنگ را از جمله خدمات جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت: در حوزه بهداشت، پژوهشكده‌های مختلفی نظیر رویان جهاد دانشگاهی خدمات بی‌نظیری را ارائه می‌دهند.

جهاد دانشگاهی همیشه یكی از بهترین‌ها بوده است

وی، همچنین خدماتی كه اخیراً جهاد دانشگاهی در حوزه هوا و فضا و صنعت انجام داده است را یادآور شد و گفت: جهاد دانشگاهی در هر حوزه‌ای با نیت اینكه بهترین و یا یكی از بهترین‌ها باشد وارد می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس در ادامه سخنان مقام معظم رهبری را درباره جهاد دانشگاهی مبنی بر اینكه این نهاد انقلابی از رویش‌های اصلی انقلاب اسلامی است و ما به جهاد برای آینده كشور امید داریم،‌ اشاره كرد و گفت: سخنان مقام معظم رهبری بسیار دقیق و كارشناسانه است و این افتخاری برای ما محسوب می‌شود.

فعالیت‌های جهاد دانشگاهی از مصادیق بارز آتش به اختیار است

وی، فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را از مصادیق بارز آتش به اختیاری مدنظر مقام معظم رهبری دانست و افزود: برخی عامدانه و یا سهواً برداشت‌های اشتباهی از این فرمایش مقام معظم رهبری می‌كنند اما آنچه مدنظر مقام معظم رهبری در ارتباط با آتش به اختیار است، همان اقدامات خلاقانه و از روی دانایی و آگاهی است كه جهاد دانشگاهی مصداق آن است چون در حوزه‌های مختلفی كه ورود كرده موفق بوده است.

رستگار بر این نكته تأكید كرد كه جهاد همیشه موارد اساسی و كلان را مدنظر داشته و دارد و از ورود به حوزه‌های ریز خودداری كرده و به سمت تهیه زیرساخت‌ها حركت می‌كند.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس در ادامه سخنان خود به تنفیذ اخیر حكم ریاست جمهوری و فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه مبنی بر اهمیت توجه به رسیدگی به مشكلات مردم و تعامل با دنیا اشاره كرد و گفت: در یك فرایند حساب شده و دقیق باید بتوانیم در مسیر اهداف جمهوری اسلامی و آحاد مردم تعامل با دنیا را به منصه ظهور و بروز برسانیم لذا در تعاملات آتی باید فرمایشات مقام معظم رهبری بیش از پیش مدنظر داشته باشیم.

تعامل با دنیا همراه با دریافت دانش و فناوری‌های روز باشد

وی ادامه داد: اگر قرار است كشور ما توسعه یافته و پیشرفته شود باید در حوزه‌های مختلف توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره داشته باشیم و به مباحث خرید خود هم بسیار دقت كنیم و تلاشمان این باشد كه در خرید نیازهای كشور كاری كنیم كه خرید توأم با انتقال دانش و فناوری صورت گیرد.

رستگار همچنین به سند 1404 كشورمان اشاره كرد و گفت: قرار است در این سال‌ها ما در رده‌های بالایی در دنیا قرار گیریم لذا باید همه ما در این راستا همت كنیم چرا كه همه ما مسلمان و شیعه هستیم و باید كاری كنیم تا پرچم اسلام در سراسر دنیا به اهتزاز درآید لذا كوتاهی به هیچ وجه قابل قبول نیست و مبادا زمانی فرا برسد كه حسرت فرصت‌های از دست رفته را بخوریم.

توانمندسازی افراد؛ تلاش جهاد دانشگاهی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس جهاد دانشگاهی فارس در ادامه به فرمایشات و تأكیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی اشاره كرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی به ویژه باید به بحث اشتغال و فضای كسب و كار توجه بیشتری شود و در این راستا جهاد دانشگاهی توانمندسازی افراد در مقاطع مختلف سنی اعم از دانشگاهیان و غیر از آن‌ها را در دستور كار خود قرار داده است.

وی اضافه كرد: اخیراً نیز با بسیج سازندگی تفاهم‌نامه‌ای امضا كرده‌ایم تا آموزش‌های لازم را برای راه‌اندازی شغل به بسیجیان ارائه دهیم و بسیج سازندگی نیز به وسیله اعطای تسهیلات و وام آنان را در این راه یاری می‌رساند.

از بروز دعواهای سیاسی پرهیز شود

رستگار در بخش دیگری از سخنان خود از بروز برخی از دعواهای سیاسی به ویژه در مسائل خورد كه موجب اتلاف وقت مدیران جامعه می‌شود، انتقاد كرد و گفت: همه ما باید از این مبحث پرهیز كنیم چرا كه این مسائل موجب می‌شود تا استكبار كوچكترین مسائل را بزرگ نشان داده و از این مباحث سوء استفاده كند.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس همچنین فرا رسیدن 17 مرداد، روز خبرنگار را گرامی داشت و گفت: 3 خبرگزاری در جهاد دانشگاهی در حال فعالیت هستند كه نخستین آن خبرگزاری ایسنا به عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی با فعالیت قریب 20 سال است و به لحاظ تعداد ارسال خبر و مراجعات آن، در رتبه‌بندی‌های وزارت ارشاد، رتبه نخست كشور را داراست.

مؤمنان و روحانیان، ایكنا را در تولید محتوا یاری رسانند

وی، به فعالیت‌های خبرگزاری ایكنا نیز اشاره كرد و گفت: از همه مؤمنان،‌ متدینان،‌ روحانیان و طلاب درخواست می‌شود كه هم به این خبرگزاری مراجعه حداكثری داشته و هم در تولید محتوای آن همكاری و همراهی داشته باشند.

رستگار با یادآوری اینكه ایكنا مفاهیم اسلامی را به 42 زبان زنده دنیا نشر می‌دهد، گفت: تاج سر ما این است كه مقام معظم رهبری خبرنگار افتخاری این رسانه است و آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس به تأسی از رهبر معظم انقلاب و همچنین به عنوان اولین امام جمعه كشور نیز به عضویت افتخاری این خبرگزاری نائل آمده‌اند.

وی با بیان اینكه سومین خبرگزاری این جهاد دانشگاهی، خبرگزاری سیناست، یاد حجت‌الاسلام والمسلمین شهید تقوی، مدیرعامل سابق خبرگزاری ایكنا را كه در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی به فوز عظیم شهادت نائل آمده بود،‌ گرامی داشت و گفت: مرقد امام به عنوان نماد اسلامیت ما و مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد جمهوریت ما در یك برنامه‌ریزی بسیار دقیق مورد حمله دشمنان قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: اما به حمد الهی به دلیل جانفشانی‌های محافظان و حضور به موقع سرداران ارشد نظامی در این عرصه، این كار به یك ترقه بازی تشبیه شد و باید قدر این نعمت‌ها را بدانیم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش‌های خبرنگاران گفت: مسئولان سختی كار خبرنگاران را بیشتر مدنظر قرار دهند و همراهی لازم را با آنان داشته باشند.

captcha