آغاز مسابقات قرآن دانش‌آموزان دختر کشور در بخش آوایی
کد خبر: 3629140
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
در غروب آدینه حرم رضوی صورت گرفت؛

آغاز مسابقات قرآن دانش‌آموزان دختر کشور در بخش آوایی

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان دختر کشور در بخش آوایی غروب آدینه در جوار حرم مطهر رضوی و در قالب مراسم افتتاحیه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزان دختر سراسر کشور در بخش آوایی عصر روز گذشته، 20 مردادماه با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در جوار حرم رضوی برگزار شد.
دختران منشأ خیر و برکت هستند
اجرای این مراسم را محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم معاونت قرآن، عترت و نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده داشت و پس از تلاوت قرآن کریم و خیرمقدم‌ براتعلی منصوریان، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخشی از سخنانش به داستان تولد حضرت مریم(س) در سوره آل عمران و نذر مادر ایشان برای خادم شدن‌شان اشاره کرد و گفت: مادر مریم(س) فکر می‌کرد پسر باردار است و نذر کرده بود که خادم معبد شود اما وقتی دید فرزندش دختر است گفت خدایا چه کنم؟ آن‌وقت خداوند آیه فرستاد که ما نذرش را پذیرفتیم؛ مادر مریم(س) گفت خدایا تو می‌دانی که فرزند پسر مانند دختر نیست یعنی اینکه بهتر که فرزندم دختر شد.
وی در همین موضوع اضافه کرد: اما از مریم(س) پسری متولد شد که نه خادم معبد بلکه معبدساز و کسی شد که هزاران معبد به احترامش شکل گرفت و خداوند کاری کرد که معبدها به دست او ساخته شد؛ این‌گونه است که خداوند در وجود یک دختر برکت قرار می‌دهد همچنان که در وجود حضرت فاطمه(س) قرار داد و ائمه(ع) از نسل ایشان هستند و پیشوایان عالم شدند و تا ابد نیز خواهند بود.
فیض خطاب به دانش‌آموزان دختر حاضر در مراسم ابراز کرد: قدر خودتان را به عنوان دختر بدانید؛ ان‌شاءالله پدر و مادر هم قدرتان را می‌دانند، دختری که اهل قرآن باشد نور علی‌نور است، ان‌شاءالله برای خودتان، خانواده و جامعه مایه خیر و برکت باشید.
دل‌گفته‌های دختران نوجوان قرآنی
پس از برنامه هم‌خوانی گروه سیرة‌النبی(ص)، چهار نفر از دانش‌آموزان دختر با زبان و لهجه محلی از حس حضورشان در حرم مطهر رضوی و موفقیت‌شان در حوزه قرآنی گفتند. منیره‌سادات حسینی، دانش‌آموز روشن‌دل شهرضایی که حافظ پنج جزء قرآن، هنرمند و مسلط به پنج زبان انگلیسی، فرانسوی، عربی، ترکی و ایتالیایی نیز بود، ابراز کرد: به لطف خدا شاعر و نویسنده هستم و کتابم به زودی منتشر می‌شود.
وی که برای اهل بیت(ع) و حضرت رقیه(س) شعر می‌گوید، حائز رتبه اول مسابقات دانش‌آموزی شده است و علاوه بر قرآن کریم، حافظ دعاهای عهد، زیارت آل یاسین، زیارت عاشورا، زیارت امین‌الله و ... نیز هست؛ منیره‌سادات حسینی در پایان به زبان انگلیسی از حضورش در حرم رضوی گفت و به خاطر این نعمت بزرگ از خداوند تشکر کرد.
مریم باقریان، دانش‌آموز دیگری که از استان کهگیلویه و بویراحمد به مشهد آمده بود نیز به زبان محلی خود گفت پیش از این آرامش را در جایی غیر از حرم جست‌وجو می‌کرده اما هیچ‌جا جز در کنار امام رضا(ع) آن را نیافته است.
مطهره زارع، دیگر دانش‌آموز دختر قرآنی نیز پس از خوانش شعری، حس حضورش در حرم را این‌گونه توصیف کرد: وصف ارتباط بین عاشق و معشوق بدون اغراق و شعار ممکن نیست و هرکسی با امامش ارتباط خاصی دارد؛ امروز روز اولی است که به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شوم؛ ان‌شاء‌الله هرکسی من را می‌بیند به برکت همین مجالس برات مشهدالرضا(ع) و کربلا بگیرد.
زارع همچنین ادامه داد: ما بدون استرس و با رفاقت در این مسابقات رقابت می‌کنیم و اضطراب ما کم شده است.
این دانش‌آموز قرآنی در پایان از مسئولان درباره برگزاری جلسه دیدار با رهبری تقاضا کرد و افزود: من فکر می‌کنم این آرزوی همه شرکت‌کنندگان است؛ همه بچه‌ها این آرزو را دارند و همه سرباز آقا هستند و در پایان از پدر و مادرش تشکر کرد.
زهرا برجی از استان مرکزی و شهر اراک نیز که در رشته قرائت در مسابقات شرکت کرده بود، پس از خوانش شعری با ابراز اینکه امام رضا(ع) بر من منت گذاشته است که الان در حرم هستم، ادامه داد: هرکسی آرزو دارد که برای یک‌بار هم حال‌وهوای حرم و این تکه‌ای از بهشت را درک کند و گنبد و گلدسته امام رضا(ع) را ببیند و امیدوارم همه بتوانند به مشهد مشرف شوند.
برجی با بیان اینکه زبان از وصف حس حضور در حرم امام رضا(ع) قاصر است، اضافه کرد: مطمئنم دل دوستان، مدیران و بیننده‌ها با امام رضاست؛ امیدوارم در این راه ثابت قدم بمانیم، از امام رضا(ع) متشکرم، از قرآن متشکرم که بر من منت گذاشتند تا علاوه بر شرکت در مسابقات، توانستم از اجر معنوی حضور در حرم امام رضا(ع) برخوردار شوم و برکاتش را در زندگی داشته باشم.
این نوجوان قرآنی با خوانش یک بیت شعر از رضا عابدین‌زاده، سخنش را به پایان برد: هرچند حال‌ و روز زمین و زمان بد است/ یک قطعه از بهشت در آغوش مشهد است
در پایان مراسم، پس از مداحی، مجری خواست تا همه دانش‌آموزان با روشن‌کردن فلاش‌های موبایل و در دست‌ گرفتن آن، شعری درباره امام زمان(عج) را زمزمه کنند که به این ترتیب مراسم با این قسمت معنوی به پایان رسید.
یادآور می‌شود، ۷۵۰ دانش‌آموز دختر در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵ جزء، ۱۰، ۲۰ و حفظ کل قرآن کریم در بخش آوایی سی‌و پنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان دختر سراسر کشور شرکت دارند و این رقابت‌ها به مدت سه روز از ۲۰ تا ۲۳ مرداده‌ماه در اردوگاه مازندران و بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد مشهد برگزار می‌شود.
captcha